Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• groben
      By groben
      Hej,
      Har ett Blaser original sadelmontage med 1" ringar av den äldre modellen. Är ute efter 30mm, undrar därför om någon vill sälja alt. byta 1" mot 30mm. 
      Tack på förhand
    • Arve
      By Arve
      Jag har diverse småslattar med fabriksladdat i 6,5x55 som blivit liggande nu när jag laddar själv. Hoppas de kan komma till nytta hos någon som redan skjutit in med ammunitionen ifråga. 

4st Normas Nosler Partition 140gr klass 2. 50kr. 
      12st Normas Nosler Ballistic Tip. 120gr, klass 2. 150kr. 

Finns i Enköping.
    • rovjagarn
      By rovjagarn
      Hej på er! 
      Jag ska nu hjälpa min syster att försöka förmedla ett byte av pipa till hennes blaser. 
      Pipan som hon vill byta är en standardpipa i kaliber 6,5x55 med öppna riktmedel. Kornet är av räz typ men siktet är standard med vitt streck. Pipan är 57,5 cm.  Pipan har max gått 350 skott! 
      Bytes mot en pipa i någon standard klass 1 kaliber. Kom med förslag via PM. 
      Mvh Martin 
    • Robin Johnsson
      By Robin Johnsson
      Hej jag går i tankarna att skaffa mig ett belyst kikarsikte.
      jag kommer använda den mkt till åtel/vakjakt
      har varit inne på Zeiss conquest v4 3-12x56. Är den värd pengarna eller finns det mer prisvärda sikten? 
    • Fredde_piteå
      By Fredde_piteå
      Såg dessa ringar och de verkar bra och onekligen smidigt då jag kan använda orginalsadeln och ändå få X-moa lutning genom ringarna. Hyffsat pris dessutom, särskillt när man redan har sadeln så att säga. Jag vill inte tappa sadelmontaget då samma pipa ska ha olika användningsområden beroende på vilken optik som ska användas. Jag vill heller inte montera en picatinny på sadeln och därefter eftermarknadsringar/montage då så lågt montage som möjligt eftersträvas.
      Har någon här erfarenhet av dessa, eller Tier One produkter i övrigt? 
Sign in to follow this  
JägarN .308

Blaser R8 Professional Success

Recommended Posts

JägarN .308

Tjena, 

Jag ska investera i en Blaser R8 Professional Success, men ska jag ha standard pipa eller match pipa? kalibern blir 6,5x55. 

Bössan med 6,5x55 pipa kommer användas till, Bockjakt, vakt/vakjakt, åtel, rävlock, toppjakt & Långhålls skytte. 

Vad tycker och tänker ni om det? 

Aoyama

Varmint helt klart. Hela bössan blir så mycket bättre än standard dito

ozzian

Varmint med flutes kanske?

Danne E.

Varmintpipan utan tvekan...

Skillnaden i vikt är liten, men skillnad i känslan är stor.  Själv måste jag bara komma överens med tumhålskolvar, men det är mina egna tillkortakommanden... 

Du kommer att få en kalasbössa för dina ändamål.

marko

Bara nyfiken, vad blir bättre med varmint pipa, ja förutom känslan.

Hgren

Kan inte tala för R8 men R93 blir betydligt stabilare och får en trevligare balans med en tyngre pipa än orginal. iaf för det lite mer stationära skyttet.

ozzian

Den är stabilare, alltså mindre pipsvängningar!

Och lite tyngd fram så blir inte uppstudsen så hög, den ligger mer still, blir lite samma med ljuddämpare.

marko

Kan inte tala för R8 men R93 blir betydligt stabilare och får en trevligare balans med en tyngre pipa än orginal. iaf för det lite mer stationära skyttet.

Det kan jag förstå, har en r8. Men med standard pipa (2 st). Valde r8 just för att den var lite fylligare o tyngre.

marko

Den är stabilare, alltså mindre pipsvängningar!Och lite tyngd fram så blir inte uppstudsen så hög, den ligger mer still, blir lite samma med ljuddämpare.

Ok, har 6,5 med dämp. Men inte pga uppstuds utan för ljudets skull.

Men vad är nyttan av varmint pipa. Kommer det till sin rätta på långa håll eller.

JägarN .308

Ja det lutar åt match pipan och kolven tycker jag känns grymt bra. Den passar så perfekt och känns genomtänkt.

ozzian

Nej det är igentligen lika på alla avstånd, givetvis visar det sig mer på längre håll!

på 80 m har jag svårt att tro att det rör sig om mer än 10mm , men det är vad jag testat!

då som jaktvapen är nog viktpunkten viktigare än dessa 10mm!

Min sako 75 i 6,5x55 som jag tyvärr sållt, så kunde jag hålla kvar den vita klisterlappen i siktet under skottet.

så rekyl uppstuds och faktiskt även ljudet har betydelse.

hs_merkel

Ska du ha Ljuddäpare? Säger jag standard. Annars Match.

S

• Like 1

Danne E.

Den tjocka pipan tål mer skytte innan den blir för varm.

Men precisonsmässigt, om man skjuter 3-5 skotts serier, så behöver det inte vara någon skillnad mellan standard och varmint.

Så har man en R8 med standardpipa som går bra, så finns det inte någon anledning att byta.

Själv är jag lite skadad av allt sportskytte genom åren så jag har valt tyngre pipor även på jaktbössor.

Jag har gillat balansen och "känslan" bättre,  men egentligen så är det kolvens ergonomi och kikarmontaget som är avgörande.

JägarN .308

Jag har tänkt skaffa ljuddämpare men inte direkt skulle jag tro. Om man har en kolv för matchpipa och sätter i en standard pipa kommer det se konstigt ut med glipan? Går det att montera ett extra fäste under förstocken på Success kolven för att kunna montera ett harris benstöd?

JägarN .308

?