Jump to content

22/17hmr optik.

marcus.söderlund
 Share

Recommended Posts

Sitter nu med ett nikon monarch E 3-12x42 på min brno 455:a och är inte helt nöjd med detta siktes skymningsegenskaper. Inget jag räknade med vid köp men de ska flyttas över som reservsikte till klass 1 bössan eller något.

Söker ett sikte med minst x12 som maxfördstoring. Belyst riktmedel som inte är allt för grovt ( därför jag sålde zeiss diavari siktet jag hade på den förut )

Prisklass upp till 10k. Inte bråttom med detta köp men bössan ska användas mkt till kvällsjakt framöver på kanin.

Så förslag? Trijicon 5-20 får knäcka extra där så länge men känns lite klumpigt i längden då jag har americanmodelle .

Bushnellen verkar vettig för mkt skytte men om den är bra jaktkikare vet jag ej. Haft en elite 4,5-30 eller va den va. Okej optiskt men inte riktigt så vass som jag önska vid mörkrets intåg.

Meoptan har jag faktiskt haft funderingar på. Jäkligt trevliga sikten dedär! Kompisen är nöjd med sitt iaf!

jag skulle själv ta meoptan iaf på en ren nattpang

bäst vore ju en riktig mörkersikte men tyvärr med lagar och föreskrifter och allra viktigast ekonomiskt så funkar det ju inte

Mörkersikte har jag testat och tycker inte om det nämnvärt ändå i ärlighetens namn. För klumpigt för att de ska kännas bra. Grön lampa skrämmer inte kaninerna o de har jag tillstånd för o bruka så. Blir nog meoptan om jag inte hittar något annat närmaste tiden. :)

Ska handlas om någon månad så :)

ok fint det då är ju blir det ju att du inte behöver ha det bästa i optikväg bra men inte bäst

Exakt. Gillar dock ändå meoptan då man får extremt mkt för pengarna. Inte bäst men bra iaf :)

Sen retar de alltid någon liten mindre om man inte springer runt med lampa på natten o skjuter så bra optik är alltid bra i dubbel bemärkelse för detta.

så uppdrag slutfört dock bör du hålla lite koll på begagnat marknaden också iom att det är så pass lång tid kvar innan köp

Absolut bör man det. Dock är man trogen sitt arbete o lär köpa siktet där ändå :)

Brukar fsktiskt komma ut förvånansvärt lite meopta sikten på blocket de jag har kollat iaf.