Hoppa till innehåll

Vilket märke på choker skall man välja?


pws

Recommended Posts

Hej,

 

Tänkte skaffa några extra choker till min Beretta Perennia III. Den har flushade Optima HP choker.

 

Jag tänkte skaffa en (eller kanske två) extra i 1/2, för att ha två på sporting banan. Det skall fortfarande vara flushade.

 

Vad rekommenderas att köpa? Teague, Briley eller Berettas?

 

Med vänlig hälsning,

 

// P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja för en del gör det nog det, om du gillar balansen/svingen skall du absolut inte ha längre/tyngre choker,

angående valet av nya eller en ny choke, jag tror säkert att de är ungefär lika bra alla, men frågan är skall du verkligen köra med 1/2 och stål? Det är enbart du som kan din egen förmåga och skicklighet men det lilla sporting jag skjuter och kan skjuta så räcker 3/8 och 1/4 bra på sportingen, dvs varken avstånd eller mål är sådana att det kräver mer för att erhålla täckning med 24 grams laddningar. 

 

Om du redan har en 1/2-choke är det smartaste att prova den noga på papp med avsedda plugg för att se om du har bra täckning, det kan få utgöra ett underlag till val vid nyköpet. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Balansen är bra som den är, så tack för inputen.

 

När det gäller valet av borrning så har jag bara de medskickade 1/4 och 1/2 som sitter i idag. Kan således inte avgöra vad 3/8 skulle göra men oavsett vad så vill jag ha samma i båda piporan på banan så jag kan träna så lika som möjligt.

 

Jag har kollat täckningen på nuvarande choker men hur menar du att jag kan använda det för val vid nyköpet?

Berätta gärna för jag är lite trög i kopplandet där.

 

// P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om dina fabrikschoker ger bra och fin täckning finns ingen anledning att köpa något annat dyrare, eller hur? Du söker inte portning eller som jag längre pipa genom att köpa super extended varianter vilket ger för handen att det saknas anledning att köpa dyrare än nödvändigt.

 

1/4, 1/2 eller 3/8 delar, stål som man skjuter med på banor idag tar bara choke till en viss grad innan svärmen/täckningen blir sämre igen, därav att jag valt 3/8 choke något som med stål bör motsvara en reell choke på 5/8 eller lite mer än 1/2.

 

Jag anser att dina mål med träningen/sportingen skall handla om du vill lära dig att ligga mer rätt, vilket talar för 1/2 eller om du vill ha mer träff, 1/4 samt övriga faktorer, dvs vilka avstånd som är aktuella mm.

 

Lycka till nu och tänk på att det under praktiskt skytte med eftertanke som du blir en bättre skytt. /Christian  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla priserna på Teagues hemsida, är inte säker på att de är dyrare än Berettas orginal, tycker Berettas egna tillbehör blivit hiskeligt dyra.

Häller lite med Christian annars, finns det verkligen behov för 1/2, de flesta klarar sig med max 1/4 på skapliga håll, men visst, ska du skjuta lite engelsk sporting kan det behövas, men då snackar vi styva håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Detta är ju för att jag vill träna så "optimalt" som möjligt, dvs jag vill verkligen lära mig var jag har hagelsvärmen.

 

Sedan är jag lite lat, för när det kommer till jakten (med bly) så låter jag nuvarande konfiguration (1/2 - 1/4) sitta i. :)

Där tycker jag 1/2 funkar bra för de flesta hagelskott jag gör alltså vill jag ha även där 1/2 - 1/2.

 

Har kollat Teague och det är helt överkomligt tycker jag. Köper en 1/2 och provar med lite olika ammunition hur den sprider i förhållande till min nuvarande Beretta. Fungerar den mkt bättre så köper jag en till...blir det mkt sämre så testar jag ngt annat.

 

Mvh,

 

// P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...