Hoppa till innehåll

Nekad licensansökan


JolleRocker

Recommended Posts

Hejsan, vart precis nekad ansökan för klass 1 vapen pga några trafikförseelser, (bälte och obes). Tänkte om någon har erfarenhet om överklagan och om jag är helt chanslös dom närmsta 1,5 åren tills ärenden är preskriberade?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog lägga alla korten på borden om det ska gå att få en bild av det, tror inte de nekar någon vapenlicens för de glömt bältet någon gång...? OM det är som du säger så borde du överklaga iaf helt klart för det låter tokigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man dömd för något grovt brott/förseelse gäller minst 5 år från det att domen vunnit laga kraft. Är inte så insatt men obes. Är inte det grov olovlig körning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med 5 år är i praktiken en sanning med modifikation. Tror det beror lite på handläggare då det ibland dyker upp folk som nekats för ett par LOB medan andra klarar sig trots domar för våldsbrott, vad handläggaren får för intryck av personen vid en eventuell intervju spelar också in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man dömd för något grovt brott/förseelse gäller minst 5 år från det att domen vunnit laga kraft. Är inte så insatt men obes. Är inte det grov olovlig körning?

 

Nej, obesiktat är obesiktat. Föraren kan ju ha behörighet att framföra fordonet ändå.

Grov olovlig körning blir det om föraren kör trots att han/hon har körkortet återkallat, eller vid upprepade förseelser.

 

Däremot känns det väl kanske inte så troligt att personen ifråga endast "glömt" bältet någon enstaka gång och vid just det tillfället haft oturen att bli stoppad av polisen.

Som ovanstående skribenter är inne på så får jag en känsla av att alla kort inte ligger på bordet ännu...  :ermm:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varken obesiktigat eller utan bälte kommer ens i närheten av att köra mot rött eller glömma stanna vid övergångsställe  :wink: Hur som är det inget som borde vara ens i närheten för att räcka som grund för avslag.

 

Har du fått avslag pga. det och inget annat kan du nog andas ut och vara säker på att handläggaren kommer få det tufft... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande du kan ha en chans i en överklagan. Det är ju dock något som antagligen sänder en signal till handläggaren att du inte är en ansvarsfull person vilket antagligen är skälet till avslaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande du kan ha en chans i en överklagan. Det är ju dock något som antagligen sänder en signal till handläggaren att du inte är en ansvarsfull person vilket antagligen är skälet till avslaget.

Japp du har sänt ut en signal att du struntar i tex bältet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är 13 förseelser, visserligen en ganska hög siffra men 10 av dom är bälte. Så nu ligger korten på bordet ;)

 

Och dom andra tre är?

 

Men, svaret har du ju redan fått: Du har vid upprepade tillfällen visat att du vägrar "underkasta" dig lagar som vi andra lever efter.

Det är inte straffvärdet i sig som satt stopp för dig. Det är din nonchalans gentemot lagar och regler.

Och, redan innan du berättat, (om du berättar), vad de andra tre förseelserna består av så måste jag nog säga att jag bedömer dina utsikter att vinna ett eventuellt överklagande av beslutet till noll och intet.

 

Hur länge sedan var det du fick din senaste ordningsbot/bötesföreläggande/dagsböter/etc?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja, det var ju lite mer än bara en bot eller två... :sad:

 

Det bästa är nog att inte bråka det minsta och snällt fråga när de tror att det kan vara dags att söka igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är 13 förseelser, visserligen en ganska hög siffra men 10 av dom är bälte. Så nu ligger korten på bordet ;)

 

 

Åker du jänkare?

 

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu va jag intresserad av erfarenheter inte åsikter. Jag är inte nybörjare har jagat sen tonåren så jag är kan hantera vapen säkert och mycket väl medveten om att det inte är leksaker. Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt och ha bälte punkt slut, så kan jag få höra nån som har erfarenhet av överklagan och lämna åsiktsfriheten därhän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med mindre än att du har ett läkarintyg på att du inte kan ha på dig bältet så ser jag ingen nytta med ett överklagande. Du faller på vandeln - och den är ju ganska hårt bevisad över tid.

 

/T

 

Edit: Christian hann före....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu va jag intresserad av erfarenheter inte åsikter. Jag är inte nybörjare har jagat sen tonåren så jag är kan hantera vapen säkert och mycket väl medveten om att det inte är leksaker. Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt och ha bälte punkt slut, så kan jag få höra nån som har erfarenhet av överklagan och lämna åsiktsfriheten därhän.

Har du uppsiktsjagat sen tonåren?? Du skrev ju att det var ditt första vapen?? Har du varit olaglig även där ska du definitivt inte ha nåt vapen.....

Nu vet jag ju inte din ålder.....Men fruktansvär obehagligt att ha bälte?? För att?? Nyfiken på varför det kan vara värt att risker liv och lem för att det är obehagligt........

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...