Hoppa till innehåll

Friflykt uppmätt, men oroväckande liten?


Återfallsjägare

Recommended Posts

Fick hem min CG 1900 i kaliber 30-06 idag och mätte friflykten på pipan ikväll.

Först släppte jag ner en 150 grains Norma FMJ i pipan och knackade fast den lite lätt med en läskstång, sedan mätte jag från mynningen.

Efter det slog jag loss kulan ur pipan, låste slutstycket, och mätte igen: 80mm!  :ermm:  Är inte det väldigt lite?

Jag laddade 60 smällar igår med COL 79,2mm., d.v.s. att jag endast har 0,8mm. friflykt med dom patronerna.

Det låter som väldigt små toleranser i så fall.

Har jag gjort rätt?

Är det normala mått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en tomhylsa som jag skurit en liten slits i.

Sätter sedan i en kula och kamrar den.

Ut med den så har du totallängd med 0 friflykt, sedan är det bara till att backa så du får den friflykt som önskas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bör nog inte vara några större problem. Normas egen laddata för denna kula dikterar en patronlängd på 79,0 mm.

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/30-06-Springfield/

 

Jag laddade själv Nosler Accubond 250-grainare framför 83 grains MRP i 338 Lapua Magnum förra veckan med 1,2 mm friflykt :D Men nu har jag ökat till 2 mm.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga...men är det gänghål (hona) i toppen på läskstången du mätte mot kulspetsen med!? Isånt fall har du fått 'falskt kort' max COL med ditt sätt att mäta. Jag mäter på samma sätt som dig, med en gammal 'Jaktia-läskstång', där jag gängat i en träplugg i stångens hongänga i toppen.

Skickat från surfplatta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga...men är det gänghål (hona) i toppen på läskstången du mätte mot kulspetsen med!? Isånt fall har du fått 'falskt kort' max COL med ditt sätt att mäta. Jag mäter på samma sätt som dig, med en gammal 'Jaktia-läskstång', där jag gängat i en träplugg i stångens hongänga i toppen.

Skickat från surfplatta

 

Nej, var ingen dum fråga. -Jag gjorde nämligen det misstaget först men kom på mig själv och mätte om med en gammal bilantenn som jag hade ståendes i ett hörn i garaget.  :blush:

Så nej, 80mm. är inte uppmätt med läskstång med gänghål i toppen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ännu en sak: hade du uppspänt (rätt) eller slackat (fel) tändstift?

 

-- Mats

 

Tack! -Det hade jag missat.

På 1900:an håller man ju inne avtryckaren när man för in slutstycket, så det är högst troligt att jag inte spände upp tändstiftet efteråt.

Ska kolla upp det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mätt igen, med uppspänt slagstift den här gången: 80,65mm. blev resultatet.

Är det så tight på en 30-06:a?

Jag tycker man läser om folk som har 2-4mm. friflykt.  :ermm:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det handlar mer om mätmetod/mätfel än att du har ett kort/tight patronläge, ett sätt att testa är att göra en dummy och sätta kulan långt ut till en COL på 85 mm eller så, kulan bör hamna i bommarna och när du sedan får ut patronen har du en bättre uppfattning om ditt patronläge. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det handlar mer om mätmetod/mätfel än att du har ett kort/tight patronläge, ett sätt att testa är att göra en dummy och sätta kulan långt ut till en COL på 85 mm eller så, kulan bör hamna i bommarna och när du sedan får ut patronen har du en bättre uppfattning om ditt patronläge. /Christian

 

Ska prova det.

Tack för tipset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör gärna dummyn på en hylsa där du dragit ur kulan så går den lagom tungt, använd sedan stållull att putsa bort märken efter bommarna på kulan och tryck ned den någon ,10del i stöten tills märkena försvinner då får du ett exakt mått

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Timmen är sen men tänker jag rätt nu så har fabriksladdad jaktammo till .30-06 med 180-200 grains kulor en COL på 81-82mm. Det skulle ju då innebära att du inte kan skjuta med fabriksladdat i och med att du får 0 eller -1 friflykt... och det låter väldigt osannolikt. Förmodligen är det nått i mätningen som inte stämmer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Timmen är sen men tänker jag rätt nu så har fabriksladdad jaktammo till .30-06 med 180-200 grains kulor en COL på 81-82mm. Det skulle ju då innebära att du inte kan skjuta med fabriksladdat i och med att du får 0 eller -1 friflykt... och det låter väldigt osannolikt. Förmodligen är det nått i mätningen som inte stämmer.

Det låter vettigt det du skriver.

Får ta och kolla upp det där igen.

Ska göra som Lars skriver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ettdera krymper mitt patronläge eller så är jag en sopa på att mäta, (till 100% säkerhet är det det sistnämnda), men idag när jag mätte fick jag det till 78,55 mm. :/

Jag mätte såväl med en kula i bommarna som med en kula i en tomhylsa, och patronens längd efter repetering var samma som uppmätt med kula i bommarna.

Jag läser garanterat av skjutmått fel. *Skäms*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1) Stäng slutstycket, var noga med att det blir uppspänt.

 

2) Stoppa i en stång med plan ände och minst 5 mm diameter från mynningen hela vägen till stötbotten.

 

3) Håll bössan med pipan i lodrät riktning, så stången vilar mot stötbotten, och markera stången vid mynningen genom att sätta en flagga av maskeringstejp eller liknande.

 

4) Ta ut stången och slutstycket, droppa en kula i patronläget (var noga med att den ramlar med spetsen först, en rod guide hjälper) och knacka fast den lite lätt så att den sitter fast i bommarna. "Lite lätt" innebär lite lätt; modell knacka fast med med en läskstång som faller 5-10 mm - inte mer...

 

5) Stoppa in mätstången i pipan igen, se till att den vilar mot kulans spets och mät avståndet från mynningen till underkant av flaggan med skjutmått.

 

6) Klart!

 

-- Mats

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alternativ till strecken och maskeringstejpen som gör att man kan få nästan samma felmarginal som hälften av friflykten om man har en tilltagen kröning/krona som på t ex Browning A-bolt.

 

Med borrstopp, tillägg till ovan.

1.5) Trä över två borrstopp med så liten innerdiameter som är möjligt på stången

3)    Håll bössan med pipan i lodrät riktning, så stången vilar mot stötbotten, pressa ner (lite lätt) de båda borrstoppen mot mynningen och skruva fast det övre borrstoppet.

4.5) Om det andra borrstoppet som du inte skruvat fast har åkt av stången, sätter du på det igen (detta borrstoppet skall vara under det låsta när du sticker i stången igen)

5) Stoppa in mätstången i pipan igen, se till att den vilar mot kulans spets, pressa ner (lite lätt) det lösa undre borrstoppet mot mynningen och skruva fast det oxå.

6) Mät avståndet mellan borrstoppen

 

Enl. den brutalt simplistiska skissen nedan.

post-4233-0-87358400-1379016247_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det övre borrstoppet ligger ju på det undre när man fäster det så det borde vara rätt. Stången flyttas ju hela längden av patronläget och det nedre borrstoppet ligger kvar på pipan och skruvas fast när patronen är i läge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, som påpekat blir det måtten mellan som motsvarar förflyttningen.

 

Det var dock länge sen jag iddes pilla med sånt då tejpen och skjutmåttet täcker vilken kröning som helst, går betydligt snabbare och mäter mer noggrannt än två halvskeva borrstoppar - om det nu spelar roll då måttet ändå inte är exakt. Ska man ha det senare så får man börja med att bestämma vad som är noll: precis mot bommarna, precis så kulan hålls fast, märken efter bommarna, olika storlek på märkena o.s.v... Det kan skilja en millimeter mellan de olika beroende på kula, throat och slitage.

 

Den här mätningen gör man för att få ett hum om vilken kommun man befinner sig i, eller som ett förstasteg för att jaga en exakt nolla - vilket då görs med en (1) dummypatron som mha kulhammare och utjustering av kulisättaren förlängs till dess man får önskad kontakt.

Det är också viktigt att påpeka att en och samma kula - individen, inte vilken som helst från samma ask - ska användas till dess verktyget är rätt inställt. Alla framtida justeringar av friflykten görs utifrån den verktygsinställning man satt som noll.

 

Jag ska också påpeka att det mått man erhåller med den här metoden är det enda mått som en patron absolut inte får ha: håll dig en halvmillmeter därifrån, åt båda hållen... Orsaken är små individuella skillnader mellan kulorna som kan påverka den faktiska friflykten: skillnaden mellan 0,5 och 0,6 mm friflykt märks inte nånstans, men skillnaden mellan 0,1 mm och full kontakt är som natt och dag. Sätt kulan hårt i bommarna eller håll dig en bit därifrån.

 

Borrstopparna sätter man på sina läskstänger så man har en slaglängdsbegränsare när man rengör med slippasta.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1) Stäng slutstycket, var noga med att det blir uppspänt.

 

2) Stoppa i en stång med plan ände och minst 5 mm diameter från mynningen hela vägen till stötbotten.

 

3) Håll bössan med pipan i lodrät riktning, så stången vilar mot stötbotten, och markera stången vid mynningen genom att sätta en flagga av maskeringstejp eller liknande.

 

4) Ta ut stången och slutstycket, droppa en kula i patronläget (var noga med att den ramlar med spetsen först, en rod guide hjälper) och knacka fast den lite lätt så att den sitter fast i bommarna. "Lite lätt" innebär lite lätt; modell knacka fast med med en läskstång som faller 5-10 mm - inte mer...

 

5) Stoppa in mätstången i pipan igen, se till att den vilar mot kulans spets och mät avståndet från mynningen till underkant av flaggan med skjutmått.

 

6) Klart!

 

-- Mats

Jag lade ett rakblad på pipan och snurrade läskstången.

Skulle tro att problemet ligger i att jag är tämligen ovan i att använda skjutmått...

Ska mäta igen idag. Ska fan köpa ett digitalt skjutmått. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag vill gärna veta hur det går sen. Ska själv använda läskstångsmetoden för att mäta friflykt för barneskulor... barnes rekommenderar ju 1,5mm och jag vill ju gärna testa det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...