Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Kias Husse

Hylsglödgning

Recommended Posts

Kias Husse

Hur gör ni?

Före eller efter kalibrering?

maddog

Hur gör ni?

Före eller efter kalibrering?

före har jag kört.

Kias Husse

Hur gör du då?

Jag har mina i vattenbad och vickar omkull hylsan efter värmning. Med tändhatten kvar fylls inte hylsan med vatten när jag ställer ner den i badet. Med vatten i hylsan så blir det bättre kylning så risken att man mjukgör hela hylsan minskar.

Glödgar jag först, så blir det både söligt och verktyget bucklar skuldran lite nu och då. Evakueringshålet tar inte undan vatten mängden. (Samma verktyg petar ur tändhatten och kalibrerar)

Har även testat att kalibrera, glödga och sedan kalibrera. Vill jag göra det samma kväll, uppstår problemet med mycket vatten i verktyget så var 3:e-4:e hylsa får tillbucklad skuldra.

Kalibrerar jag innan glödgning känns det inte som om jag kan lita på att kalibreringen är optimal....

maddog

Jag gör mer eller mindre som dig men får inga bucklor. Torkar dock hylsorna innan kalibrering.

Kias Husse

Jag gör mer eller mindre som dig men får inga bucklor. Torkar dock hylsorna innan kalibrering.

Med trasa, i ugn eller lufta något dygn?

Jag har för dåligt tålamod och vill köra på när jag är igång. Torkar av det värsta med trasa men det verkar bli för blött ändå. Måste man vänta tills nästa dag typ...?

maddog

Med trasa, i ugn eller lufta något dygn?

Jag har för dåligt tålamod och vill köra på när jag är igång. Torkar av det värsta med trasa men det verkar bli för blött ändå. Måste man vänta tills nästa dag typ...?

har jag bråttom kör jag ungn i 75 grader men oftast får dom ligga länge då jag alltid har andra batcher laddade eller klara att ladda.

exabit

Knut Erik på Kammeret glödgar sina 338-hylsor efter varje kalibrering och får ruskigt jämna hastigheter. Jag ska strax ge mig på samma förfarande med både 243:an och 338:an. Får undvika att ha igång gasollågorna när hembränningsapparaten står och puttrar bara :D

• Like 1

Kias Husse

Knut Erik på Kammeret glödgar sina 338-hylsor efter varje kalibrering och får ruskigt jämna hastigheter. Jag ska strax ge mig på samma förfarande med både 243:an och 338:an. Får undvika att ha igång gasollågorna när hembränningsapparaten står och puttrar bara :D

Du menar att det funkar lika bra efter kalibrering? Eller är det tom bättre efter, än före?

RW

Som jag förstått det så är det kalibreringen som gör hylsan spröd så teoretiskt borde det vara bättre att glödga dem efter. Jag har förövrigt läst att man kan glödga dem med hjälp av en låga (stearinljus). Man håller hylsan på mitten o "rullar" överdelen av hylsan i lågan. När man börjar bränna fingrarna är tempen lagom och man kan börja med en ny hylsa. Värmen är då strax över 40°C på mitten av hylsan.

maddog

Som jag förstått det så är det kalibreringen som gör hylsan spröd så teoretiskt borde det vara bättre att glödga dem efter. Jag har förövrigt läst att man kan glödga dem med hjälp av en låga (stearinljus). Man håller hylsan på mitten o "rullar" överdelen av hylsan i lågan. När man börjar bränna fingrarna är tempen lagom och man kan börja med en ny hylsa. Värmen är då strax över 40°C på mitten av hylsan.

en kalibrering gör inte mycket om man kalibrerar rätt. dom hyslor jag har glödgat har gått minst 30 gg.

exabit

Du menar att det funkar lika bra efter kalibrering? Eller är det tom bättre efter, än före?

Som i RWs utläggning ovan så ska det nog t.o.m. funka bättre att glödga efter kalibrering eftersom det är då spänningarna släpper.

Eftersom materialet blir sprödare vid varje bearbetning borde det finnas anledning att glödga ofta snarare än var 30:e kalibrering men jag har ingen personlig erfarenhet av detta - än.

maddog

Som i RWs utläggning ovan så ska det nog t.o.m. funka bättre att glödga efter kalibrering eftersom det är då spänningarna släpper.

Eftersom materialet blir sprödare vid varje bearbetning borde det finnas anledning att glödga ofta snarare än var 30:e kalibrering men jag har ingen personlig erfarenhet av detta - än.

jag glödgar bara när bussningarna inte räcker längre, sprickor i hylsor har jag inte haft på flera år.

Kias Husse

Är jag cyklar, när jag säger att det är "hamringen" av knallen från skottet(och annan mekanisk bearbetning) som gör hylsan hård och spröd. Glödgningen mjukgör igen. Då borde det vara bättre att kalibrera en mjuk hals än en som är hård och sträv.....

Nils l

Jag glödgar efter kalibrering och efter längdjusteringar och svarvningar. Jag håller hylsan mellan fingrarna och snurrar den i en spetslåga tills jag inte kan hålla i längre eller tills jag ser att bröstet har blivit anlöpt av värmen. Blir lågan på brännaren grön så är det zink som bränns ur och då är det för hett och för länge. Kastar dem sedan i vatten och låter dem ligga och torka i några dagar efter att jag torkat av dem med trasa.

exabit

Är jag cyklar, när jag säger att det är "hamringen" av knallen från skottet(och annan mekanisk bearbetning) som gör hylsan hård och spröd. Glödgningen mjukgör igen. Då borde det vara bättre att kalibrera en mjuk hals än en som är hård och sträv.....

Det är bearbetningen av halsen fram och tillbaka som gör metallen spröd. Den bearbetas 4 gånger per omladdning:

1. Vid avfyrning i patronläget

2. I verktyget när halsen pressas ihop

3. I verktyget när expandern drar ut den igen (såvida du inte kör med verktyg med halsbussning - då finns inte detta moment)

4. När du sätter i kulan