Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten 2013/14


Foffe

Recommended Posts

Det närmar sig nu vi är inne i juni och det börjar så smått krypa i en nu. Har sett mer fågel i vår sommar en förra året. Senast idag så såg jag mints två Orrhönor som rörde sig på vägen till skjutbanan. För någon dag sedan så skrämde jag och fröken röd upp två Orrhönor. Man får ju hoppas att det blir en bra föryngring iår så att det går fram med fågel.

 

Ske på en liten resa i sommar till fjällen då ska man se om man får se någon Skogsfågel. Hur ser det ut på era jaktmarker nu? Hur tror ni att föryngringen kommer att bli?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt bra ut. Jag jobbade med spillningsinventeting kring vår jaktmark i åsele kommun och såg mycket tjäder och ripa. Sämre med orre. En tjäderhöna som låg alldeles vid vägen skrämdes när jag klev ur bilen och jag passade snabbt på att räkna äggen innan jag flyttade mig. 10 fina ägg hade hon och man får hoppas på många fina kycklingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns för lite avelsunderlag för att det ska bli något överdådigt med fågel. Rävstammen står inför en tillfällig kollaps då skabben går hårt fram men det hänger en hel del på vädret hur det blir. Blir det kallt och blött nu i två-tre veckor så blir det katastrof.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns för lite avelsunderlag för att det ska bli något överdådigt med fågel. Rävstammen står inför en tillfällig kollaps då skabben går hårt fram men det hänger en hel del på vädret hur det blir. Blir det kallt och blött nu i två-tre veckor så blir det katastrof.

Så är det. Men många observationer väcker i alla fall hopp om ett bättre år än förra. Men det tar nog något år innan nästa kronår... Jag håller tummarna för att frostnätterna håller sig borta och smågnagarna ökar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan väl knappast bli sämre än förra året? Hoppas på en hyfsad föryngring då jag har två unga hundar att jaga in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så är det. Men många observationer väcker i alla fall hopp om ett bättre år än förra. Men det tar nog något år innan nästa kronår... Jag håller tummarna för att frostnätterna håller sig borta och smågnagarna ökar.

 

Ja, det får vi verkligen hoppas att de s. k. järnnätterna håller sig borta nu, för det är fram till den 10 som är kinkigast och dit är det inte långt.

Jag vet inte hur sent Nils l och Kirunaborna kan ha frost egentligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrämde upp några idag. Såg på vovven att det var nått i skogskanten. Helt plötsligt ger sig en Orrhönna iväg landar 10 meter bort börjar slå med ena vingen låter och har sig, helt plöstligt raslar det till och ett gäng till ger sig av. Han inte räkna hur många dom var. Men jag rycker i fröken röd vi går hon tittar på mig som för att säga men husse släpp mig då så du kan panga dom. Hör att hon är fortsatt upprörd i skogen så vi skyndar os iväg sså att det ska bli lungt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt bra ut. Jag jobbade med spillningsinventeting kring vår jaktmark i åsele kommun och såg mycket tjäder och ripa. Sämre med orre. En tjäderhöna som låg alldeles vid vägen skrämdes när jag klev ur bilen och jag passade snabbt på att räkna äggen innan jag flyttade mig. 10 fina ägg hade hon och man får hoppas på många fina kycklingar.

Vi åker tillbax till Hornmyr i höst, dels för att tillgången var bättre än på många ställen men oxå för att Ingela skall vinna Riksprovet med Riva. Det går ju som bekant i Lycksele.

Så det låter bra med åtminstone många ägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Järnnätterna är nog inte det som drabbar kycklingarna värst då är det ju oftast varmt och fint på dagarna. Värre är kyligt och långregn då de små söker värme under hönan och inte hinner äta nog mycket utan svälter ihjäl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får verkligen hoppas på ett bättre år även här i Dalaskogarna, särskilt med tanke på att jag ska börja jaga in en unghund i år!!

Men mängden predatorer oroar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Järnnätterna är nog inte det som drabbar kycklingarna värst då är det ju oftast varmt och fint på dagarna. Värre är kyligt och långregn då de små söker värme under hönan och inte hinner äta nog mycket utan svälter ihjäl.

 

Nej, det är det väl inte men däremot en kall vår o försommar och väldigt varmt brukar väl vara orsakerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Goda indikationer på bättre överlevnad för våra skoghöns denna försommar, som mest 8 i en orrkull :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore riktigt roligt med en bra fågelhöst !

Sskooog har du tänkt fara iväg på nåt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp blir vilhelmina för oss. Du då Lycksele i år å? Har en kompis som är i vmina å fiskar, väntar på rapport.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, lycksele är tanken...bara jag får tag i Lars- Erik och kan boka nån gång :-)

Vilhelmina nått nytt eller beprövat ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vi var där förra året men det var inte tjäder i varje buske direkt. Men hoppas på bättre tillgång i år. Min hund är 3 år och börjar bli liiite rutinerad iaf så i år har vi två skapliga hundar med iaf. Ska bli riktigt skoj! Är det möjligtvis något prov som lockar i lyckseletrakten? :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo sambon skall starta Riva och hade det varit möjligt så hade jag anmält Åska oxå i unghund, men med bara en bil på plats blir det för krångligt att lösa.

Husse får jaga istället.

Är det på statlig mark eller privat ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Privat var inte så farligt med folk förra året men med den dåliga fågeltillgången kanske många norrbaggar å finnar stannade hemma. Ni då har ni en liten egen "oas" eller är det armbågar fram som gäller? Hört nå rapporter därifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Privat var inte så farligt med folk förra året men med den dåliga fågeltillgången kanske många norrbaggar å finnar stannade hemma. Ni då har ni en liten egen "oas" eller är det armbågar fram som gäller? Hört nå rapporter därifrån?

Ett VVO med många tusen ha och bara vi och Kuno med en ung finnspets förra året, så de var grejt.

Pratade med jaktvärden idag och det såg bättre ut än i fjol, kan bli riktigt trevligt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har funnits gott om mat under försäsongen och inga ihållande regn heller. Tror att det kan bli en uppgång faktiskt men ännu är det för tidigt att hoppas. Det var bara fyra grader varmt häromnatten men det är gott om mygg så kycklingarna hittar nog bra med mat ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I förra veckan då jag var i Tärna såg jag några enstaka Orrhönor och en kyckling som sparng undan, hann inte se om det fanns fler i området då vi var ute och körde efter en del grusvägar kring Mosekälla och Ängelsdal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...