Hoppa till innehåll

Tips på vettig kronograf


Patrik L

Recommended Posts

Jo, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips på en vettig kronograf. Har insett att en sådan är något som kommer att krävas vad det lider, så man kan redan börja kika runt lite, men då jag har noll koll på vad som är bra så tänkte jag lägga ut frågan här...

 

Kriterier:

 

Vettigt förhållande Pris vs prestanda. Jag är inte ute efter det bästa som kan köpas för pengar, men vill inte ha det billigaste skiten som finns heller, det ska hålla. Jag har bara tänkt mig att köpa en.

 

Funktioner: Hastighetsvisning. Jag kan tänka mig att det finns minnesfunktioner och omräkningsfunktioner, men det känns inte heller som något jag behöver.

 

Någorlunda fuktsäker: Den behöver inte hålla IP67, men gärna betydligt mindre känslig än en iphone... Regn faller när man är utomhus, och det är  utomhus man skjuter.

 

Tips mottages med tacksamhet.

 

/Patrik

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, två tips på ProChrono än så länge. Priset verkar ju vettigt också.

 

Flera tips eller sågningar för den delen?

 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prochronon är som sagt helt ok till priset!

jag ville bara testa den andra, fördelen är liten.

du kan se hastigheten direkt framför näsan istället för att gå 5m!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en supercrono just för att den är liten och enkel orkade sällan kolla med optisk då det tar plats i skytte väskan att dra med sig.

Har denna över om du är intresserad att köpa så kom med ett bud

http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/306796&

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyttetillbehör - Kronografer

1711003.jpg
 

Shooting Chrony-kronografer är konstruerade så att man på ett enkelt sätt viker ihop dom och tar med dom vart man önskar. Väl på plats är det bara att fälla upp och montera på ett stativ, bord eller liknande.

Måtten är LXBXH 19X11,5X7cm i utvikt läge och vikten ca 1,3kg.

Skjutarean är ca 20cm i botten och ca 36cm i toppen av triangeln. Kronograferna mäter hastighet på gevärskulor, pilar, hagel, luftgevärskulor, paintballs m.m. Shooting Chrony har ett mätområde från 30 FPS (feet per second) till 7000 FPS med en noggrannhet på 99,5%. Allt drivs med ett standard 9V batteri (medföljer ej) som räcker ca 48 timmar i oavbruten användning.

- Modell Beta ger numrerade skotthastigheter som stannar i displayen tills nästa skott avlossas. Dessutom är den ställbar i två lägen mellan FPS och MPS (meter per sekund). Den ger detaljerad information såsom högsta-, lägsta- samt medelhastighet, extrem spridning och standardavvikelser.

- Denna modell har temporärt minne som rymmer 60 skott. Allt är delat i 6 numrerade serier med upp till 10 skott i varje - statistik för varje serie. Man kan radera innehållet i en hel serie eller all data i minnet. Modellen kan stängas av och sättas på igen utan att informationen i minnet försvinner (minnet sparas även om batteriet plockas bort). Man kan även hoppa från serie till serie, eller avbryta skjutning på en serie, utan att minnet förloras. Om individuella skott tas bort justeras automatiskt den statistik som finns lagrad.

- Modellen kan uppgraderas till 1000-skotts minne samt till Gamma Shooting Chrony respektive Master Chrony om man önskar separat LCD-display och/eller printer. Försedd med 3,5mm stereouttag passande fjärrkontroll eller Chrony Ballistic Printer. Garanti Shooting Chrony: 5 år!

 

 

Denna har jag haft i över 10 år, det mest spännande som hänt mej är ett batteribyte

 

Displayen syns på 10m trots att användaren snart är 40.

 

Enkel att använda tar liten plats. Tryck på start och vänta 3-4 sek sen bara att skjuta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ok gott folk, tack för tipsen, det blev i slutändan en prochrono digital. Köpte inte programvaran eller kabeln, men tänkte som så att prisskillnaden mellan grundmodellerna var så liten, så man kunde lika gärna slå till på en sådan. Kommer nog att funka finfint så får jag uppdatera med lullullet om det visar sig att jag behöver sådant.

 

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Någon som testat och har erfarenhet av denna?

https://m.banggood.com/sv/E9800-X-Airsoft-BB-Shooting-Speed-Tester-High-Precision-Shooting-Chronograph-p-1305656.html?gmcCountry=SE&currency=SEK&cur_warehouse=USA&createTmp=1&ID=229&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-ssc-se-all-0716&ad_id=367117562532&gclid=EAIaIQobChMIwJ3R8K-Z5wIVU6qaCh1JQQMHEAQYBSABEgJd0PD_BwE#popupStatedetail
 

tacksam för feedback!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen inte ta in en sådan pryl ens med tång om syftet är handladdning och skytte. Verkar mest vara en leksak, men skulle kunna vara kul att köpa bara som en plojgrej.

Magnetospeed Sporter är väldigt prisvärd, speciellt om man inte köper den via Astro Sweden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...