Hoppa till innehåll

Lustigt det kan bli ibland..


N S

Recommended Posts

Va en grisolycka jag va med på inatt. Stor gris låg hastighet.

Grisen verkade klarat sig hyfsat, tiken hängde på några km sen kopplade kontaktmannen henne när hon gick över vägen långt söderut. Då hade hon ännu inte fått kontakt med grisen. Vi la ett par timmar till på att få klarhet i om det va rätt löpa men det verkar nog vara så. Först trodde vi hon gick bakspåret.... 

Hon hade nog rätt. även om föraren va säker på att grisen gått in i rågåkern, jag kunde tänka mig fortsätta där hon kopplades men blev väl lite övertalad att avbryta. 

 

Så nu på förmiddagen ringde polisen ang en ev smitning, Låg en död älg i diket 2 km utanför samhället.

Jakthavaren va på plats, lite plastdetaljer i diket, såg ut som bilen varit nere i diket oxå enl de som tog hand om älgen.

 

I morse på jobbet stod det en vit suv liknande bil med stora skador i fronten, motorhuven helt intryckt, nummerplåten borta.

Et tyskt par checkade in på firman vid 23.30 och angav att de krockat med ett rådjur.

När jag va där igen hade de åkt iväg.

Har lagt några timmar på att forska lite.

En rådjursolycka va anmäld på samma vägsträcka men angiven plats 1-5-2 mil längre söderut men med snarlika bynamn.

Tysk förare..

En av e-sökarna har letat efter den olycksplatsen i ett par timmar inatt. Ska ha hänt 22.30. 

 

Mycket pekar ju på att tyskarna smällde älgen angav rådjur och ett par mil fel plats, eller så är det helt enkelt språkförbistringar mellan polis och tyskarna.

Tråkigt bara att älgen legat typ 12 timmar ourtagen i diket...

 

Lite sjukt är det dessutom.. Om det nu är det tyskarna som smällt älgen men anmält rådjur och fel plats räknas det inte som smitning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Jo föraren ska lämna korekta uppgifter men samtidigt så kan det blivit en språkförbistring som du skriver o då är det ingen smitning..

 Detta hade säkert kunnat lösts om LKC hade bättre rutiner o tog telefon nummret på förare då hade kanske olyckan 22,30 kunnat lösts på ett bättre sätt,,?

 

 Trist när viltet måste kassaeras, har ni kollat så det inte var en älg ko med dragna spenar (kalv -ko)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag egentligen att Christian är bättre lämpad att svara...  (Men jag kan inte låta bli...)

Men har Tyskarna lämnat några uppgifter överhuvudtaget så tror jag att de klarar sig. Inte för att de har rätten på sin sida men för att bevisbördan blir för tung.

Dels så skall man bevisa att det inte gått till så som Tyskarna säger. (Kanske går med hjälp av delar från bilen) Men sedan måste man antagligen även bevisa att Tyskarna antingen lämnat felaktiga uppgifter med uppsåt. Eller i alla fall att de inte försökt efter bästa förmåga. Tror det blir svårt hur mycket man än tycker att de åtminstone borde få en liten smäll på fingrarna! 

 

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyskarna hade ingen mobil enl polisen.. men lämnade hemnumret till tyskland...

Killen som va ute o körde va i kontakt med polis flera gånger men hur de än försökte fick de inte tag på föraren igen.

Nu dog ju älgen i smällen, men som sagt köttet är det helt säkert kört med.

 

Etter värre hade det ju varit om älgen gått därifrån med brutna ben eller annat.

Ingen skulle ha vetat nått om det...

 

Va förresten en olycka för några veckor sen med älg. En kontaktman fick samtalet, polis sa då att olyckan tydligen skett tre dagar innan.

Föraren hade ringt polis direkt och sagt att älgen lämnat platsen, men fick till svar av polisen att de va inget de kunde göra nått åt....

När föraren så ska laga bilen så krävs ju polisrapporten. Han ringer in igen och det finns en anmälan upprättad men ingen som blivit utringd... varpå polis ringer kontaktman tre dar senare...

 

Kan ju nämna att ingen älg hittades, rätt svårt när det gått tre dar... hela grejen låter helt sjuk... ska bli intressant o se vad det blir av det ärendet.'man funderar ju på om de inte har inkompetenta sommarjobbare hos polisen oxå...

I detta ärendet har jag inte helt klara fakta, bara vad jag fått i info från kontaktman och en polare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja.. misstag kan ske men LKC plockar inte in några sommarjobbare hur som, systemen som vi jobbar i och allt runt om är på tok för krävande för det. Har otroligt svårt att tänka mej att det skulle ske..

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja.. misstag kan ske men LKC plockar inte in några sommarjobbare hur som, systemen som vi jobbar i och allt runt om är på tok för krävande för det. Har otroligt svårt att tänka mej att det skulle ske..

 

Mvh!

Jo nog tycker jag det va rätt avancerat när jag va på LKC.

Tycker det hela låter väldigt märkligt. 

Ska försöka ta reda på mer när jag träffar den kontaktmannen igen.

Säkert va iallafall att olyckan va tre dar gammal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smitning tror jag ju knappatst att dom kan åka dit för, med tanke på att det inte är olagligt att ha fel så är det ju bara för tysken att säga att han trodde att det var ett rådjur samt att han inte riktigt att koll på geografin. Polisen måste då motbevisa att han ljugit för dom vilket är omöjligt. Sen finns det ju ingen större mening med att rapportera in fel djurart för tror knappats att han körde bilen där ifrån utan att det blev bergaren och då tar det ju ändå en stund innan man kommer iväg från olycksplatsen.

Tråkigt på älgen bara att den fick ligga så länge i värmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilen kördes därifrån, ingen bärgare. Kördes även iväg från jobbet där jag såg den i fredags.

Men det har ju ingen direkt betydelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilen kördes därifrån, ingen bärgare. Kördes även iväg från jobbet där jag såg den i fredags.

Men det har ju ingen direkt betydelse.

okey, låter iaf väldigt mysko att rapportera in fel djurart. Men det finns folk till allt tyvärr =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var med en gång då en dam stannade och sa att hon precis kört på en tjäder. Vindrutan sprucken och höger backspegel borta. Måste varit en stor tjäder tänkte vi. Hon var dock säker på sin sak trots att vi påpekade att tjäder inte var den vanligaste skogsfågeln i Skåne. Gick längs vägen för att kolla och 300 meter längre bort låg en död älgkalv. Hade stuckit ut huvudet ur en buske vid fel tillfälle men låg i alla fall kvar på plats. Vid ett annat tillfälle så kom jag rakt på en viltolycka på väg hem från en nattlig sittning efter gris på en golfbana. Var en bil som kört på en dovhind. Bilen stod ca hundra meter efter olycksplatsen och två vettskrämda pensionärer satt och trodde de kört över en människa Tog ett tag att få dem att inse att de "bara" kört på en hjort.

 

Så om man inte är riktigt med när det händer, så kan det nog vara svårt att veta vad som egentligen hände. Om man dessutom inte har koll på våra vilda djur så blir det nog ännu svårare att ge en vettig förklaring. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var med en gång då en dam stannade och sa att hon precis kört på en tjäder. Vindrutan sprucken och höger backspegel borta. Måste varit en stor tjäder tänkte vi. Hon var dock säker på sin sak trots att vi påpekade att tjäder inte var den vanligaste skogsfågeln i Skåne. Gick längs vägen för att kolla och 300 meter längre bort låg en död älgkalv. Hade stuckit ut huvudet ur en buske vid fel tillfälle men låg i alla fall kvar på plats. Vid ett annat tillfälle så kom jag rakt på en viltolycka på väg hem från en nattlig sittning efter gris på en golfbana. Var en bil som kört på en dovhind. Bilen stod ca hundra meter efter olycksplatsen och två vettskrämda pensionärer satt och trodde de kört över en människa Tog ett tag att få dem att inse att de "bara" kört på en hjort.

 

Så om man inte är riktigt med när det händer, så kan det nog vara svårt att veta vad som egentligen hände. Om man dessutom inte har koll på våra vilda djur så blir det nog ännu svårare att ge en vettig förklaring. 

Då ska du se mina far föräldrar, dovvilt får oftast benämning rådjur och vice versa..stod i vintras ute på en snötäckt vall ca 40st dov..(oj vad rådjur vi såg 40st eller var dem fler :tongue:lät det) . Sen tror dem att det finns 2sorters Kronvilt, dels Kronhjorten och nyss nämnda konvilt..är enligt dem 2olika viltslag :biggrin: spelar ingen roll om jag förklarat i 10års tid om inte mer att det är si o så :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det är inte så konstigt om folk har lite svårt med vad som hänt efter en trafikolycka. Första gången jag körde på ett Villt var mellan Sveg och Vemhån. Och nej jag hade bra svårt att bestämma platsen närmare än så. Som tur är hade jag vett nog att märka ut platsen väl. Och båda renarna låg urblodade på snövallen. Men min egen oförmåga att beskriva vad som hänt gör att jag inte är förvånad om folk rapporterar rå iaf för älg eller uppger platsen några mil fel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen har skickat ut mig att leta efter en ren som var påkörd på motorvägen söder om Falkenberg av en tysk motorcyklist. Även om jag inte hittade något gissar jag på att han sa "reh" och polisen inte begrep tyska ;).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja va fan.. jag har åkt på en grävlingsolycka där grävlingen slog sönder bägge strålkastarna på bilen.. föraren ringde in till polisen och meddelade att han såg den döda grävlingen i dimljusets sken i diket bredvid bilen.

Måtte va en jävligt stor grävling tänkte jag på väg ut om den krossar båda strålkastarna...

 

Visade sig va en vildsvins galt på 115 kg...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som vi kan enas om att hur sura vi än kan bli på att folk tar fel å det grövsta så är vi bara naiva eller rent av ointelligenta om vi blir förvånade...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blev utringd för något år sedan då några danskar hade kört på en älg!?

Väl där låg en gris i 80-kilos klassen?

 

Min erfarenhet är tyvärr kass när det gäller utländska förare, undantagslöst något som är fel!

fel djur, fel plats, fel ja vad som helst. men dom har än så länge alltid angett rätt land :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I alla nämnda fall verkar personerna ha ringt in och anmält iallf, vilket är för väl.

Det händer inte bara en gång under varje jaktsäsong att skytten tar fel på storlek och kön vid påskjutning och då är det i många fall erfarna jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...