Hoppa till innehåll

Krutvolym och komprimera krut...


josc72

Recommended Posts

Ja, men så ge mig ett bra förslag på något som är mjukt och kortare då. Något som expanderar gott utan extremt mycket fart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, men så ge mig ett bra förslag på något som är mjukt och kortare då. Något som expanderar gott utan extremt mycket fart.

Lätt! :wink:

Plastspetsat = 150grs Scirocco

Blyspetsat = 150grs Sierra GK

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo men han får ju upp kulan i 830-850m/s, då borde väl den funka?

Jag kom på det rhinon är ju mycket koppar i 80% ca, den kanske är närmsta valet om man gillar ttsx?

och jag uppfattar inte den som lika lång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag öppnat TTSX-asken och får inte lämna tillbaka den. Någon som är intresserad? Sedan föreslog någon att borra pipan till en 7mm-08 rem AI för att skapa lite mer hylsvolym och därmed mer fart och bättre förutsättningar för att ladda längr kulor. Vad tror ni om det folkens? Men, sa någon annan, då blir hylshalsen så mycket kortare att det kan vara svårt att få de långa kulorna att sitta ordentligt. Hur f...n skall man veta. Är nu mycket tacksam för svar från någon som vet!! Det börjar gå runt, runt, runt  :blink:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del, läs på mer om din tänkta kaliber, googla massor, sedan tar man ett stilla samtal med smeden som skall riva patronläget, för min del är det bara nys att halsen skulle bli för kort på en AI-08 hylsa, 260 AI har funnits i evigheter och även om den har sina sidor, som alla kalibrar så är inte setback och dålig necktension två av dessa. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag öppnat TTSX-asken och får inte lämna tillbaka den. Någon som är intresserad? Sedan föreslog någon att borra pipan till en 7mm-08 rem AI för att skapa lite mer hylsvolym och därmed mer fart och bättre förutsättningar för att ladda längr kulor. Vad tror ni om det folkens? Men, sa någon annan, då blir hylshalsen så mycket kortare att det kan vara svårt att få de långa kulorna att sitta ordentligt. Hur f...n skall man veta. Är nu mycket tacksam för svar från någon som vet!! Det börjar gå runt, runt, runt  :blink:  

 

Varför krångla till det? :huh:

Du var fast besluten om att 7-08 var en fin kaliber. Fine, det är det också. Bara för att nu inte 150grs TTSX är en optimal kula för kalibern så kanske det smidigaste är att tänka om i kulvalet och inte kalibervalet. Sälj av dina 150grs TTSX alt. låt de ligga som hyllvärmare. Ta sedan och beställ något som fungerar, t.ex 150grs Swift Scirocco, 150grs Sierra GK, 154grs Hornady SST eller 140grs Nosler BT. Det var bara ett axplock av kulor som lär fungera tillfredsställande för dig.

 

Jag kan säga att jag har börjat förstå de på detta forumet som verkligen slår på bromsarna när folk börjar prata om projekt och fördjupningar hit och dit. Det är egentligen väldigt enkelt att ta ett djur av daga och det mesta fungerar ypperligt så länge du håller dig på rätt sida om lagens råmärken :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta nu... riva patronläget för en ask kulors skull?????

Varför funkar det inte med 203b och ttsx?

billigare att köpa en dunk krut, eller att byta kula!

 

ttsx öppnar bra i lägre farter, dock så har jag läst mig till och även på en kaliber sett att precitionen kommer med farten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för Era åsikter. Ni har alla säkert helt rätt och var och en på sitt sätt :yes: så inte heller konstigt att det går lite runt :biggrin:. Jag har ju valt en lite småbökig patron som gör att jag ändå måste handladda för att få utbud av ammo. Än är patronläget inte gjort så därför har jag fortfarande tid att vela. Oavsett vilket det blir så kommer det att bli bra och jag kommer sitta ute i förådet och fnula på med laddprylarna. Det är ju bara det där med att bestämma sig innan. Lite extra blir det med AI eftersom jag inte kan köpa färdiga hylsor utan måste skjuta dem en gång först. Helt rådlös är jag väll inte för den brutna kulburken. Skjuter upp den eller laddar dem för en kompis och sedan köper nya kortare och fnular vidare. Bara det att jag inte har så mycket erfarenhet som Ni andra. Ta mig för lite velig men era åsikter och resonemang är guld för en sådan som jag!!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe, du är bara hälften så velig som jag!

Jag tycker det är det forum är till för, diskutera fram och tillbaks!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att jag har börjat förstå de på detta forumet som verkligen slår på bromsarna när folk börjar prata om projekt och fördjupningar hit och dit. Det är egentligen väldigt enkelt att ta ett djur av daga och det mesta fungerar ypperligt så länge du håller dig på rätt sida om lagens råmärken :wink:

Hur många + som helst på den !
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu flyger det många olika tanker och idéer genom luften, en del av dem känns välunderbyggda medan andra känns mer som önsketänkanden. Det kan då vara slugt att gå tillbaka och fundera lite på fakta.

 

Vi vet att om vi ökar den effektiva volymen (genom en större hylsa, att sätta kulan längre ut eller på något annat sätt) så ökar hastigheten med ca 25% av volymökningen.

 

När man använder en för patronen "lång kula" som den nu aktuella TTSX så stjäl den självklart en del hylsvolym men i verkligheten så blir hastighetsförlusten rätt försumbar.

 

För att åskådliggöra detta så sammanställde jag tabellen nedan med tre olika kulor som diskuterats i tråden nämligen TTSX, Scirocco och Sierra SPBT (som får symbolisera en "vanlig" kula), alla kulor väger självklart 150 grains.

Jag tog också med en simulerad 7-08 imp laddad med TTSX av rent pedagogiska skäl. Jag har antagit 71mm COL på samtliga patroner.

 

7_08jaumlmfoumlrelse_zpse4df97ae.png

 

I kolumnen volym så framgår den effektiva volymen uttryckt i grains vatten (enl QL), Volym% kolumnen visar volymen i % jämfört med TTSX laddningen och Vo% den teoretiska utgångshastigheten enl "25% regeln". Vo QL talar om vad QL anser vara maxladdningar för respektive simulering.

 

Den enda slutsats jag drar av tabellen är att man kan lugnt ladda den kula man känner för utan att fundera på om den sitter för långt ned i halsen :tongue:

 

Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man!

Alltid trevligt att bli överbevisad ocg lära sig något nytt på cupen! :yes:

Min 6,5:a hade ju faktiskt bara 52cm pipa, vilket säkert var den springande punkten i mitt "120grs TTSX-fall".

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo och jag hade 45 cm i min 6,5x55 och 140 grains  nosler partion, älgarna dog (4st) men inte var det klass ett, märkte detta när jag köpte kronograf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lösning hade utan tvekan varit att gå på 140 grains TTSX om jag vill ha den typen av kula som TTSX kulorna är. Till min egen 358 win har jag utan att darra på manschetten gått på 180 grains TTSX.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så mycket tack !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det riktigt att 7mm-08 AI-versionen tack vare sitt brantare bröst inte sträcker sig lika mycket som den ursprungliga Rem ? Hur stort problem är det i så fall på 7mm-08 Rem och hur snabbt måste man börja svarva. Är det ett så strot problem att det är en anledning till att välja AI-patronen? Lillebror har dessutom hsett ett verktyg man bara sätter i skruvdragaren som snabbt river ner hylsan till rätt längd. Ingen svarv utan bara en enkel "trimpinne". Vet någon vad det är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det riktigt att 7mm-08 AI-versionen tack vare sitt brantare bröst inte sträcker sig lika mycket som den ursprungliga Rem ? Hur stort problem är det i så fall på 7mm-08 Rem och hur snabbt måste man börja svarva. Är det ett så strot problem att det är en anledning till att välja AI-patronen? Lillebror har dessutom hsett ett verktyg man bara sätter i skruvdragaren som snabbt river ner hylsan till rätt längd. Ingen svarv utan bara en enkel "trimpinne". Vet någon vad det är?

 

Trimpinnen du nämner är antagligen Lee's variant. Jag har kört med den till de flesta kalibrar och den är mycket snabb och smidig utan krusiduller. Du köper en sån här "huvudenhet":

 

http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylstrimmning/Lee_Hylssvarv/Lee_Tillbehor/Case_Trimmer,_Cutter,___Lock_Stud_%28LEE%29?id=LEE90110#.UfOZrW0dchU

 

(jag har dock skaffat en sån här efter att ha tröttnat i fingrarna: http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylstrimmning/Lee_Hylssvarv/Lee_Tillbehor/Cutter_w__Ball_Grip_%28LEE%29?id=LEE90275#.UfOZ5m0dchU )

 

Och kompletterar sen med kaliberspecifik "pinne" och hylshållare:

 

http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylstrimmning/Lee_Hylssvarv/6,5mm_Kaliber/6,5mmx55_Case_Length_Gauge___Shellholder_%28LEE%29?id=LEE90126#.UfOaHW0dchU

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska skrota 7mm-08an och gör om den till .284win om du vill ha prestanda i kulorna, och så ska det vara long action till dessa patroner för att göra dom rättvisa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att lådan måste vara någon form av "hybrid" mellan lång låda och kort lagasin o låda. Sluddrar jag nu? Jag har flyttat slutstycket bakåt och svetsat om magasinet så att jag kan ladda och använda patroner upp till 74 mm totallängd. Skall jag ha något längre blir det en för stor ombyggnad är jag rädd. Dessutom skall jag väll för att hålla nere kostnaden ha kvar slutstycket för samma hylsbotten som 308:an den nu är byggd för. Fan, vad jag velar !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta nu! Det ser ju ut som om 284 win har samma mått på hylsbotten som 308. Hur kan den vara bara 2 mm längre än 308 och 7mm-08 men samtidigt ge prestanda som en 270 win och 280 rem. Men, vad bygger den på för hylsa. Har sett att man kan köpa färdiga hylsor. Skulle väll funger. Mitt problem blir nog att smeden knappast har verktyget . Alltid är det något.... :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

284 win är en hylsa som inte bygger på någon annan hylsa utan det är en originalhylsa. Den har större volym eftersom den har större diameter på hylskroppen än vad t ex 7-08 har.

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...