Hoppa till innehåll

Mård & mink fångst 2013-14


V70

Recommended Posts

Nu börjar det att dra ihop sig för en ny säsong. Jag var ut en sväng imorse och reka för mårdfällorna har ett nytt ställe jag ska sätta ut

 

7 fällor på 500m. Jag beställde lockmedel och bete från Z aim som jag ska prova. Är det nån annan som har provat dessa?

 

Jag har planer på att ha 52st mårdfällor ute i vinter :thumbsup:

post-5858-0-59484300-1375012702_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart skall sleven vara om inte i grytan, rätt kille som startar tråden tror jag.

Själv är jag fundersam om jag ska ge mig på en stockfälla på en generalväxel, kom ju upp en här på sidan för ett tag sedan med ritning å allt. Blev lite sugen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade på mårdfångst förra säsongen med två fällor, har nu utökat med sju till. Tre av dem behöver lite reparationer och till två (trapper 90) ska jag bygga lådor.

Lite trivsamt pyssel i väntan på att det ska sätta igång!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart skall sleven vara om inte i grytan, rätt kille som startar tråden tror jag.

Själv är jag fundersam om jag ska ge mig på en stockfälla på en generalväxel, kom ju upp en här på sidan för ett tag sedan med ritning å allt. Blev lite sugen.

 Hahaha! Jag är ju rätt grön i mårdfångst branchen men går in på det till 100% nu :smile:

 

Ja  bygg en stockfällan du så kan jag komma och kolla in den sen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Jag är ju rätt grön i mårdfångst branchen men går in på det till 100% nu :smile:

Ja bygg en stockfällan du så kan jag komma och kolla in den sen!

Ska du lämna hälsingeskogarna ? :-)

Gör jag så frigör jag en fälla till att leta nya växlar, å gratis då markägaren står för matrialet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jeg også lov til å være med i denne tråden ?

I Norge er regelverket mye dårligere enn i Sverige, men vi fanger tross alt en del mår her óg ! Tenkte jeg skulle pusse litt støv av fellene igjen før denne sesongen. Bruker en del forskjellige feller, men Belisle mag 160-2 og Kania 2000 er nok favorittene...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer nok til å bruke Belisle 160-2 i slike oppsett for det meste denne sesongen ! Regelverket sier at slike oppsett skal stå minimum 150 cm over bakken, men de blir nok montert på nærmere 180 cm.

 

pole+set.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick lite tråkiga besked idag inför kommande säsong: markägaren ska avverka en stor del av skogen där jag hade fällorna placerade förra året...

Alternativet nu blir att placera fällorna mot en brant bergskant som går mot ett lie äldre hygge, och uppe i riktigt gammal tallskog uppe på berget. Vad tror ni, kan det vara nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med rost på slagfällor? Jag har fått tag i ett par Sidensjöfällor och de är ganska rostiga. Fjädrarna är det fortfarande rejält med kraft i, men ska jag försöka få ren dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon som vet om conibearfällan  120 för mård och mink kommer bli godkänd i Sverige. 330 är ju godkänd för bäver

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det att dra ihop sig för en ny säsong. Jag var ut en sväng imorse och reka för mårdfällorna har ett nytt ställe jag ska sätta ut

 

7 fällor på 500m. Jag beställde lockmedel och bete från Z aim som jag ska prova. Är det nån annan som har provat dessa?

 

Jag har planer på att ha 52st mårdfällor ute i vinter :thumbsup:

Hur fungerar kamerorna

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en och placera vid en fälla=) hoppas du plockar några mårdar i vinter. jag är novis när det gäller mårdfångst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har satt ut 15st men bara gillrat 3 eftervägen där jag bor!Dom andra har jag lagt ut torkad gädda i som lock! Han som köper skinnen tyckte att jag skulle vänta tills dom fick bättre päls!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Då var några av fällorna laddade ( lite senare än vad jag tänkt ;) ). Fler ska ut till veckan, och då är det även dags att vittja för första gången i år! :)

Några fler som är igång?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...