Hoppa till innehåll

Skador på hylshals 308


Tessie

Recommended Posts

När jag sätter i en kulla i hylsan och trycker i den så blir där väck på hylshalsen, justerar verktyget innan så att när man drar ner spaken i nedersta lägget, och skruvar därefter ner verktyget i botten. Vad jag har läst skall man dess utom skruva ner det ytterligar 1/4 varv. Skruvar jag däremot upp verktyget 1/4 varv ser det normalt ut när man pressat i en kula. användet Norma hylsor kal 308 Win.Vad är rätt. Pressen är en RCBS. 

Ny vad det gäller handladdning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör du som manualen säger ?
 
http://www.rcbs.com/downloads/instructions/ReloadingDieInstructions.pdf

Ja. om jag har fattat den rätt.
Sätter jag i verktyget och justerar ner det till det går emot hylshållaren och gängar upp justerskruven för kulan
och kör en hylsa utan kula blir hylsan inte skadad, men om man justerar ner skruven för kulan och sätter i en kula blir där skador på halsen.
 
Vad gör jag för fel.post-14852-0-26896400-1375097313_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du crimpar hylshalsen (massor, så pass att det bara är att kassera ovanstående exempel), ett kulisättarverktyg skall inte alls monteras med passning mot hylshållaren, det skall vara en god bit från den samma och COL, dvs total längden på kulan och sättdjupet justerar du sedan efterhand. /CHristian  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag sätter i en kulla i hylsan och trycker i den så blir där väck på hylshalsen, justerar verktyget innan så att när man drar ner spaken i nedersta lägget, och skruvar därefter ner verktyget i botten. Vad jag har läst skall man dess utom skruva ner det ytterligar 1/4 varv. Skruvar jag däremot upp verktyget 1/4 varv ser det normalt ut när man pressat i en kula. användet Norma hylsor kal 308 Win.Vad är rätt. Pressen är en RCBS. 

Ny vad det gäller handladdning

Du har nog läst fel verktygsinställning och gått efter kalibrering (sizing) istället för kulisättning (bullet seating).

Bullet seating börjar med 'Do not adjust the the seater die down against the shell holder as it will distort or crush the case'

 

Ska du inte ha 'crimp' så gå efter BULLET SEATING WITHOUT CRIMPING.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...