Hoppa till innehåll

1 tums tub


hoel

Recommended Posts

Hallå,

 

Har en gammal hederlig HQ 1649 med montage av kikare enligt bild (lånad bild tack ock lov).

Så om jag inte ska lämna in bössan för omsmide av fästen (vilket inte bössan är värd) så lär jag hitta ett sikte som är 1tum så ringarna är för det.

Några tips på något bra? Något i stilen med 3-9x56 eller likande som går att använda när mörknat lite. Vill inte ha förstoring över 3 som minsta.  

post-14501-0-57456000-1375261318_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slit bort fästet och skruva dit weaverklackar. Annars gissar jag på att en gammal pecar 3-7*33 är det bästa jag vet om du vill ha en bra skymmningskikare. Vill minnas att den slog leopolds 3-9*50 i en test vapentidningen hade för några år sedan

mvh/U

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte att göra så då det är en HQ 1649 med sidomontering jag har så är det mycket enklare sagt än gjort tyvärr =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör det svårt att montera bort fästet?? Är dessutom sjukt högt. Att montera weaverklackar är ingen dyr operation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör det svårt att montera bort fästet?? Är dessutom sjukt högt. Att montera weaverklackar är ingen dyr operation.

Håller med. Det är väl bara att skruva bort. Snyggt, nej. Funktionellt, ja. Med weaverklackar får du ju både ett lägre montage, samt att du kan välja precis vilken kikare du vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att där bakklacken ska sitta är det ca 35 mm "plan" yta att montera den på. Men det kanske finns några väldigt korta klackar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Remington Seven har ca 20mm på samma ställe. Har apel vrid på den men kan inte tänka mig att Weaver skulle vara något problem heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hva 1600 finns det gott om klackar till, det är inga problem. Dock är det en gammal 98 eller möjligen en 96a på bilden, men den bössa var inte din va?

Tycker din bössa lätt är värd att få nya klackar/fästen/optik, en utmärkt brukspang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem jag dock kommer få då är att det inte kommer gå att säkra bössan då. För redan nu har jag ca 2mm till godo från säkringen som sitter längst bak på slutstycket som en klack upp till siktet. Fixar bild strax på min istället :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det inte en 1600 du har utan en som bygger på 96/98 låda. På 1600 är det sidosäkring.

Mvh/U

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om jag ändå börjat kan jag ju lika gärna fortsätta. Trivs ju med bössan. Är det en stor operation att byta säkringa? att få sidosäkring till den? Har kollat lite på umeåsäkring/timneytrycke. Är någon av dom att rekommendera eller finns det någon annan som är enklare att montera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du inte lägga fär mycket pengar kan du ju sätta dit en kvartssäkring. Sitter monterad på slutstycksmuttern men sticker ut på sidan bara. Om jag fattade dig rätt skulle du ha bössan till vakjakt, och då funkar den utmärkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du inte lägga fär mycket pengar kan du ju sätta dit en kvartssäkring. Sitter monterad på slutstycksmuttern men sticker ut på sidan bara. Om jag fattade dig rätt skulle du ha bössan till vakjakt, och då funkar den utmärkt.

 

Ja bössan kommer användas vid passskytte och vakjakt =) Som Hundförarbössa har jag min 6,5x55 då jag bara kör på småvilt.

Så då kanske det är att rekommendera istället? Hur får jag reda på om det är en M98 eller en M96 som sitter i den?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

96 spänner du genom att trycka fram slutstycket,medans 98an spänns när du lyfter slutstyckshantaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...