Hoppa till innehåll

Lapua vs Normahylsor.


Mad Mike

Recommended Posts

Jag skulle ändå kolla över kalibreringen lite så det är 100%. körde lite själv med ca 10% över max och hylsorna fixade det galant. Det måste ju ändå finnas något bra med lapuahylsor då så många mer rutinerade skyttar och handladdare än oss föredrar dom i så stor utsträckning. Ingen skulle vara gladare än jag om norma skulle vara bättre för mig då dom är billigare och mer lättillgängliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå kolla över kalibreringen lite så det är 100%. körde lite själv med ca 10% över max och hylsorna fixade det galant. Det måste ju ändå finnas något bra med lapuahylsor då så många mer rutinerade skyttar och handladdare än oss föredrar dom i så stor utsträckning. Ingen skulle vara gladare än jag om norma skulle vara bättre för mig då dom är billigare och mer lättillgängliga.

Lapua absolut, det gick jätte bra i min 6,5a och tråkiga08a jag hade. Men i min 284 (RCBS verktyg) och i shehanen (Whidden gunworks verktyg) Så har det blivit korta hyls liv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha. Som jag skrev i mitt första inlägg så är lapuahylsorna i just 6,5x55 och 30-06 dom kalibrerarna där inte levt upp till förväntningarna enligt mig.

ratar mer eller mindre rcbs själv, har mer eller mindre bara dåliga upplevelser med dom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha. Som jag skrev i mitt första inlägg så är lapuahylsorna i just 6,5x55 och 30-06 dom kalibrerarna där inte levt upp till förväntningarna enligt mig.

ratar mer eller mindre rcbs själv, har mer eller mindre bara dåliga upplevelser med dom.

Hahaha... Jaaa hur fan ska vi gå vidare nu da ? :) Antingen är vi dumma i huvet eller så är det som det är :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som är gammal motocrossförare kan ju skylla på någon gammal huvudskada. Nej men det viktigaste är ju att man vet vad som funkar för en själv. Frågan varför det finns folk som föredrar lapua måste nästan vara besvarat iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den enda praktiska anledning jag kan se, där Lapua-tillverkade hylsor är bättre, är om man laddar riktigt hårt. Norma har betydligt mjukare legering men också en betydligt jämnare kvalitet: ALLA Norma-hylsor håller god uniformitet, oavsett patron. Köper du Lapua så är t.ex. .308 och .30-06 allt annat än jämna och även 6,5x55 håller - i min erfarenhet - inte samma jämnhet som Norma. Precisionsmässigt, med opreppade hylsor, vinner Norma med en hand på ryggen. Det senare visade också Bosse Leijon genom att vinna nästan varje bänktävling i ett par års tid, inklusive SM, med Norma medan de fortfarande tillverkade 6 PPC-hylsor - därtill bara svarvade, inte formskjutna. 

 

Nackdelen är ju då att det fanns en anledning till att Bosse inte formsköt: med de tryck som behövs för att lobba en 65 grains kula i 1080 m/s så var Norma engångshylsor...

 

Håller man sig i en vettigare tryckhärad så är det svårt att se några egentliga problem med Norma och för den som inte preppar hylsor är det vanligen ett bättre val precisionsmässigt: vid sortering har jag undantagslöst haft större extremer och fler sorteringsgrupper med Lapua än med vår svenska stolthet. Skillnaden mellan olika patroner är dock stor, i vissa har Lapua lyckats bättre - även om inte just jag stött på det annat än enstaka batcher.

 

Oavsett den skillnaden som vi uppenbart kan uppleva olika så är dessa två tillverkare bättre än ALLA andra. De som kan konkurrera är de "fabrikat" som till hela eller delar av produktsortimentet tillverkas i Åmotsfors - som Sako, Nosler, RWS, Hirtenberger m.fl, m.fl...

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte hårdheten i ett material som göra att det håller för högra tryck, utan det är flex kvaliteten som gör att det håller, materialets förmåga att få tillbaka sin ursprungliga form. Dvs ett hårt material spricker vid höga tryck/värme och ett flexibelt material gör så att det kan expandera och krympa bättre vid höga tryck/värme

Upptäckte i dag efter att jag har FF 80st nya norma 6,5-284 hylsor till 284 shehane att hylshalsarna hade en mer symetrisk cylinderform än vad lapua hylsorna hade vid samma procedur, dvs Lapuas hylsor var väldigt "spåriga" lodrätt, normas var ytterst lite. nu har jag inte koll på vad de två rivalernas godstjocklek i halsarna vad innan och efter FF, dom sträcker ju lite på sig.

Over and Out!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

jo nog är det nog allt så att Lapuas hylsor klarar hårda laddningar bättre, tändhattslägena räcker längre på dem. Har funderat en del och jag ogillar känslan vid tändhattsisättning på Normas hylsor, både 308 Win och 6XC, iofs är br bättre, så det kan bero på storleken i viss mån, de x47L hylsor jag har är det en mycket fin känsla vid hatt sättning, samma sak med Lapua 308 Win hylsor.

 

I övrigt håller jag med i det att Lapua är hårdare ev sprödare och att Norma är mjukare. Förr laddade jag alltid medium och det var otroligt vad länge en omgång Norma 308 Win hylsor klarade sig, hade en batch om 100 som gick 10+ vändor, det var bra ekonomi om än kanske lite larvigt, JM hylsor finns ju överallt.

 

Ställd inför ett val, tja jag har haft mer bekymmer med hårda/ie arbetshärdade halsar i Lapua än i Norma så då accepterar jag den sämre känslan i tändhattsisättning och de för maxladdningar lite vekare hylsorna/tändhattslägena. /CHristian 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Någon i denna tråd som har en uppfattning om vad som skiljer sig i volym mellan norma och lapua? Jag rågade köpa 100 lapua hylsor i 6,5-284 som jag öppnat till 7 mm. Alla säger att lapua är mindre inuti. Skulle ni ladda de båda hylsor na med samma laddning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,och sedan då...? Räknar man skillnaden i % och sedan räknar om på samma procentuella skillnad i krutvikt. Sådant här har jag aldrig finlirat med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad Mats skriver kanske jag kan köra samma laddningar om hylsor na är så tåliga. Ska bara panga helmantel på älgfigur. Är inte så supernoga med precision. Bara inte bössan smäller sönder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad Mats skriver kanske jag kan köra samma laddningar om hylsor na är så tåliga. Ska bara panga helmantel på älgfigur. Är inte så supernoga med precision. Bara inte bössan smäller sönder...

 

Har ni elektronisk markering så är det bara helmantlat som gäller som här i länken.

http://sius.se/Jakt.php

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som är elektroniskt på vår bana är hörapparaten på markören (han har ev också pacemaker). Han är gammaldags analog. Letar efter nya hål på figuren som inte är täckta med markeringslapp och sedan får man veta hur man skjutit. Ett helvete med gamla klister lappar som sitter dåligt. På en serie kan det finnas 20 hål. Då tror jag han drar ett medel. Han är ganska snäll mot de äldre. Vi andra får skjuta en serie till.

Nu har jag vägt vatten i hylsorna. Norma rymmer 66.6 gr och Lapua 64.8 gr. 1.8 gr skillnad. Är det så stor skillnad att jag måste bry mig?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat 53.5 gr i normahylsor med norma 204-krut. I deras laddat säger de min 52 och max 54.5 gr till FMJBT som jag skall ladda nu. Har inte set några tecken på högt tryck där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som är elektroniskt på vår bana är hörapparaten på markören (han har ev också pacemaker). Han är gammaldags analog. Letar efter nya hål på figuren som inte är täckta med markeringslapp och sedan får man veta hur man skjutit. Ett helvete med gamla klister lappar som sitter dåligt. På en serie kan det finnas 20 hål. Då tror jag han drar ett medel. Han är ganska snäll mot de äldre. Vi andra får skjuta en serie till.

Nu har jag vägt vatten i hylsorna. Norma rymmer 66.6 gr och Lapua 64.8 gr. 1.8 gr skillnad. Är det så stor skillnad att jag måste bry mig?

 

Haha! Ja visst är det ett elände med gammaldags markeringar o klisterlappar. :sad: Det är ju typ stenåldern hos er. :thumbsup:  :wink: 

Ja, det är svårt att hitta nya hål på älgen om lappar lossnar. :sad: Du får väl driva på styrelsen vid nästa årsmöte i er krets. :biggrin:  :thumbsup:

Jaga dom med blåslampa så att det kanske händer något. :thumbsup:  :biggrin: Haha! 

I Huskvarna när jag bodde där så hade vi 2 äldre gubbar som skötte markeringarna o där kunde du beställa vilken serie du ville. :ohmy:

Den biten vill jag inte uttala mig om. Tar någon annan som är duktig på handladdning här på forumet. Exabit t. ex.

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att se höga tryck i den kalibern förutom på kronografen tror jag. Jag skulle gått ner 0,2 gr och kört på.

Kanon! Då laddar jag på! Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...