Hoppa till innehåll

Snabba repetrar!


Backwoods Steve

Recommended Posts

Jaaa mycket snack på forum och skjutbanor att allt ska gå så fort när det gäller omladdning vid studsar skytte.

De flesta vet vid det här laget att rakrepeter inte är en mordärna uppfinning, Mauser gjorde en sådan bössa 1900 kallt, modell beteckning saknar jag dock i skrivande stund. Den som har får gärna skrika till. Hur som haver så slog det inte då.

När jag sköt björnprovet första gången så sköt jag med en Sauer 202 i 300winmag bestyckad med ett Trijicon modell större, vanlig jakt gevär för vanlig jakt.

Dom 2 sista skotten sköts på under 4 sekunder med träffar i vitala. När Blaserskyttarna kom så gick det inte lika bra för många av dom. dom klarade inte att skjuta 2 välplacerade skott på 4 sekunder!!?? Svensson i nötskal att försöka köpa sig till kunskap och färdigheter, det har aldrig funkat och kommer aldrig att göra, men det får ju inte hänga på grejorna!

Blaser gör jättefina vapen! MEN det är plastigt och jätte dyrt för att vara bruksgevär. Sen så skjuter man inge fortare med bättre precision med dom. Eller ja tränar man på det så är det klart man blir både snabb och duktig, men det blir man med en Ruger No1 också.

Så vad är grejen med just rakrepeter? Varför inte ett halvautomatiskt gevär? De flesta av oss på detta forum bedriver "vanlig" jakt, ett fåtal åker till Afrika och jagar farligt vilt, tror dock ingen av dom kör med Blaser då, jag skulle inte göra det!

Man har ju hört att det i vissa jaktlag inte är lovligt att ha halvautomatiska gevär pga av säkerheten !? aldrig hört nå liknande själv, och om jag hade så skulle jag packa ihop min utrustning och åkt därifrån.

Så hoppas jag har trampat på lite tår nu och får en massa svar och synpunkter! ;)

Med farligt vilt i Afrika så snackar vi inte eland, oryx eller vårtsvin! Vi snackar buffel, elefant lejon. Så det inte blir några missförstånd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett moment är snabbare en två.. Ganska enkelt eller hur :)

Att sen de blaser skyttarna du sett/såg inte var fan till o träffa har inget med rakrepitering eller traditionell respiterna o göra, utan hänger på träningsdosen.

Helt klart är att man blir ingen bra skytt bara för att man köper en blaser, det krävs träning även med ett bra vapen.

Samma lika som att jag inte tar gp titlar på F1banan bara för jag sitter i den bästa bilen.

MEN inte fan vinner kräkinen eller någon annan av proffsen gp titlar i en Saab v4 heller.

Krävs lite av båda världar..

Nu vet jag inte vart du vill komma med ditt inlägg men faktum kvarstår.

Rak repitering är snabbare ( hur mycket kan diskuteras)

Blaser är ett av världens bästa vapen

Blasern är dyr.

Och att man måste träna repitering o skytte oavsett vilken typ av vapen/kaliber man har.

Tjo

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

med en välsmord och väl insliten m98 så får en blaser kämpa för att vara snabbare och få blaserskyttar (gäller alla skyttar) har ens nyttan av att kunna slita in ett snabbt andra skott när det tar ytterligare 2 sek att ens hitta målet och få in den i kikaren igen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett moment är snabbare en två.. Ganska enkelt eller hur :)

Att sen de blaser skyttarna du sett/såg inte var fan till o träffa har inget med rakrepitering eller traditionell respiterna o göra, utan hänger på träningsdosen.

Helt klart är att man blir ingen bra skytt bara för att man köper en blaser, det krävs träning även med ett bra vapen.

Samma lika som att jag inte tar gp titlar på F1banan bara för jag sitter i den bästa bilen.

MEN inte fan vinner kräkinen eller någon annan av proffsen gp titlar i en Saab v4 heller.

Krävs lite av båda världar..

Nu vet jag inte vart du vill komma med ditt inlägg men faktum kvarstår.

Rak repitering är snabbare ( hur mycket kan diskuteras)

Blaser är ett av världens bästa vapen

Blasern är dyr.

Och att man måste träna repitering o skytte oavsett vilken typ av vapen/kaliber man har.

Tjo

//

Tja, men som jag skrev, MYCKET SNACK! visst det är fortare, men det går inte att mäta! jag kan skjuta fort som fan med min remi 700 med ett resultat där efter. Tycker tugget är löjligt :) om du förstår vad jag skriver :) Blaser gör bra vapen, det gör ruger, CZ, remi, sauer & Merkel me :) inga vapen är bättre än den som håller i det (Träning).

Sen vad man vill ha eller tycker är bäst är en annan fråga som du gärna får starta en tråd på, du verkar ju vara Blaser frälst :) För mig är det skit i samma vad det står på böss fan, så länge skiten funkar utan avbrott och har en max träffbild på 40mm @ 100m som jakt bössa :)

Så nu gott folk vill jag ha mer synpunkter, eller är det bara jag som har tröttnat på tugget om snabbas i skogen?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Repeteringen är väl inte den avgörande faktorn utan att den görs under tiden man riktar så man har ett mjukt och fint flyt i skyttet. Ungefär samma som hagelskytte den snabba skytten gör inte blixtsnabba anläggningar men ligger rätt då kolven träffar kinden.

 

Syns rätt tydligt om man står och kollar på skyttar den tränade skytten har lugna och harmoniska rörelser medan den otränade hetsar med att ladda/lägga an för att sedan söka målet så pipan går som en gräddvisp :wink:

 

STR skytt där man ser just det flyt jag tänker på

http://www.youtube.com/watch?v=SfY899uNOk0

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

........................
Så nu gott folk vill jag ha mer synpunkter, eller är det bara jag som har tröttnat på tugget om snabbas i skogen?

 

You can't buy skill.......

 

Rakrepetern som nyhet betraktat är väl så där ny, SchimdtRubin hade väl en bra version klar 1882 om jag inte missminner mig. Någon Mauserkontruktion vete fan om jag känner till, men i så fall blev den aldrig någon framgång vare sig civilt eller militärt.

 

Sedan snabbast i skogen är väl en ganska stor fråga, det blir ju lite löjligt om vi ska snacka snabbast in med en ny pil men sedan stå och leta efter pipan efter det..... För det är en trade off - ett moment mot länge slaglängd på handen, en Heym SR30 ska man repetera 16cm, slutstycket rör sig groteska 12cm. Kanske inte helt genomtänkt.

 

Men visst om ergonomin funkar (och det gör den som regel inte på speciellt många studsare av i dag), siktet sitter på rätt ställe, kolven passar, bössan har vettig balans OCH skytten kan skjuta så visst då går det fort - oaktat rakrepetering eller inte.

 

Frågar ni mig så har man till dags datum inte slagit den brittiska SLME'n sett till balans och ergonomi, vilket visas med all önskvärd tydlighet av Sergant Snoxhalls rekord 1914:

 

"The current world record for aimed bolt-action fire was set in 1914 by a musketry instructor in the British Army — Sergeant Instructor Snoxall — who placed 38 rounds into a 12" target at 300 yards in one minute."

 

Ska man reda ut det dvs en sätta 38 skott i en C30 på 270m låt vara med ett par påfyllda magasin OCH träffa så får man för det första verkligen kunna skjuta för det andra måste bössan vara snudd på optimalt gjord. Och det är SLME'n, även om det är bultpang.

 

Men den skytt som tror sig ha hittat en quickfix till sin bristande skjutförmåga kommer aldrig att reda ut det - oavsett rakrepeter, bult eller halvis. You can't buy skill!

 

Men en skytt som kan skjuta, har en bössa som passar och är hyfsat välbalanserad sätter två bra träffar på en älgfigur under 2 sekunder. Men då blir det nog med nått annat än en Blaser för det rassliga slutstycket är liksom inte direkt snabbmatat - men prova gärna en Sauer 80/90 - den har snudd på samma egenskaper som den gamla SLME'n - slutstycksklackarna bak, bra ergonomi (även om SLME'n är snäppet bättre), mycket bra balans, oöverträffad slutstycksgång (ni som höjer den sketna 1900:an till skyarna - prova en riktigt bra bössa innan ni börjar era hyllningskörer).

 

Spontant skulle jag nog hävda att sett till skjutegenskaperna och förmågan att skjuta två skott med bra träffar i dag så är nog Sauer faktiskt den som ligger bäst till av de moderna bultpjäserna - om skytten kan skjuta. Men kan inte skytten skjuta så blir det på sin höjd bara två snabba "pang" någon annanstans än där det var tänkt. Och det har man ingen som helst nytta av.

 

För det är så här enkelt - först lär man sig skjuta, sedan lär man sig skjuta snabbt och repetera i rekylen. Men någon quick fix för att komma fortare fram finns inte. You can't buy skill.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

You can't buy skill.......

Rakrepetern som nyhet betraktat är väl så där ny, SchimdtRubin hade väl en bra version klar 1882 om jag inte missminner mig. Någon Mauserkontruktion vete fan om jag känner till, men i så fall blev den aldrig någon framgång vare sig civilt eller militärt.

Sedan snabbast i skogen är väl en ganska stor fråga, det blir ju lite löjligt om vi ska snacka snabbast in med en ny pil men sedan stå och leta efter pipan efter det..... För det är en trade off - ett moment mot länge slaglängd på handen, en Heym SR30 ska man repetera 16cm, slutstycket rör sig groteska 12cm. Kanske inte helt genomtänkt.

Men visst om ergonomin funkar (och det gör den som regel inte på speciellt många studsare av i dag), siktet sitter på rätt ställe, kolven passar, bössan har vettig balans OCH skytten kan skjuta så visst då går det fort - oaktat rakrepetering eller inte.

Frågar ni mig så har man till dags datum inte slagit den brittiska SLME'n sett till balans och ergonomi, vilket visas med all önskvärd tydlighet av Sergant Snoxhalls rekord 1914:

"The current world record for aimed bolt-action fire was set in 1914 by a musketry instructor in the British Army — Sergeant Instructor Snoxall — who placed 38 rounds into a 12" target at 300 yards in one minute."

Ska man reda ut det dvs en sätta 38 skott i en C30 på 270m låt vara med ett par påfyllda magasin OCH träffa så får man för det första verkligen kunna skjuta för det andra måste bössan vara snudd på optimalt gjord. Och det är SLME'n, även om det är bultpang.

Men den skytt som tror sig ha hittat en quickfix till sin bristande skjutförmåga kommer aldrig att reda ut det - oavsett rakrepeter, bult eller halvis. You can't buy skill!

Men en skytt som kan skjuta, har en bössa som passar och är hyfsat välbalanserad sätter två bra träffar på en älgfigur under 2 sekunder. Men då blir det nog med nått annat än en Blaser för det rassliga slutstycket är liksom inte direkt snabbmatat - men prova gärna en Sauer 80/90 - den har snudd på samma egenskaper som den gamla SLME'n - slutstycksklackarna bak, bra ergonomi (även om SLME'n är snäppet bättre), mycket bra balans, oöverträffad slutstycksgång (ni som höjer den sketna 1900:an till skyarna - prova en riktigt bra bössa innan ni börjar era hyllningskörer).

Spontant skulle jag nog hävda att sett till skjutegenskaperna och förmågan att skjuta två skott med bra träffar i dag så är nog Sauer faktiskt den som ligger bäst till av de moderna bultpjäserna - om skytten kan skjuta. Men kan inte skytten skjuta så blir det på sin höjd bara två snabba "pang" någon annanstans än där det var tänkt. Och det har man ingen som helst nytta av.

För det är så här enkelt - först lär man sig skjuta, sedan lär man sig skjuta snabbt och repetera i rekylen. Men någon quick fix för att komma fortare fram finns inte. You can't buy skill.

/T

Eftersom jag åxå är ägare till det hyllade vapnet för underbar slutstycksgång, Sauer80 så har jag ju lätt att göra jämförelsen.

Repeterar snabbare med Blasern varje gång.

MEN till vilken nytta?

Ett skott räcker....:)

Förstår fortfarande inte frågeställningen då jag inte hör något om snabbast i skogen här ikring.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Repeteringen är väl inte den avgörande faktorn utan att den görs under tiden man riktar så man har ett mjukt och fint flyt i skyttet. Ungefär samma som hagelskytte den snabba skytten gör inte blixtsnabba anläggningar men ligger rätt då kolven träffar kinden.

 

Syns rätt tydligt om man står och kollar på skyttar den tränade skytten har lugna och harmoniska rörelser medan den otränade hetsar med att ladda/lägga an för att sedan söka målet så pipan går som en gräddvisp :wink:

 

STR skytt där man ser just det flyt jag tänker på

http://www.youtube.com/watch?v=SfY899uNOk0

Så är det!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag åxå är ägare till det hyllade vapnet för underbar slutstycksgång, Sauer80 så har jag ju lätt att göra jämförelsen.

Repeterar snabbare med Blasern varje gång.

MEN till vilken nytta?

Ett skott räcker.... :)

Förstår fortfarande inte frågeställningen då jag inte hör något om snabbast i skogen här ikring.

//

Den frågeställningen är som följer, JAG frågar varför personen valde en blaser, Personen svarar: För att man repeterar fortare med den :) Och det är det svaret jag fått från alla jag frågat förutom en, han svarade för att jag ville ha en :)

Så nu börjar vi närma oss ett svar på den mytomspunna Blasern :)

More input!

Over and out

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den frågeställningen är som följer, JAG frågar varför personen valde en blaser, Personen svarar: För att man repeterar fortare med den :) Och det är det svaret jag fått från alla jag frågat förutom en, han svarade för att jag ville ha en :)

Så nu börjar vi närma oss ett svar på den mytomspunna Blasern :)

More input!

Over and out

Aha

Nu hänger jag med.

O då var din fråga till publiken om man verkligen gör det.

Mitt svar på "din"fråga är ja, det gör man som novis o otränad.

Träffar bättre vid snabb repitering.. Nej!

Jag valde en Blaser för jag ville ha ett vapen med pipbytarsystem och hög kvalitet.

Jag är vän av Sauer så första valet var faktiskt en 202 TD men Saurarna jag provade var inte ens nära min 80 i slutstycksgång och Blasern får mycket beröm för att skjuta tätt så därför blev det en sådan,

Hoppas du blev klokare av svaret.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha

Nu hänger jag med.

O då var din fråga till publiken om man verkligen gör det.

Mitt svar på "din"fråga är ja, det gör man som novis o otränad.

Träffar bättre vid snabb repitering.. Nej!

Jag valde en Blaser för jag ville ha ett vapen med pipbytarsystem och hög kvalitet.

Jag är vän av Sauer så första valet var faktiskt en 202 TD men Saurarna jag provade var inte ens nära min 80 i slutstycksgång och Blasern får mycket beröm för att skjuta tätt så därför blev det en sådan,

Hoppas du blev klokare av svaret.

//

Jag har ägt Sauer 80, 90 och 202, jätte fina bössor allihop, Tycker slutstycks gången på min 202 var fin, men jag fettade in mitt slutstycke, alla gör ju inte det konstigt nog.

Som nybörjare laddar man säkert om snabbare med en Blaser, fan vet jag. Men jag tycker inte det är nå hitt. Som Lars skrev lugnt och smidigt är the shit, även när man skjuter Blaser ;) Sen så är det Sauer som gör blasers pipor ;) Där av de fina träffbilderna :D;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

You can't buy skill.......

 

Rakrepetern som nyhet betraktat är väl så där ny, SchimdtRubin hade väl en bra version klar 1882 om jag inte missminner mig. Någon Mauserkontruktion vete fan om jag känner till, men i så fall blev den aldrig någon framgång vare sig civilt eller militärt.

 

Sedan snabbast i skogen är väl en ganska stor fråga, det blir ju lite löjligt om vi ska snacka snabbast in med en ny pil men sedan stå och leta efter pipan efter det..... För det är en trade off - ett moment mot länge slaglängd på handen, en Heym SR30 ska man repetera 16cm, slutstycket rör sig groteska 12cm. Kanske inte helt genomtänkt.

 

Men visst om ergonomin funkar (och det gör den som regel inte på speciellt många studsare av i dag), siktet sitter på rätt ställe, kolven passar, bössan har vettig balans OCH skytten kan skjuta så visst då går det fort - oaktat rakrepetering eller inte.

 

Frågar ni mig så har man till dags datum inte slagit den brittiska SLME'n sett till balans och ergonomi, vilket visas med all önskvärd tydlighet av Sergant Snoxhalls rekord 1914:

 

"The current world record for aimed bolt-action fire was set in 1914 by a musketry instructor in the British Army — Sergeant Instructor Snoxall — who placed 38 rounds into a 12" target at 300 yards in one minute."

 

Ska man reda ut det dvs en sätta 38 skott i en C30 på 270m låt vara med ett par påfyllda magasin OCH träffa så får man för det första verkligen kunna skjuta för det andra måste bössan vara snudd på optimalt gjord. Och det är SLME'n, även om det är bultpang.

 

Men den skytt som tror sig ha hittat en quickfix till sin bristande skjutförmåga kommer aldrig att reda ut det - oavsett rakrepeter, bult eller halvis. You can't buy skill!

 

Men en skytt som kan skjuta, har en bössa som passar och är hyfsat välbalanserad sätter två bra träffar på en älgfigur under 2 sekunder. Men då blir det nog med nått annat än en Blaser för det rassliga slutstycket är liksom inte direkt snabbmatat - men prova gärna en Sauer 80/90 - den har snudd på samma egenskaper som den gamla SLME'n - slutstycksklackarna bak, bra ergonomi (även om SLME'n är snäppet bättre), mycket bra balans, oöverträffad slutstycksgång (ni som höjer den sketna 1900:an till skyarna - prova en riktigt bra bössa innan ni börjar era hyllningskörer).

 

Spontant skulle jag nog hävda att sett till skjutegenskaperna och förmågan att skjuta två skott med bra träffar i dag så är nog Sauer faktiskt den som ligger bäst till av de moderna bultpjäserna - om skytten kan skjuta. Men kan inte skytten skjuta så blir det på sin höjd bara två snabba "pang" någon annanstans än där det var tänkt. Och det har man ingen som helst nytta av.

 

För det är så här enkelt - först lär man sig skjuta, sedan lär man sig skjuta snabbt och repetera i rekylen. Men någon quick fix för att komma fortare fram finns inte. You can't buy skill.

 

/T

 

Du har helt rätt i sak, håller med om allt.

Men jag vill göra tillägget att om du har en någorlunda bra utr, så går det mycket fortare att bli duktig själv.

Har du en pang som sprider 20 cm på 80 m, Lite kärvande/små krånglande, kanske illa passande dig som skytt också.... Då går det för mycket uppmärksamhet till att få vapnet att fungera än att faktiskt skjuta bra...

Har eg ingen åsikt om rakrepeterande, men jag funderar nog på att om man har så brotomt till att få i skott nr 2. Köper man inte en halvauto då?

 

En i mitt lag köpte sig en Blazer just för att det ska gå fort att skjuta. En 9,3 dessutom.... Normalt så skjuter han 3 skott innan jakten för att se om pangen skjuter rätt.

Första jakten med nya bössan så fick han chansen på en kalv på ca 20 m. Snabbt upp med bössan och iväg med en smäll. Snabb omrepetering (förmodligen med fingret inom varbygeln) med en smäll som kom så snabbt att det nästan lät som han avfyrat 1 skott. Tror inte en halvauto fått iväg 2 snabba lika fort. Dock så for skott nr 2 i princip rakt ner i backen.... Och när han fått i skott 3 och fått ordning på vart pipan var så var kalven ur skottläge. Eftersök och det konstaterades att det blev 2 bommar.

 

Kanske det ger en falsk "trygghet" att veta att man snabbt kan få iväg ett 2:a skott, så man inte behöver vara så noga med att första tar?!?

I det här fallet så var det nog brist på träning och "kunskap" om vapnet också.

 

Sen ser jag inte riktigt nödvändigheten i att vara riktigt snabb till andra skott. Du skjuter och håller kvar blicken på bytet, repeterar samtidigt som du iakttar och försöker utröna om första smällen har tagit och hur det har tagit. Sen behöver man ett antal sekunder(kanske tom minuter...) för att avgöra om det kan vara aktuellt med behov av en ytterligare smäll.

Visst om en björn rusar mot dig så lär du nog vilja smälla på en gång till även om första har tagit, men frågan är om björnen dör mer då? Det lär ändå kräva CNS träff för att det ska bli tvärnit. Fixar man det vid ett snabbt 2:a skott på en framrusande björn på säg 10-20 m, om man nu inte lyckades med det på första?

Eller är "snabbheten" bara ett uttryck för att kunna få smälla på så många smällar som möjligt medans djuret rör på sig? Att riktigt få blysänka bytet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i sak, håller med om allt.

Men jag vill göra tillägget att om du har en någorlunda bra utr, så går det mycket fortare att bli duktig själv.

Har du en pang som sprider 20 cm på 80 m, Lite kärvande/små krånglande, kanske illa passande dig som skytt också.... Då går det för mycket uppmärksamhet till att få vapnet att fungera än att faktiskt skjuta bra...

 

Njae, om jag fått välja tar jag 11 dagar i veckan den perfekta instruktören framför den perfekta bössan..... Att ha en perfekt eller nära perfekt bössan hjälper ju inte om du bara lär in fel saker.....

 

..............

Har eg ingen åsikt om rakrepeterande, men jag funderar nog på att om man har så brotomt till att få i skott nr 2. Köper man inte en halvauto då?

............

 

De flesta av dem är så erbarmligt trista att skjuta med..... Därtill - kan man behöver man dem inte, då köper man en dubbelstudsare.

 

...........

Kanske det ger en falsk "trygghet" att veta att man snabbt kan få iväg ett 2:a skott, så man inte behöver vara så noga med att första tar?!?

I det här fallet så var det nog brist på träning och "kunskap" om vapnet också.

 

Sen ser jag inte riktigt nödvändigheten i att vara riktigt snabb till andra skott. Du skjuter och håller kvar blicken på bytet, repeterar samtidigt som du iakttar och försöker utröna om första smällen har tagit och hur det har tagit. Sen behöver man ett antal sekunder(kanske tom minuter...) för att avgöra om det kan vara aktuellt med behov av en ytterligare smäll.

Visst om en björn rusar mot dig så lär du nog vilja smälla på en gång till även om första har tagit, men frågan är om björnen dör mer då? Det lär ändå kräva CNS träff för att det ska bli tvärnit. Fixar man det vid ett snabbt 2:a skott på en framrusande björn på säg 10-20 m, om man nu inte lyckades med det på första?

Eller är "snabbheten" bara ett uttryck för att kunna få smälla på så många smällar som möjligt medans djuret rör på sig? Att riktigt få blysänka bytet.

 

 

Ett snabbt andraskott ska inte föraktas - bara för att man kan betyder det ju däremot inte att man måste.

 

Men det är bra på dubleerna, när man måste stoppa viltet om det är på väg upp mot en trafikerad väg, markgräns eller vad det nu än är. Det gör absolut inte ont att kunna, tro mig.

 

Sedan är det nog dessvärre så att du är ett tungt vägande argument på spåren - allt för många i dag skjuter så länge de kan för att djuret ska "bli på platsen". Man är så till den milda grad rädd för att "hunden ska behövas" att man blyspäckar det stackars viltet. Sitter skottet där det ska gör det som regel inget om djuret gå 50-100m innan det trillar. Och skulle det nu mot all förmodan vara en smula knastigt så man måste stoppa så håller man ju bara en aning högre upp så stannar det inom 10 steg i 99 fall av 100.

 

Men det är ju en annan variant på temat att inte kunna skjuta och jaga - you can't buy skil.....

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae, om jag fått välja tar jag 11 dagar i veckan den perfekta instruktören framför den perfekta bössan..... Att ha en perfekt eller nära perfekt bössan hjälper ju inte om du bara lär in fel saker.....

 

Vad är det för fel och ha en bra och passande bössa OCH en bra instruktör?

Hursom vill jag nog ändå mena att om du har ett vapen som inte funkar för dig. Fel kolvläng, fel skränkt, osv till det kanske en kaliber(och/eller kolv) som ger dig en rekyl du inte kan hantera bra. Då nöter du in ett felaktigt sätt att skjuta. Så när du får en passande bössa i handen då har du en hel del "olater" att träna bort.

Sen när du faktiskt blivit duktig på att skjuta, ja då kan du i princip ta vad som helst som träffar där du pekar, och skjuta bra.

 

Men visst håller jag med om att du inte behöver ha en 50 000 kr bössa att börja med. Det finns dom som passar och funkar rätt bra redan vid 5000. Så till den delen att ju mer pengar du lägger innebär inte att du blir bättre som skytt. Det håller jag helt med om.

 

Men att köpa en gammal utskjuten 8x57 från förra sekelskiftet för 700:- Med illa passande kolv, raspigt och ojämt släpp i avtryckaren osv. Där är jag övertygad om att det går för mycket energi på utr och anpassa sig själv efter en illa passande kolv, än till själva skyttet. Det spelar ingen roll hur du gör så får du inte kulorna att sitta på samma tavla. Och sådant stjäl kraft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt Sauer 80, 90 och 202, jätte fina bössor allihop, Tycker slutstycks gången på min 202 var fin, men jag fettade in mitt slutstycke, alla gör ju inte det konstigt nog.

Som nybörjare laddar man säkert om snabbare med en Blaser, fan vet jag. Men jag tycker inte det är nå hitt. Som Lars skrev lugnt och smidigt är the shit, även när man skjuter Blaser ;) Sen så är det Sauer som gör blasers pipor ;) Där av de fina träffbilderna :D;)

Jag trodde det var Merkel som gjorde blaser piporna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte blasern pga pipbytare. Smidigt med en licens o 3pipor. Samma kolv, samma tryck på avtryckarn.

+ att den tar bara en plats i garderoben.

Att du sen inte har träffat nån som kan hantera en blaser, tja synd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag svaret att nån köpt Blaser för att repetera/skjuta snabbare så slår jag dövörat till och placerar denne i facket märkt med skrivbordsjägare. Läst lite för mycket på internet, anser att reklam alltid är sann etc.

Jag själv använder R93 för att jag ville ha en bössa med så få öppningar som möjligt (bland annat). När kravspecen sattes mot vad som fanns att tillgå på marknaden var det bara Merkel KR1 och Blaser R93 att välja på. Att det blev Blaser berodde på att det dök upp en begagnad för rätt pengar.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag svaret att nån köpt Blaser för att repetera/skjuta snabbare så slår jag dövörat till och placerar denne i facket märkt med skrivbordsjägare. Läst lite för mycket på internet, anser att reklam alltid är sann etc.

Jag själv använder R93 för att jag ville ha en bössa med så få öppningar som möjligt (bland annat). När kravspecen sattes mot vad som fanns att tillgå på marknaden var det bara Merkel KR1 och Blaser R93 att välja på. Att det blev Blaser berodde på att det dök upp en begagnad för rätt pengar.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Bara för att jävlas hur stor är öppningen på sauer 203 och helix?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel och ha en bra och passande bössa OCH en bra instruktör?

 

Absolut inget, men det är lite som med Jesus och att gå på vatten - det var länge sedan han gjorde det, och det har vad jag vet bara skett en gång....

 

Hursom vill jag nog ändå mena att om du har ett vapen som inte funkar för dig. Fel kolvläng, fel skränkt, osv till det kanske en kaliber(och/eller kolv) som ger dig en rekyl du inte kan hantera bra. Då nöter du in ett felaktigt sätt att skjuta. Så när du får en passande bössa i handen då har du en hel del "olater" att träna bort.

Sen när du faktiskt blivit duktig på att skjuta, ja då kan du i princip ta vad som helst som träffar där du pekar, och skjuta bra.

 

Just därför behöver man en riktigt bra instruktör före den perfekta bössan - en bra instruktör ser till att eleven gör så rätt som möjligt, även om bössa är fel. För som du själv skriver - kan man skjuta, kan man skjuta även med sånt som inte passar. Kan man inte skjuta får någon som kan se till att man gör rätt i alla fall.

 

Men visst håller jag med om att du inte behöver ha en 50 000 kr bössa att börja med. Det finns dom som passar och funkar rätt bra redan vid 5000. Så till den delen att ju mer pengar du lägger innebär inte att du blir bättre som skytt. Det håller jag helt med om.

 

Men att köpa en gammal utskjuten 8x57 från förra sekelskiftet för 700:- Med illa passande kolv, raspigt och ojämt släpp i avtryckaren osv. Där är jag övertygad om att det går för mycket energi på utr och anpassa sig själv efter en illa passande kolv, än till själva skyttet. Det spelar ingen roll hur du gör så får du inte kulorna att sitta på samma tavla. Och sådant stjäl kraft.

 

 

Kan man skjuta kan man som sagt det även med en raspig 8x57. Det som krävs är som regel bara någon som ser till att skytten gör rätt i första hand. Skytte är ingen man lär ut, man skapar förutsättningar för skytten att lära sig.

 

Men visst - det är enklare med grejor som funkar och passar.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag åxå är ägare till det hyllade vapnet för underbar slutstycksgång, Sauer80 så har jag ju lätt att göra jämförelsen.

Repeterar snabbare med Blasern varje gång.

MEN till vilken nytta?

Ett skott räcker.... :)

Förstår fortfarande inte frågeställningen då jag inte hör något om snabbast i skogen här ikring.

//

 

Då är du nog lite unik.... Jag har vid det här laget nog skjutit lika mycket Blaser som Sauer 80/90 - och det börjar bli en hel del pilar vid det här laget, och ärligt talat har jag än i dag att se en riktigt snabb Blaserskytt - två snabba skott som träffar dvs inte två snabba pang för det kan man göra med vad som helst.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att det är spänntangenten som lockat mycket och kanske inte snabbheten med rakrepetern, för den är inte snabbare... marginellt i så fall. Att lyfta handen upp till slutstycket och ta ner handen igen, det är det som tar tid. Själva mantelrörelsen gör du ju i stort sett lika fort med en traditionell cylinderstudsare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för att så provade jag en helix och en r8 idag sedan min m98.

Rakrepetrarna gör att man kan ta det lugnare i skyttet, det går smidigt och funktionssäkert. Säkringarna är i säkrklass bäst/säkrast och det är pipbytare på dem.

Något

Mer jag gillar är exvis att blaserpiporna verkar vara raka och fina. Vi har idag skiftat runt ett sikte på flera bössor och alla sköt identiskt då alla var 308.

Även om jag inte vill ha någon ser jag smidigheten och snabbheten om man börjar skjuta fler skott på varje löp. Därtill ser jag konserveringen av den balanserade skjutställningen när man skjuter dessa bössor. Det är enklare helt enkelt för den som vill ha standard i patronläget och kalibrar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...