Hoppa till innehåll

Millans träning!


Liza Bahri

Recommended Posts

Hejsan är precis hemkommen efter ett läger där vi lagt olika typer av spår blodspår och kollat efter rådjursklövar. Samt luktat på en Mink och Skunk. Jag har en snart 6 månaders Pumi valp som jag har tänkt fortsätta träna spår med.
Söker tips ifrån er vilken Sele,spårlina skulle ni rekommendra ?

Sedan så var hon mycket fundersam över själva rådjursklövern, vad ska man göra för att komme över det.
Några av dem vuxna Pumisarna höll gärna i den och vissa inte.

Är det viktigt att dem håller i klövern?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja angående sele och lina så är det lite hugget som stucket men du får prova dej fram till en sele som passar bra linan bör vara mjuk och gärna slät så den inte fastna nånstans  

 

att hunden inte tar klöven tycker jag inte spelar ingen roll så länge det finns en belöning i slutet 

har själv sett en dobbermann som lätt hittade spårslutet men vägrade konsekvent att ta klöven han fick en boll ist

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej då ska testa mig fram!
När jag spårade med instruktören berömmde vi hunden ville hon inte ha klöven så la vi det brevid henne..
Men vi lekte inte med henne bör man det? Vi berömmde henne med rösten och kel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hunden ska tycka det är skitkul att hitta slutet (dvs den där läskiga saken) och belöningen beror på hunden t,ex min labb där beröm och glad husse är det bästa som finns men är hunden mer intresserad av en favoritleksak eller godis så ge det ist och även fortsätt med berömmet 

 

jag lär bli motsagd på många punkter då ett sånt här ämne har långt ifrån absolut en sanning

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Som redan är sagt i tråden så är det viktigaste att hunden blir skitglad i spårslut. Sen om det blir det över klöven, dig, godis eller favoritleksaken tycker jag är oviktigt. Då kommer hon ju fortsätta vilja komma till spårslut :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Att spår ska vara kul är självklart men beror på syfte. Jag kan tycka att en hund som markerar passivt dvs läger sig vid blod är oerhört värdefull!Jag Vill att hunden ska markera tydligt och då delar jag upp det som om blodet var slutet.=beröm boll etc. Tycker man kan gömma belöningar i spåret för att belöna aktiv spårning.Man bör tänka på vad man belönar med.Tycker inte en hund som spårar slarvigt bör få aktivitetshöjande belöning utan godis och lugn i spåret.

Lycka till alla hundar är individer så ingen regel utan undantag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...