Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Broder Tuck

Moddat frugans Remington7

Recommended Posts

Broder Tuck

Manligt, eller???

Nu är jag ju en traditionalist av rang när det gäller vapen. Har alltid tyckt att det ska vara trä och blånerat stål, gärna med ett klassiskt stuk. Min fru däremot har inget vidare intresse för vapen och kanske inte ens någon vidare smak. Hur ska man annars förklara att hon år ut och år in jagat med sin älskade Reminton Seven med en totalt livlös träbit till stock, därtill med historiens(?) fulaste avslut på framstocken, en snabel liknande tingest ;-) .

post-3231-0-93622500-1375708320_thumb.jp

Det som är fulast med den formen är att buklinjen på framtocken går upp före snabeln, dessutom är snabeln bredare framtill... Som tur är har hon god smak när det gäller män (hur skulle hon annars ha gift sig med en sån som jag) :-D

Nog svamlat. Monterade av den ytterst fula Weaver skenan och monterade en Talley skena och tillhörande snabbfästen och toppat med en Kahles Helia CT 3-9x40 blir det en fint paket.

Köpte en original syntetstock här på forat. Inte min typ av material även om formen är ljusår bättre än den gamla trästocken. Billig var den också. Ett lågbudget projekt med andra ord. Fick ta ur lite för pipan men behöll ”presure pointsen". Det är ju en död stock så de borde inte ställa till det, hade det varit en trästock hade jag nog tagit bort dem.

Inspirerad av andra projekt trådar så började jag med att lägga gladpack runt kolven och göra en enklare form av liggunderlag. Nu skulle det minsann göras en löstagbar kolvkamsförhöjare. Använde Plastic Padding Elastic. Fick bygga på den i omgångar innan jag var nöjd med höjden och formen. Nu har min fru full bild i kikarsiktet när kolvkammen sitter gjuten mot kind/kindben som en riktig anläggning ska vara. Kan sätta i och plocka ur slutstycket utan att plocka av kolvkammen, men det är inte många millimetrar över, se bilder. För att få in läskstången måste den däremot monteras av, det har vi löst genom att limma fast kardborre med den ”mjuka” delen mitt ovanpå kolvkammen och den med krokar inne i kolvförhöjaren.

post-3231-0-33637900-1375708336_thumb.jp

post-3231-0-84237500-1375708355_thumb.jp

post-3231-0-62258800-1375708367_thumb.jp

Lackade hela härligheten ett flertal varv med Rosa Fluoriserande färg.

post-3231-0-58120600-1375708376_thumb.jp

Efter att det var torkat och klart så fick frugan plocka lite blad. Nu behövdes det någon extra hand så vi hjälptes åt att hålla och måla med svart.

Resultatet ser ni här:

post-3231-0-90232200-1375708384_thumb.jp

post-3231-0-45647800-1375708394_thumb.jp

Det blev nästan lite hårdrock över denna fruntimmers bössa. Om någon undrar över underrubriken så kan jag delvis förklara den som så att jag visade kolven för en kompis under projektets gång. Han frågade då om jag skulle våga dyka upp med den kolven på älgjakten. -Jo nog skulle jag det, jag hade ju en röd plånbok när jag låg i lumpen. Har aldrig brytt mig så speciellt mycket om vad andra tycker så då Sparbanken bytte logotyp och det blev över gamla plånböcker i färger som ingen annan vill ha så fick jag dessa gratis, hade förövrigt en rosa plånbok när jag gick en praktisk linje på gymnasiet... men det är många år sen nu :-D

Frun provsköt igår. Var nog bland de bättre träffbilder hon skjutit med den här studsaren. Första 3 skotten satt ihop, fjärde blev lite till vänster med några mm papper mellan däremot blev det en dålig avfyrning sista så det öppnade upp till ca 3cm. Fabriksladdad jaktmatch och första skotten i år, så hon är rätt nöjd med studsaren.

kommentera gärna.

Med vänlig hälsning broder tuck

• Like 1

exabit

Snyggt jobbat! :thumbsup:

Urban

Snyggt jobb! Gillar ombyggnationer med små medel...

samson

riktigt snyggt!!

Pertan

Snyggt, kommer dra blickarna till sig!

grusmange

Fränt!

Jenny tyckte den va ugly!

Ska bli kul höra gubbarnas kommentarer... :tongue:

Rätt kikare är iaf tillbaka i år... :thumbsup:

Med vänlig hälsning M.

hubler

Annars en riktigt ball Pridebössa!  :thumbsup:

hs_merkel

Skit TUFF! Skulle lätt kunna ha så på min! Alltid retar de någon;-)

killer_mouse

jag är besviken över avsaknaden av hello kitty klistermärken

Broder Tuck

Tack allesammans. :)

Tycker själv att den blev rätt läcker... kanske fult att tycka så om nåt man gjort men det skiter jag i :D

Snyggt jobb! Gillar ombyggnationer med små medel...

Totalkostanaden blev ca en tusenlapp. Kolv 600kr, spackel och färg gick väl på några hundra.

Fränt!

Jenny tyckte den va ugly!

Ska bli kul höra gubbarnas kommentarer... :tongue:

Rätt kikare är iaf tillbaka i år... :thumbsup:

Med vänlig hälsning M.

Tack!

Men handen på hjärtat vem bryr sig om vad Jenny tycker. :tongue:

Den syns rätt bra i skymning/gryning. Som sagt var kan vara intressant höra om det är någon av gubbarna som kommenterar den.

Jo Helian är vassare även om Burris Euro Diamond inte var dålig så nu får jag dras med en simpel Meopta på kombin 22hornet pipsettet.

Med vänlig hälsning P

Annars en riktigt ball Pridebössa! :thumbsup:

pride= stolt så kan jag hålla med till viss del. Pride som i paraden- borde den inte varit regnbågsmålad då? Eller har jag missat nåt ? :D

jag är besviken över avsaknaden av hello kitty klistermärken

tror 3-åringen hade blivit ledsen om vi hade tagit av hennes klistermärken ;)

killer_mouse

äsch hon älska den och vilja skjuta med den  

daavviid

Blev riktigt snyggt :)

Broder Tuck

Tack!

äsch hon älska den och vilja skjuta med den  

Jo 3åringen är nog den som är mest "trigger happy" i hela familjen. Hon bryr sig inte om såna oväsentligheter som att sikta. :biggrin:

Nu har hon bara provat storebrors plastarmborst men inte ens den är hon mogen för. Jag får sitta bredvid och försöka syfta så vi hamnar på tavlan...

Däremot frågade hon häromdagen om hon inte kunde få se pappas elefant studsare igen. :yes:  

MarkusR

Fantastiskt! Hur kan man INTE älska den stocken? :wub:

Bra jobbat! :thumbsup:

Broder Tuck

I lördags så invigde frugan sin nya kolv i skarpt läge med att fälla en älgkalv. Även om hon ångrade skottet efteråt (löpande på lite drygt håll) så låg den död, roligt för henne då jag tror det är 5 år sen hon sköt en älg sist. Stocken sitter som en smäck med förhöjaren, full bild i kikarsiktet direkt.
Finns risk man får bättra på målningen på den efter nån säsong men det går ju både fort och enkelt.

• Like 2

I-Mats

Riktigt snygg, men tittar jag på kikarmontaget så är jag rätt övertygad om att du glömde steg ett: anpassa kolvlängden...

Visst står hon som en bakåtböjd banan?

-- Mats

Broder Tuck

Riktigt snygg, men tittar jag på kikarmontaget så är jag rätt övertygad om att du glömde steg ett: anpassa kolvlängden...

Visst står hon som en bakåtböjd banan?

-- Mats

Tack!

Nu vet int jag hur du menar, men kolven passar bra och hon står inte som någon banan :wink:

Tro mig hade hon haft en konstig skjutstil skulle jag ha anmärkt på den. :yes:  Förra kolven var dock något kort.

Nu har hon höger arm i ca 90 grader då har bössan vid axeln, neutralt eller något framåtlutad. Nu är hon int så hemskt lång och brukar ha mycke kläder när hon sitter på pass

I-Mats

Kikaren är väldigt långt bak, det brukar vara för att kompensera för lång kolv och/eller en bakåtlutad skjutställning och det tillbakadragna huvet som den medför. Det senare brukar innebära halvmåneklubb om man ökar rekylen... Normalt sett brukar kikaren hamna proportionellt lite längre fram för kvinnor jämfört med män om man lyckas med passningen.

Tittar jag på bilden så gissar jag att den där kolven ligger runt 35 cm, och det är en bit längre än vad min 175 cm långlemmade sambo har.

-- Mats

Broder Tuck

Kikaren är väldigt långt bak, det brukar vara för att kompensera för lång kolv och/eller en bakåtlutad skjutställning och det tillbakadragna huvet som den medför. Det senare brukar innebära halvmåneklubb om man ökar rekylen... Normalt sett brukar kikaren hamna proportionellt lite längre fram för kvinnor jämfört med män om man lyckas med passningen.

Tittar jag på bilden så gissar jag att den där kolven ligger runt 35 cm, och det är en bit längre än vad min 175 cm långlemmade sambo har.

-- Mats

Det är möjligt. Men LOP är 33,5cm. Tro mig, den passar min fru rätt bra. Nu håller hon vänsterhanden ganska långt bak på framstocken (svårt lära gamla hundar sitta) men skulle kolven vara kortare skulle höger armbåge vara i för skarp vinkel som den var tidigare då träkolven var ca 2cm kortare. Kolvlängden beror väl lite på vad man har för stance när man skjuter också. Någon halvmåne har det inte blivit.

LGH

Roligt projekt!

Jag har själv en Seven CDL i .308. Dessvärre får jag inte ut någon vidare precision ur den. Var er trästock bäddad? Snusdosan är det bästa jag kan hoppas på med min men jag vill klämma ur lite mer om det går.

Broder Tuck

Trästocken hade bara en liten klutt med bäddmassa från fabrik. Sköt väl hyfsat ändå men var svårskjuten då den var lite för kort tom för min fru.