Hoppa till innehåll

"Billig" Zeiss vs Trijicon?


Flatcoat

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av zeiss budget sikten och trijicon sikten?

Jag har börjat kolla runt lite på sikten och har sedan länge varit insnöad på Trijicons 2,5-10 56 sikte.

Siktet kommer att användas i synnerhet till vakjakt men även till lite bock och älgjakt.

Men innan jag bestämmer mig för något så hade det varit intressant att kolla om det finns andra sikten i samma prisklass som kan vara något att ha. Det jag i första hand har kollat på är Zeiss budget sikte men finns det andra gluggar att kolla på? Då i storlek med minst 50 öppning.

Om ni har förslag motivera gärna varför och länka gärna till butiker som ni kan rekommendera.

Jag har tidigare bara erfarenhet av billiga sikten så det här blir första i "mellan klassen" så min erfarenhet är lika med noll.

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kort kort kommentar. Jag hade ett zeiss conquest 3-9x50 (även ett 3-9x40 men det är ej relevant för denna tråd), trevligt all roundsikte inte minst till pürchbössan. Men av någon anledning släppte jag iväg det. Minns just nu inte riktigt varför. Har istället ett trijicon 2,5-10x56. Lite klumpigare men jag upplever ett något bättre ljusinsläpp. Den gula triangeln gillar jag skarpt i jaktsituationer men inte på bana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trijiconet du tittar på ligger bra till vid vakjakt och du lär inte bli besviken, inga batterier att tänka på och bästa belysningen i mörker då den aldrig bländar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska titta på Meopta. Tycker det är mycket kikare för liten peng.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den gula triangeln gillar jag skarpt i jaktsituationer men inte på bana.

Vad är det som gör att du inte gillar den på bana?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ännu en följdfråga, är det stor skillnad i ljusinsläpp mellan en 50 och 56 öppning.

Trijicon har ju "bara" 56 medan Zeiss har 50 öppning.

När jag läst runt lite så verkar det inte som jag kommer bli missnöjd oavsett vilket sikte jag väljer i den prisklassen. Det enda som kanske oroar mig är om montaget blir för högt med 56glugg.

Eftersom jag inte har en hel vapenarsenal hemma så kommer jag behöva använda bössan även på de drevjakter vi har. De är inte många men ändå och jag förstår att det inte går att få till allt i ett utan att kompromissa. Men jag kommer värdera ett sikte mer anpassat för vak högst. Så småningom så är tanken att flytta mitt leupold 1,5-5 till studsaren som drevjaktssikte och sätta på ett rödpunktssikte på kombin.

Vilka fästen finns att rekomendera. Jag vill ha något som är avtagbart så jag som sagt i framtiden ska kunna skifta sikten enkelt.

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Montage: Leupold QR är bra och finns att köpa på många ställen.

 

Möjligen kan man komma undan med medelhöga ringar till en 50 mm glugg, jag gjorde det med min SuB men när jag växlade mellan SuB och Trijicon fick jag gå över till högt montage.

 

På bana vill jag ha vertikala stödlinjer också i siktet, inte bara ett lodrätt sträck och triangel. Men trijicon har andra varianter också, t.ex. mildot så det finns alternativ. Frågan är väl om venatio tar in dem eller om man får beställa dem själv från staterna (AstroSweden körde parallellimport ett tag men inte längre).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja lägga in Docter Classic som ett alternativ!

Själv har jag haft ett antal Trijicon (3st 2,5-10x56, 1st 1,25-4x24 och 1st 5-20x50). Jag har verkligen velat ge Trijicon en chans men har i dagsläget inte ett enda kvar.
5-20x50 är det enda av ovan nämnda som jag skulle kunna vända tillbaka till för det var jag överlag nöjd med medans de andra har jag aldrig blivit kompis med.
Nu är visserligen Doctern enbart skymnings/nattbelyst men det är inget som haft någon större betydelse för mig.
Jag ska inte slå mig på bröstet och säga att detta som jag har är bäst, men det är tysk kvalitet och för samma pengar så jag tänkte att jag måste ta upp det som ett alternativ iallafall.

2,5-10x48
http://www.handladigitalt.se/docter-classic-2510x48-belyst-4lp-kikarsikte-p-3046.html

3-12x56
http://www.handladigitalt.se/docter-classic-312x56-belyst-4lp-kikarsikte-p-3050.html

För ren drevjakt så är ett sikte med lägre förstoring inte fel. Samtidigt så kan jag inte med full sanning i rösten påstå att jag varit begränsad med mitt 2,5-10x48 under snart två års tid utan det har bara flytit på.



Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joacim, upplever du Docterns smala synfält som begränsande nån gång eller är den så "lätt-tittad" att det inte gör nåt?

Anledningen till min fråga är att jag söker ett allroundsikte men har aldrig glott i en Docter.

Vilket riktmedel har du förresten?

Hoppas trådskaparen ursäktar en aning OT.

/Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas trådskaparen ursäktar en aning OT.

/Peter

Absolut! Inte det minsta OT. En väldigt intressant och aktuell frågeställning enl. mig. Det är mycket man ska tänka på och jag har inte koll på alla frågeställningar man bör ställa sig.

Jag tackar för de svar jag fått. Det får bli att åka till affärerna runt om trakten för att klämma och känna. Men kom gärna med fler synpunkter.

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joacim, upplever du Docterns smala synfält som begränsande nån gång eller är den så "lätt-tittad" att det inte gör nåt?

Anledningen till min fråga är att jag söker ett allroundsikte men har aldrig glott i en Docter.

Vilket riktmedel har du förresten?

Hoppas trådskaparen ursäktar en aning OT.

/Peter

 

 

Finns ju en del tunnelseende på lägsta förstoring. Jag har dock aldrig haft ont av tunnelseenden i kikarsikten.

Tycker den är "lätt-tittad" måste jag säga, men det är väll en högst personlig åsikt.

Tycker att det är svårt att hitta bättre allroundsikte för pengarna. Själv gav jag 6000 eller om det var 6500kr för mitt beggat, men även nypriserna är ju riktigt jäklar bra.

Jag kommer att slå till på ett Docter Classic 3-12x56 DBA till min 243:a vart det lider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

Vad anser du om Unipoint? Prismässigt ligger dom ju lika som Classic i Tyskland.

/Peter

Har oersonligen aldrig fastnat riktigt för Unipoint:en och andra sidan har jag bara hållt de i handen och skådat de i butik.

Har dock inte kännt behov av dagsbelyst riktmedel vilket för mig har gjort att Classic är ett fullgott alternativ.

Dessutom gillar jag inte riktigt Unipoint:ens belysning vilket är som ett kodlås med långa tryck och korta tryck :rolleyes:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev Trijicon tr22 till slut iaf. Kände på en meopta och Leupold men magkänslan sa Trijicon till mig. Tyckte Meoptan hade lite "grumligare" optik på något vis. Jag upplevde det som bättre ljus Trijicon men samtidigt är det nog väldigt svårt att avgöra en sådan sak när man står i en butik och kollar genom ett fönster:/

Men jag är lycklig och tror på mitt köp:):)

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju en del tunnelseende på lägsta förstoring. Jag har dock aldrig haft ont av tunnelseenden i kikarsikten.

Tycker den är "lätt-tittad" måste jag säga, men det är väll en högst personlig åsikt.

Tycker att det är svårt att hitta bättre allroundsikte för pengarna. Själv gav jag 6000 eller om det var 6500kr för mitt beggat, men även nypriserna är ju riktigt jäklar bra.

Jag kommer att slå till på ett Docter Classic 3-12x56 DBA till min 243:a vart det lider.

Kul att du gillade köpet, jag ångrar ibland att jag sålde... :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...