Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• WRoos
      By WRoos
      Tjena!
      Undrar hur ni har löst det med att äga hund och jobba? Har ni möjlighet att ta med hunden till jobbet, vilket yrke har du ifall du har den möjligheten? Skriv gärna lite hur ni gör. Om hunden får stanna hemma hela dagarna, hur har ni löst det då? 
    • Williams24
      By Williams24
      Halloj! 
      Har en 6 månader gammal irländsk setter som jag kan stanna i de flesta situationer då det inte är stora störningar, är han själv kan jag stanna på hyggliga avstånd också. Däremot går det inte jättefort ner. Ibland vänder han också och tar ca 10 steg mot mig innan han stannar. Söker tips på hur jag kan gå tillväga för att få till detta? Jag vill att han på stannakommando ska göra allt han kan för att stanna direkt! 
    • JaktOscar
      By JaktOscar
      Hej!
      En kompis wachtelblandis har nu börjat göra utfall mot andra hundar vid både jakt och hemma. De kan leka först men sen så ryter han till och biter. Han har blivit attackerad av andra hundar har jag förstått om det kan ha lyft fram detta beteende. 
      Någon som har tips på hur man kan ta bort detta beteende då han jagar i ett ganska stort lag med mycket hundar. 
      Sen efter skott så vaktar han viltet mot andra hundar då det är hans men det tycker jag inte är så farligt då det bara är att vissla in honom så kommer han. 
      Vad ska vi göra tycker du?
      Skitjakt!!
    • Hildingsson101
      By Hildingsson101
      Hej nu vill jag ha lite hjälp med att välja hund. Jag har rätt höga krav på min hund så därför vill jag ta hjälp. Jag bor i norr med stora marker mycket rådjur räv hare och älg och jag vill att min hund ska jaga så mycket olika som möjligt, jag vill ha bra lydnad och kontakt under jakten och hemma, jag vill ha drev tider på minst 30 min upp till 1 timme och det ska vara lite sök på den. Vilken ras ska man välja?
      tacksam för seriösa svar
    • Foxtrot Echo
      By Foxtrot Echo
      Jag vet att man inte kan generalisera kring raser, alla hundar är individer och det mesta hänger på föraren osv.   MEN; om man ändå ska göra ett försök till generalisering när det gäller förighet och lydnad under jakt hos älghundsraserna?   Jag jagar mest i Västsverige, på flera olika marker, med det gemensamt att de är relativt små, och att vilken älg som är lovlig ofta är hårt reglerat. Att kunna kalla av hunden när den fått tag på fel älg, eller när det går ur marken, blir då viktigt om man vill ha bra jakt.    Den absoluta majoriteten av älghundar jag jagat med under 25 år har man när de väl fått älgkontakt haft tre alternativ för att kunna koppla hunden: Skjut älgen, kasta sig efter och ta hunden ala fotbollsmålvakt vid lämplig vägkorsning, eller låta hunden stå kvar och skälla/förfölja tills den tröttnar.   Men i min närhet finns/har funnits även tre duktiga (inget fel på jaktlusten) älghundar (Laika, Karelare och Gråhund) som jag när jag lånat dem, utan att känna hundarna extremt väl, utan problem kunnat kalla av direkt på ståndet (om de ex stått med en icke lovlig älg) och två av de tre även på lite distans.   Man behöver ju inte läsa så många provberättelser från ex älghunds SM för att inse att den typen av förighet/lydnad är rätt ovanlig på hundar som dessutom jagar bra. Förutom arv och genetik kommer ju som bekant även förarens intagning in som en viktig variabel för hur lydig hunden blir.   MEN; om man då ändå ska ge sig på att generalisera: Finns det någon av älghundsraserna som ger bättre odds än andra för att få en hund med både stor jaktlust, lydnad och förighet enl ovan?
Sign in to follow this  
Rebecka Jonasson

Markplattor till hundgård?

Recommended Posts

Rebecka Jonasson

Vi ska flytta till nytt hus och tänkte bygga hundgården själv. Vi har haft grus här där vi bor nu, men laikan är ju en grävmaskin så har funderat lite på att lägga cementplattor istället.

Funderar lite på hur mycket som krävs av förberedelsearbete för det? Ska man lägga där det är mycket vikt på förstår jag att man måste gräva ut och ha en massa grus m.m. under. Men räcker det inte med att lägga en fiberduk under? Eller kommer de skifta då?

Någon som har plattor, och hur har du gjort i så fall?

Tänkte mig något sånt här:

http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___PLATTOR_135602__14590_13078_13078_

http://www.beijerbygg.se/store/privat/utemilj%C3%B6/marksten/markplatta-sl%C3%A4t-gr%C3%A5-400x400x50-6-25st-m2-004808213

Pertan

Grävmaskinen brukar sluta när den stöter på ett armeringsnät eller ännu bättre två som ligger lite omlott.

MrBrowning

Nu är jag ingen expert på hundgårdsområdet. Men...

Har nyligen byggt 2 gårdar och dessa har makadam 30cm, 2 st terriers varav den ena gillar gräva. Är mer orolig över att hon klättrar över nu än att hon gräver sig ur.

Sen gör makadamen tassarna starkare, hundarna vande sig snabbt.

Plattor har jag hört negativt om, just när det gäller tassar/trampdynor...

Billigt hönsnät fäst till ramen och vikt innåt tror jag räcker långt med makadam...

Matin

Plattor med dansk Sjösten i ytskiktet är det man ska satsa på!

En hundgård ska gå att städa ur och hållas hyffsat fräscht. Att bara köra med makadam eller grus är snålt och äckligt!

Foffe

Har grus i min hundgård och det är inga problem att hålla den fräsh och ren.

• Like 1

Urban

Har betong i min. Lätt att städa,klorna hålls i trim samt totalt grävfritt. Tyvärr är det dyrt.

• Like 1

Donny Af Toarp

Makadam med hård bottenbädd och ca 3% fall till dränering ledd ner till stenkista.

Om ja inte är felinformerad skall man ha en dränerad bädd och ej hård yta. Är nog dåligt påläst på Jordbruksverkets reglemente

strävhår

Lägg armeringsmatta 1m ut längs stängslet, billigt, väl dränerande och fungerande.

Kurok

Jag har byggt ut min hundgård i sommar, skulle rekommendera att gräva ur lagomt, lägg markduk + armeringsmattor, fyll sedan på med makadam 12-18. Mina 3 laikor har gett upp grävandet nu.

Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4

Rebecka Jonasson

Fler som hört negativt om plattor för tassarna? Varför?

Freddan78

Med plattor/betong så slits bara hundens trampdynor i mitten och de härdas inte mellan trampdynan. Jag kör med fint singel som toppskickt i hundgården och våra hundar har riktigt bra tassar.

killer_mouse

ja du bör gräva ur minst 30 cm för att sen först lägga ett drängeringslager sen på med ett tjock lager sanden som vibreras i omgångar innan ett tunnare lager som plattorna läggs på

så enklare att göra som dom flesta andra säger att använda makadam med nät i marken ist

Pertan

Kör med grus, säg att du ska ha det till en hundgård och att det är jakthundar så brukar det bli rätt, inget grus med runda kanter, det är för sällskapshundar, får du på en dm eller två och regnvattnet har någonstans att ta vägen så ska det funka. Vi hade på jobbet lite problem med tassar för de som stod på plattor, fick fukteksem mellan dynorna, nu var det ju schäfer som är lite känsliga.

SimonH

Har 8-16 krossgrus i ena hundgårdsdelen, 8-16 naturgrus i andra. Krossgruset har packats till ett kompakt underlag, medan naturgruset flyter runt fortfarande. Helt klart grävs det mer i naturgruset. Lade duk under, så det blir snabbt stopp på grävambitionerna oavsett.

Mirva

Har hjortnät under hela hundgården, på det naturgrus och plattor runt hela stängslet, funkar bra.