Hoppa till innehåll

Gåsjakt


Mike M

Recommended Posts

Skjutna fåglar funkar fint i bulvanbilden.

Jag hade nog inte satsat på fler siluetter, biltemas grågås har jag testat i höst och de funkar fint. Ska du ha nåt från usa så, www.sillosocks.com har en riktigt bra bulvantyp. I kombo med skalbulvaner så blir resultatet kanon.

Kom ihåg att alla gäss slår på grågåsbulvaner, men grågäss slår bara på grågåsbulvaner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av en slump, när jag kollade på "Fieldsports Britain" på youtube, såg jag att de besökte fabriken där Biltemas bulvaner tillverkas. Klippet kan ses här:

Tyckte också deras grågåsbulvaner såg lite knepiga ut i verkligheten. Som jag minns det var de nästan gröna. Har själv ett 6pack kanadagåsbulvaner som jag är nöjd med, ingen överlägsen kvalitet men helt acceptabla och även grågässen går ner för dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag slår in öppen dörr, men harverkligheten kollat här?http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Fagelbulvaner-49552/

Scrolla ner lite så hittar du den.

Har sätt den bilden. Men tycker den inte är rättvis. Tittade på kanadickerna såg betydligt bättre ut i verkligheten. Därav frågan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bild på Biltemas grågåsbulvaner från "real-life" 

 

1459956_10151760080127479_692310405_n.jp'

 

Det är inte dom grannaste eller mest naturtrogna bulvanerna, men jag har fått bra resultat med 6 av dom i kombo med 25 Sillosocks. Bilden är tagen från ligggömslet i slutet av november, resten av bulvanerna är bakom mig. 25 gäss trillade på 1,5 timme, sen var jag nöjd för dagen.  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sätt den bilden. Men tycker den inte är rättvis. Tittade på kanadickerna såg betydligt bättre ut i verkligheten. Därav frågan?

Jag förstod nästan att det var ett för uppenbart svar, men man vet ju aldrig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar sillosocks bra? Hur reagerar gässen på dessa? tvekar dom? Behövs de mycket vind för att få rörelse?

 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderade på ett liggömsle när jag skulle vända vaksäcken som hängde på tork :whistling:

Visst fan måste de funka :yes:

Ner med ett liggunderlag i bara och burra upp ryggen? Och ett lite camonät som man lägger under på vänstersidan och viker över? :thumbsup: eller :yucky:

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sillosocks funkar kanon, framförallt om man kombinerar med vanliga skal. Det ger liv och rörelse i bulvanbilden samt är enormt lätta och smidiga att bära med sig och sätta upp. Jag upplevde att gässen tvekade mer när det bara var skalbulvaner, just det att dom rör sig gör stor skillnad.

Dom kräver inte särskilt mycket vind för att fungera, mer än 1 mps så fungerar dom men det optimala är 3-15mps. Det är nästan värre om det blåser för mycket än för lite. Dom kan börja fladdra om det blåser alldeles för mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur får man tag i Sillosocks? Skickar dom till Sverige?

Beställer från England tänkte jag göra.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag beställde direkt från sillosocks, men det är nog lättare att skaffa dom från england, slipper besvära tullverket på det sättet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag beställde direkt från sillosocks, men det är nog lättare att skaffa dom från england, slipper besvära tullverket på det sättet

Yes! Desutom så hittade jag inte grå gås på den amerikanska sidan?

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte biltemas Kanadicker igår, känns ju jäkligt bra för det priset. En vakt, två vilande, en katt, och tre ätande. Blir kanske en låda till i veckan, eller om man tar en låda grågås också. Sen 20 befintliga silhuetter, kan ju funka bra. Ska se till att fixa nån slags ledad fot till silhuetterna så att de kan röra sig lite i vinden, rörelse är ju tydligen viktigt. Någon som har provat en sån där gås-flagga? Kan ju inte vara så svårt att bygga själv av en sopsäck.

 

Någon som har byggt eget ligg-gömsle och har några tips eller idéer?

post-14396-0-38947900-1390655914_thumb.j

post-14396-0-34178000-1390655934_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte biltemas Kanadicker igår, känns ju jäkligt bra för det priset. En vakt, två vilande, en katt, och tre ätande. Blir kanske en låda till i veckan, eller om man tar en låda grågås också. Sen 20 befintliga silhuetter, kan ju funka bra. Ska se till att fixa nån slags ledad fot till silhuetterna så att de kan röra sig lite i vinden, rörelse är ju tydligen viktigt. Någon som har provat en sån där gås-flagga? Kan ju inte vara så svårt att bygga själv av en sopsäck.

 

Någon som har byggt eget ligg-gömsle och har några tips eller idéer?

Jag håller på med ett liggömsle som du viker ihop och väger typ 1kg

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jag håller på med ett liggömsle som du viker ihop och väger typ 1kg

S.

Nå bilder eller en projekt-tråd kanske!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De ligger på Gotland då jag inte har körkort för symaskin :tongue:

Enkelt kan man säga att de är som två täcken i camo ihop sydda. 220cm x120cm sen öppnar man det som två dörrar åt varder håll är två glasfiber stänger på vardera dörr.

Ett liggunderlag limmat på en bit frigolit. som kudde. Och en båge att vila bössa mot. På den bågen och kudden är de tänkt att dörrarna ska vila.

Ett långt liggande v kan man säga i siluett.

 

S.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var ute igår o skyddsjagade gås, på sträckjakt, blev nått iallafall!
huteze4y.jpg
Quaden fick inte va me

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

jag undrar en liten sak om gåsjakt. Vi har ett stort jäkla fält där en sjuk mängd kanadagäss slagit nu. Vi har bara möjligheten att sitta i kanten av fältet brevid träd. (pga hus) tror ni vi kan få in kanadensarna med bulvaner o grågås lock endå? För vi sitter en 100 meter ifrån där dom har slagit just nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför kan ni inte lägger er ner ute på fältet där de slår? Ni borde trots allt kunna skjuta åt rätt håll, angående att styra dem,

 

med ett tillräckligt stort antal bulvaner kan man få dem att slå där ni är, annars är ni nog ganska chanslösa. 

 

För min del, hade jag bett bonden om lov och grävt mig ett ståvärn, något man gör på 2-3 timmar en natt och dagen efter har man väldigt fin jakt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför kan ni inte lägger er ner ute på fältet där de slår? Ni borde trots allt kunna skjuta åt rätt håll, angående att styra dem,

med ett tillräckligt stort antal bulvaner kan man få dem att slå där ni är, annars är ni nog ganska chanslösa.

För min del, hade jag bett bonden om lov och grävt mig ett ståvärn, något man gör på 2-3 timmar en natt och dagen efter har man väldigt fin jakt. /CHristian

Har inget gömsle plus att de funkade kanon endå. Fick lockat in 4 flog me gäss o 5 döa så de går inge nöd på mig ;) o 5 duvor å 1 kråka blev de oxå :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inget gömsle plus att de funkade kanon endå. Fick lockat in 4 flog me gäss o 5 döa så de går inge nöd på mig ;) o 5 duvor å 1 kråka blev de oxå :)

Är de ojagade räcker det förmodligen med ett lövcamo om du ligger på stubben, stoppa in lite spröt i kläderna. Alternativ är att använda jutesäck eller camonät som täcke.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nå, är det nån som har haft lyckad jakt ännu? "Vår" bonde har inte svarat ännu på om erbjudandet gäller även i år.

Lite tråkigt, men han har ju o göra nu med skörd och allt så det får man väl förstå.

Har hittat en möjlighet till mer gåsjakt senare i höst också, men man får se hur det blir med det, och alltid roligare med "egna" marker  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...