Hoppa till innehåll

Andjakt for dummies


kjalltrac

Recommended Posts

Har sökt information och tips om andjakt men hittar inte så mycket i ämnet.

Tänkte att det kan vara en god idé att samla lite tips och erfarenheter i en tråd.

 

Kommer att delta i andjakt för första gången i höst(3 deltagare) och behöver tips om hur det går till på bästa sätt.

Tips angående tider på dygnet, utrustning, placering, gömsle mm motages gärna.

I just mitt fall gäller det jakt vid en mindre damm (ca20x40m) där vi fodrar änder sen mitten på juli.

Finns i nuläget ca 15 gräsänder.

När är en bra tidpunkt att jaga? augusti, september, oktober, november?

Vilka tider på dygnet?

Vart är bra pass?

Camuflage?

 

Bara att fylla på med tips och ideer för oss som är nybörjare :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Jaga max en gång i veckan.

2. Änder ser bra och camo underlättar, de ser färg.

3. Tid på dygnet om de du inte har dresserat dem med timern på spridaren är gryning å skymning. Normalt så har du ett sträck på 15-30min. Om du nu inte har dem ligger där för jämnan då kan ni köra ett par uppflogsjakter innan de väljer annan daglega.

4. Ju senare du väntar ju mer änder kommer förmodligen hitta dit, i en sån damm kan hundratals änder slå. Fågel drar fågel, så det löna kan sig att vänta några veckor..om man nu orkar det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen.

Altså vänta tills mitten september.

När på dygnet brukar de sträcka? Spridarn sprider kl 6 förmiddag och eftermiddag.

Är det någon fördel att stå i eller mot vind/sol?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja då är det alltså läge att vara på plats före spridaren på em då, solen inte i ansiktet och vinden i ansiktet,  det lilla jag har sysslat med jakt i denna form så kommer änderna in i motvind för att landa, hippen vet mer om detta. 

 

Om ni är driftiga o det verkar ni vara, se till att bygga några bra gömslen redan nu att använda vid jakten, det underlättar oerhört för er samt fer en säkrare jakt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åk och kolla, flyger de på spridartiderna eller inte? Om inte så kör upp dem någon timme eller så innan mörkret och sen kolla när de kommer tillbaka. De kommer ofta i sista ljuset, har man bara halvbra skydd de första minutrarna så klarar man sig. Ganska snart blir det jävligt svart och då kan man stå helt öppet nästan. Släpp in dem, låt de slå, klappa till i händerna eller något så de lyfter.. skjut. Att ta dem på inflygningen är oftast JÄVLIGT svårt. Många gånger kommer de utom håll och tokdyker rätt ned, man hör ett kraftigt fräs i luften sen plasket när de landar.

 

Som någon sa, flyger de på kvällen så jaga max en gång i veckan och se till att det alltid finns mat. Inte helt osannolikt att ni kan dra in massor med fågel. RW här på forumet fodrade i en liiiten liiiiten pöl i skåne och trots liten heten och soprent med änder på dagtid så öste det in fågel på kvällen!

 

Kort, intensiv och fantastiskt rolig jakt som ställer stoora krav på rutinerad hund alt tur med miljön dvs tröskade åkrar /vall / bete runt vattnet. Då funkar en mindre rutinerad hund... men hund måste medföras direkt.

 

Rock on!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åk och kolla, flyger de på spridartiderna eller inte? Om inte så kör upp dem någon timme eller så innan mörkret och sen kolla när de kommer tillbaka. De kommer ofta i sista ljuset, har man bara halvbra skydd de första minutrarna så klarar man sig. Ganska snart blir det jävligt svart och då kan man stå helt öppet nästan. Släpp in dem, låt de slå, klappa till i händerna eller något så de lyfter.. skjut. Att ta dem på inflygningen är oftast JÄVLIGT svårt. Många gånger kommer de utom håll och tokdyker rätt ned, man hör ett kraftigt fräs i luften sen plasket när de landar.

 

Som någon sa, flyger de på kvällen så jaga max en gång i veckan och se till att det alltid finns mat. Inte helt osannolikt att ni kan dra in massor med fågel. RW här på forumet fodrade i en liiiten liiiiten pöl i skåne och trots liten heten och soprent med änder på dagtid så öste det in fågel på kvällen!

 

Kort, intensiv och fantastiskt rolig jakt som ställer stoora krav på rutinerad hund alt tur med miljön dvs tröskade åkrar /vall / bete runt vattnet. Då funkar en mindre rutinerad hund... men hund måste medföras direkt.

 

Rock on!

De änder vi har ligger still hela dagarna, fyllde på automaten igår, kom så nära som 5m fastän jag förde lite liv, sedan plaskade de väg ca 10-15m ut för att sedan simma till andra änden av dammen.

För våran del så har vi beten runt med enstaka buskar och träd.

Hund har vi, dock inte rutinerad än. En jaktlabbe på 3 år som endast vart med på 1 andjakt, duktig på att apportera fejk änder och frusna skator, men på riktig jakt vet jag inte hur den är?

 

Dum fråga kanske , men när circus kan man förvänta sig att det börjar dyka upp fler fåglar än de stationära vi har nu (verkar inte lämna dammen någon gång)? Vill inte börja jaga för tidigt.

 

Sen kommer det till vilken plugg som är lämplig, några förslag? Stål är ju självklart men i övrigt?

 

Tack igen :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gå og kigge om der er et aftentræk brug et par timer før solnedgang til at bygge glømsel og husk at solen går ned i  west så i west har du mest lys på himlen, man kan ikke lære jagt på nettet ud og se.høre og ops på det vilt man vil jage,  :thumbsup:  kalle dk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-9336-0-51790900-1376549466_thumb.jp

 

Grävde mig en sådan damm utanför min förra kåk, ungefärlig storlek som din/er. Hade samma "problem" som dig att de ville inte lämna vattnet i onödan, ivrigt klappande byttes ibland till bössan och det blev inte förrän då det sköts några matänder de riktigt förstod budskapet.

 

När får ni flyttänder till Småland ?

För min del så började det röra sig mer fågel sep/okt, beroende på höstens väderlek, innan det fylldes på någe nämnvärt med norrlandsänder.

Har ni en orutinerad hund så har ni guldläge att få en mer rutinerad hund efter hösten, var fler än en hund som fick börja sin bana i min damm :thumbsup:

Stål då har jag kört 5:or på änder rakt av.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om när flyttänderna kommer hit??

Det var lite tanken bakom det hela, att hunden skulle få gå "skarpt" och få lite erfarenhet och träning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser dammen ut som på bilden ovan så kan ni väl köra bly, knappast våtmark och ni kommer inte lägga ett endaste hagel i vattnet.

 

Att jaga på de få som finns känns inte så meningsfullt, kör i hunden några gånger så de reser och drar, de kommer helt säkert tillbaka. Finns det något vatten i närheten? Någonstans där det kan finnas fler änder? Det avgör hur kvällssträcket kommer att se ut.

 

Kompisen satte ut typ 400 änder i ett vatten i havsmiljö och fodrade intensivt. Tror de sköt 1500 änder där på hösten, ett sträck som var helt sanslöst spektakulärt! Ljudet som uppstår i luften när 150 änder i en flock ska ned.. hastigt.. är rätt mäktigt!

 

Men det var som sagt havsnära, han lyckades plocka in hela skärgårdens andbestånd på fodret..

 

Men ut och spana den sista ljusa timmen på dygnet. Änderna kommer ofta riktigt sent, jag brukar ha problem att se dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden där.. se till att den är placerad där den kan se allt som händer! Den lär sig snabbt att hålla koll på vad som trillar, bättre än ni som ska skjuta. Påskjutna änder som dimper är inte prio utan de änder som påskjuts men drar, de måste ni följa med blicken. De är ofta lätta att plocka reda på bara ni får hunden i rätt område dvs ni måste följa fågeln med blicken så ni vet vart ni ska köra hunden. Har ni en nedslagsplats så gå ned i vind så ni jobbar er upp mot fågeln mot vinden, underlättar för hunden.

 

Är ni tre som ska skjuta och ni får en flock över er så kommer ni att vara fokuserade på skjutandet och de levande och det är jättelätt att tappa bort de som är påväg ned.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för tippsen, ovärderligt.

Just nu så sprider vi kl 6 på morgonen och kl 6 på kvällen. Man kanske ska skippa utfodringen på morgonen för att få dom att lämna dammen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är det för sent att börja fodra nu? Har inte riktigt haft tid tidigare. Det stället där jag tänkt fodra är en liten vik i en sjö där det brukar vara gott om änder på hösten. Tror jag läst förr att det är bäst att fodra i små dammar men det här är vad som bjuds. Har även en å med strömmande vatten. Kan det vara något att fodra i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det för sent att börja fodra nu? Har inte riktigt haft tid tidigare. Det stället där jag tänkt fodra är en liten vik i en sjö där det brukar vara gott om änder på hösten. Tror jag läst förr att det är bäst att fodra i små dammar men det här är vad som bjuds. Har även en å med strömmande vatten. Kan det vara något att fodra i?

Kör !

OT: då, hur gick skogsfågeljakten ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har slutat med morgon given samt ökat kvälls rasonen.

Har fortfarande bara ca 15 änder.

Vad jag sett den senaste tiden är att strax innan det blir kolsvart så flyger en del av änderna från dammen.

Några tips om hur jag kan få mer änder. Kanske börja mata dom igen på både morgon och kväll?

Vi har inte börjat jaga dom än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt tungt! En tuppkyckling. Några situationer där jag som vanligt valde fel sida om div. bråte. Hundar som jobbade riktigt bra i värmen men vad hjälpte det. Hade nog liknande tillgång som ni.Varit ut en sväng på ena hemma marken 3timmar å ett tomstånd senare kan man konstatera att det inte är något toppår där heller. Har en mark till där jag ska ut på söndag, där bättre. Tror jag kommer att släppa på klöv i oktober, får använda hunden för lite om jag bara kör fågel med henne. Kommer du upp på lite andjakt (å kanske lite rå)om jag jag får in ett gäng?Tror du mest på viken eller ån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt tungt! En tuppkyckling. Några situationer där jag som vanligt valde fel sida om div. bråte. Hundar som jobbade riktigt bra i värmen men vad hjälpte det. Hade nog liknande tillgång som ni.Varit ut en sväng på ena hemma marken 3timmar å ett tomstånd senare kan man konstatera att det inte är något toppår där heller. Har en mark till där jag ska ut på söndag, där bättre. Tror jag kommer att släppa på klöv i oktober, får använda hunden för lite om jag bara kör fågel med henne. Kommer du upp på lite andjakt (å kanske lite rå)om jag jag får in ett gäng?Tror du mest på viken eller ån?

Trist med tillgången på just de grå fjädefäna, fjällens ripor verkar gått til bättre på många håll.

Bjuder du på ankjakt så är jag med bara jag kan, åar är kul när det sträcker längs efter. Men har tror du att du ha mer fågel i sjön så...

Vilken sjö är det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Övre dammen i gammelstilla. Men vi har ett hörn på ottnaren också, men det är förjävla krångligt att ta sig dit. Skulle vara kul med å få se lite "riktiga tyska strävhår" på jakt. Får jag bara in lite änder så är det bara att dyka upp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart nere vid dammen igårkväll, tog en smäll med bössan för att se om änderna lyfte, men icke.

De sprattlade till lite bara.

Ska testa och senarelägga utfodringen till kl7 istället för att se om det kommer änder inflygande då. Så som det är nu verkar de komma mitt på dagen?

Ska även försöka skrämma upp dom på flykt på eftermiddagarna.

Som sagt så har det inte anlänt några fler änder än utan det är ca 15st.

 

Tips mottages gärna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart nere vid dammen igårkväll, tog en smäll med bössan för att se om änderna lyfte, men icke.

De sprattlade till lite bara.

Ska testa och senarelägga utfodringen till kl7 istället för att se om det kommer änder inflygande då. Så som det är nu verkar de komma mitt på dagen?

Ska även försöka skrämma upp dom på flykt på eftermiddagarna.

Som sagt så har det inte anlänt några fler änder än utan det är ca 15st.

 

Tips mottages gärna.

prøv at sidde fra solnedgang og 1;5time efter så skal du se hvad der sker, med levende lokander VIL DER ALTID VÆRE AFTENTRÆK K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wallden, hur går det med blandisen?

 

Min bastard har varit med på andjakt en dag i veckan i tre veckor och fått apportera. Dock så piper han nu otroligt så fort det skjuts så det blir antagligen inte så mycket apport utan bara sitta och vara.

 

// P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...