Hoppa till innehåll

Halvautomat hagel vägrar mata


Jorå

Recommended Posts

Testade en halvauto hagel idag, sköt med steel competition 7-24, 70mm från jaguargruppen. Bössan vägrade att mata fram ny patron utan jag tvingades mantla efter varje skott. Däremot när jag testade eley black lite 9-24, 67,5mm så gick det jättebra. Är det någon som kan ge mig ett tips i rätt riktning varför bössan inte matade med den ammunition butiken rekommenderade till lerduvor och denna bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gasomladdade kan behöva förstås behöva behandlingen som Killer skrev och så kan dom behöva "skjutas in" lite... Tror till och med jag sett en bössa i det där märket! Påminner lite om Armsan... Billiga okända bössor med helt ok kvalitet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En akkar altay, billig turkisk bössa.

Ny antar jag.....

Som skrivits innan - gör den ren och skjut 20-30 skott med den så brukar de skramla igång i de flesta fallen.

Fast skaplig kvalitet är väl kanske inte mitt omdöme.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt ca 150 skott idag, bössan passar perfekt och jag träffar bra. Men med ammunitionen som jag fick hos handlaren vill den inte mata, däremot när jag testade äldre ammo som var lite kortare men fortfarande samma vikt så matade den jättebra. Hur kommer det sig att den nya ammon som är rekommenderad inte får bössan att mata?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika ammunition har olika tryckkurvor, så du kan i realiteten inte säga ett jota om hur en given patron ska prestera i en given bössa - bössorna är individer, det som funkar i en funkar inte i en annan. Det kan slå mellan olika batcher ammunition med.

Handlare vet inte alltid vad de rekommenderar eller varför utöver att det finns hemma. Trist men sant, jag har hört väldigt mycket dumma saker sägas i kasunerna.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gnida magen vet jag väl inte, känns sådär genomtänkt att gnida magen mot ett vapen. Det är ju liksom inte därför man har skrällena....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På dem halvautomater jag har haft så är de en som strulat. Den hade kick stopp när den var borta så funka allt även 20 gr.

Börjar att alltid att skjuta minst 100 skott med minst 42gr. Sen har de blivit blandat. Brukar plocka ur chocken var 500. Sedan kör jag till den strular då gör jag rent. Sen är de bara vissa patroner som inte vill funka i gasomladdade halv automater.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En akkar altay, billig turkisk bössa.

Jag har en en sådan bössa, dom är värdelösa på 24gr, det bästa att göra är att plocka isär den och få ut slutstycket polera alla anläggningsytor, det finns mycket grov metall i denna slipa slipa och återigen slipa gör rent och smörj med en tunn olja. Annars är det en robust och oöm bössa lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Franchi 612vs som inte är så välvilligt att ladda om allt i 24gr heller. Gamebore White/Black Gold och Mirage T4 verkar ha den lilla xtra knuffen.

Om det inte är tävling utan övning så finns det ju annars 28gr stål.

Köpte på mig alldeles för mycket Gyttorp 24g, med tiden har jag börjat uppskatta att göra mantelrörelse över soptunnan på trapbanan istället för att gå omkring och plocka hylsor efter mig. Gyttorpen gör inte ens 'skorstenar'.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en en sådan bössa, dom är värdelösa på 24gr, det bästa att göra är att plocka isär den och få ut slutstycket polera alla anläggningsytor, det finns mycket grov metall i denna slipa slipa och återigen slipa gör rent och smörj med en tunn olja. Annars är det en robust och oöm bössa lycka till.

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hur har det gått? Har du fått någon ordning på bössan?

Det var mycket mässingsskägg som behövde tas bort. när det väl var gjort och jag använde 28g istället för 24g så gick det alldeles utmärkt. Tack för råd och tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Teflonsprej + 65 mm patroner för övning. Krutladdningen på 24 orkar inte trycka tillbaka slutstycket 70 mm, men 65 brukar gå som en dans, eller 67,5 som du själv skriver. Det finns också övningspatroner med mer krut i som kommer fungera galant, men dessa kostar ju också. Det ska också begrundas art olika fabrikat beter sig olika pga krutsort, tex gyttorps är helt värdelösa för mig i min sx1.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Patronlängden är öht inte en faktor, då slutstycket måste färdas en given sträcka med en given hastighet/kraft för att ladda om.

 

Helt bortsett från att en 12/65 kan vara längre än en 12/70 beroende på stukning...

s

-- Mat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...