Hoppa till innehåll

valpen gnäller på nätterna


Urban

Recommended Posts

Måste fråga om råd då det uppstått problem med gråvalpen. Trots försök till stimulans på kvällarna får jag inte honom att slappna av och sova på nätterna, utan han gnäller/skäller i timmar.

Han har varit hemma i fem dygn nu, och problemet har inte avtagit. Har alldrig upplevt detta så länge och måste ha hjälp innan frugan slänger ut både mig och hunden.

Mvh/ Urban.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle om jag var du Inte stimulera hunden på kvällarna, annat än möjligtvis ge lite massage och därmed avkoppling så den kommer till ro och eftersom den nog känner sig otrygg i allt det nya, utan mamma och syskon så kanske sällskap nattetid ett tag kan vara till hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska tänka på att inte stimulera honom. Trodde att jag var smart när jag försökte hålla honom vaken, men det du säger låter mer logiskt.

Har sovrummen uppepå, och där är hundförbud. Provade i natt med att han sov inne hos äldsta grabben som har det enda sovrummet nere, men han gnällde ändå. Har även provat att ha honom ihop med de andra hundarna, men inte eller det har funkat.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja brukar nyttja kökssoffan ett par nätter, tills ja märkar att valpen är trygg och sover ordentligt om nätterna :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar låta valpen bo i en bur precis vid sängen så att jag kan sträcka in fingrarna till valpen om den är pipig brukar inte ta många nätter sen sover den lugnt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar låta valpen bo i en bur precis vid sängen så att jag kan sträcka in fingrarna till valpen om den är pipig brukar inte ta många nätter sen sover den lugnt

Precis så gjorde vi när han skulle sova hos grabben....men han ger sig inte. Har alltid kört den varianten, om det inte funkat med bur direkt.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mina brukar få ligga i sängen från dag ett tyst och skönt har det varit

Testade det en gång.....42kg vorsther blir inte skönt..:lol:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hundar är flockdjur!!!

Dom behöver någon att ty sig till, känna att dom ingår i ett sammanhang/gemenskap!!!

 

Som valp, mamman och syskon.

 

Som vuxen, helst nära flockledaren för det ger "status". Endast de som åtnjuter flockledarens gunst, får sova nära flockledaren. Ju lägre rang desto längre bort från "centrum".

 

Hunddjur som är utesluten ur flocken(hack kyckling) får sova ensam åtskild från resten av flocken.

 

Har du andra hundar den kan sova med?

 

Vem är flockledare för valpen, du själv, sonen, eller någon hund?

 

Jag anser att det är jag som skall vara flockledare bland mina hundar. Jag vill också visa för mina hundar att dom har mitt gillande och förtroende.

Samtidigt så vill jag signalera att jag är tryggheten för mina hundar. Jag sätter gränserna.

 

Därför så är sovrummet öppet för mina hundar. Normalt är inte min säng en tillåten plats. Men undantag görs.(Särskilt när det är kyligt och jag vill ha värme på fötterna, eller i jaktkojan när dom arbetar "för mig")

Hundarna har även en egen soffa i hallen. Övriga möbler är förbjudet område.

 

När jag har haft valp så har det varit bur intill sängen som gäller.

Som andra redan beskrivet, ofta räcker det med att jag hänger ner handen och kanske stoppar in något finger i buren. För att valpen ska bli lugn.

Har det varit en händelserik dag med många nya upplevelser osv för valpen, har jag tom låtit den komma upp i sängen(på mitt bröst) för att komma till ro innan jag lyft ner den i buren.

 

Edit:

Jag är av övertygelsen att om hunden känner att den är en hack kyckling/utstött eller inte har flockledarens förtroende. Tenderar att bli lite mer "lömska" och oberäkneliga. Mest pga otrygghet och vara tvungen att "hävda" sig, och tar alla chanser för att försöka klättra upp i rang genom att trycka ner någon annan.

 

Sen är jag övertygad om att när hunden har en annan flockledare än mig, så är det svårare med lydnad men även förmågan att arbeta som jag vill äventyras. Då hunden ofta "rådfrågar" den som hunden ser som ledare om den får, eller ska göra som jag säger.Har den inte ledarens gillande, så blir hunden mer osäker på om den gör "rätt".

Eller direkt utmanar, eftersom jag inte är ledare utan jämlike och hundar vill rangordna för att hitta sin plats i gruppen. Varför inte testa om det går att klättra i rang?

 

Sämst är det om man får hunden att tro att den är ledaren...... Då får man det svårt med allt. Bara en så enkel sak att få tillgång till fällt byte kan bli en kamp, eller koppla i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sovit ett par nätter på golvet med nån valp.

Tar med mig honom på älgjakten, så då får jag testa olika varianter.

Det som gör mig brydd är att dom brukar sluta efter ett par nätter när dom acklimatiserat sig...

Kan tillägga att han är hur lugn och trygg som helst när vi är vakna

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas det....skulle ju va kul att ha ett hem efter jakten också....:D

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite strykande med några fingarar på magen har alltid fungerat när dom har pipit o gnytt. :smile:

Man kan få göra så några kvällar o till slut så vänjer den sig vid korgen o slappnar av. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte mer än att hålla med andra. Ta en madrass och lägg dig på golvet och låt valpen sova i närheten av dig.

Mysigt och stärker garanterat banden mellan er och du får säkert en lugn hund efter ett par dagar.

Sen ta det i steg och låt valpen sova på golvet bredvid dig i sängen så du kan få ner en hand

Snart nog kan den sova själv utanför dörren och sen på nedervåningen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...