Hoppa till innehåll

Hur får man bort skällandet i hundgården?


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Jaha, då pratas det tydligen på byn om att min hund står och skäller i hundgården på dagarna... Det var ju inte så bra...

 

Jycken är van vid att vara i hundgård och är där ca 8 timmar per dag när vi jobbar. Övrig tid är han med oss inne, i trädgården eller på vilka andra aktiviteter vi är ute på. Visst är man medveten om att han slår något skall emellanåt, och visst vet jag att han skäller en del om inte matte kommer hem vanlig tid på eftermiddagen, men jag trodde faktiskt inte att det var så farligt. Jag är uppvuxen här på landet med hundar som levde hela sina liv i hundgården och definitivt skällde väldigt mycket mer än vad min gör, men antagligen har folk blivit känsligare. Kanske skäller han inte så mycket mer än vad jag trodde heller, men att det grymtas om det betyder väl att det är illa nog. 

 

Man får väl bli hårdare med att lämna hunden inne om man inte skall vara borta längre än sex timmar, så hörs det ju inte om han skäller, då det är över 100 m till närmaste granne och ca 300 till dem som klagat. Men vad tråkigt det känns för hunden att tvingas ligga inne när det finns en fin hundgård...

 

Jag har en annan lösning jag kan nyttja när vi jobbar också, där han får stå i en annan hundgård, granne med andra hundar och där ingen bryr sig om det skäller. Den lösningen komplicerar dock mitt liv betydligt mer med hämtningar och lämningar. Det hade varit så smidigt att kunna fortsätta ha hunden hemma…

 

Så; några tips på hur man får bort skällandet på dagarna? Antiskallhalsband osv. vill man väl inte hänga på en drivande jakthund -eller?

 

Har även en fråga nr 2: Lär ju bli att ha med sig hunden mer nu också. Detta i kombination med att ju mindre hunden är ute ju tunnare päls lär han få. Hur ser ni till att hunden har en dräglig temperatur om han får ligga i buren i bilen i några timmar i samband med ex jakt och det skulle vara några minusgrader. Jag har ett cigg uttag i bagaget på V70:n som borde gå att nyttja till något, men vad? Tacksam för tips och förslag!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör citron halsband på min jämte, brukar räcka med att ha det på ett par dagar och sen ta av det. Då skäller hon inte på et tag, när det börjas igen sätter jag på det ett par dagar igen. Det har inte påverkat hennes skällande i skogen, dom lär sig skillnaden på skog o hundgård.

Köpte min på zoo grizzly tror jag.

Vet flera med jakthundar som gör lika med gott resultat.

Mvh johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Offra några dagar att lära in innebördden av "tyst". Offrade två dagar på min första finnspets där jag hade rn spann vatten samtidigt som jag röt "tyst".

Var ca 10hundar i byn som skällde , men jag behövde bara säga till så vart han tyst. Höll i sig i ca 1,5 år utan något utöver det, tyvärr förstötdes han när han delade hundgård med 20 andra hundar...

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är hundgården byggd? Helt öppen så att han ser allt som händer eller avskärmad?

Kan det vara så att han reagerar mer på visuel stimulans framåt em när han vet att ni borde vara på gång och går igång på lite vad som helst?

Låna en hundkompis och se om det hjälper med sällskap?

Angående fråga 2 så har jag dieselvärmare i bilen som löser det problemet galant.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Hundgården är mer eller mindre öppen, men placerad avskilt för att det inte skall finnas så mycket att skälla på. En bättre hundgård står på "att göra" -listan, om några år när bastu/gäststuga/verkstad/vedskjul skall renoveras. Då skall det bli ett hund rum och en bra hundgård delvis under tak. Antar att man då kan få ner decibelen på skallen med någon typ av ljudabsorberande material i väggar och tak. Dock är detta projekt inte aktuellt nu -måste bygga klart boningshuset först!

 

Om de inte kan titta ut, är det fortfarande en hundgård då? Vad säger lagar och regler om det?

 

Det där med att lära innebörden av tyst är nog bra, men antagligen är jag för dålig (för det är ju aldrig hundens fel). Min makt fungerar i form av inkallningar och andra kommandon om jag är inom avstånd att sätta handling till makten -dvs inom några tiotals meter. Inte när jag är 6 mil bort på jobbet. Dessutom trodde jag ju faktiskt att han var tyst på dagarna.

 

Anti skall halsband alltså... finns det fler som har goda eller dåliga erfarenheter av dem på jakthundar?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar inte att du ska stänga in hela gården utan bara begränsa med t ex en skärmvägg. Du kommer nog långt med någon/några bitar plyfa/osb på strategiska ställen och det är gjort på en kvart.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar inte att du ska stänga in hela gården utan bara begränsa med t ex en skärmvägg. Du kommer nog långt med någon/några bitar plyfa/osb på strategiska ställen.

/Markus

 

OK, kör du typ tre väggar täkta och en öppen då, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja med att täcka den sidan/sidorna som visar mest/mest öppen yta framför. För att följa reglementet får hundgården inte hindra all utsikt har jag för mig.

Frågan är väl också om de som klagar vill märka någon skillnad eller bara fortsätter. Svårt att få till en opartisk bedömning tror jag.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det tydligen olika erfarenheter gällande med att stänga ute synintryck(förmodligen för att hundar är olika), far min gjorde det samma med sina och de skällde än mer då de skällde på allt de hörde istället. Tänkvärt innan du bygger dyrt.

 

Antiskall satt vi på våran terrier då vi också fick klagomål genom anonyma brev i brevlådan :sleep: ibland var hon tyst och ibland var behållaren tömd och hela hundgården luktade citruslund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strävhår: inget tydligt resultat då alltså?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte tillräckligt nöjd så nu är hon inne så mkt det går, var inte ute mkt innan heller då jag jobbar skift och hundgården nyttjas bara 2 veckor av 5.

Kolla om det finns möjlighet att hyra dylikt halsband på orten hos lokal handlare, sambon min hyr ut sådana så folk får testa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Surfar på nallen, lite kort, många gånger skäller hundar för att de hör men inte ser, sen tror jag att grannen 300m bort gnäller lite, det kan man bemöta på olika sätt, slå igång grillen och bjuda in grannarna ;-)

Alt 2 låna några hundar till så kommer det verka lugnare när de har åkt :-)

Alt 3 som också fler varit inne på lite hyfs i hundgården lära hunden vara tyst, prova det är oftast inga större problem men svårt att vara konsekvent när man är på jobbet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i byn skäller hundar så inga gnäller om det skälls på dagtid, men har hört att en del i byn är lite sura på de som har sina hundar ute sen på kvällar och dom skäller. Min hon skäller när hon är ute men inga grannar har sagt nått, gården står på baksidan av huset, kan vara när hon ser grannen som bor ovanför oss, när dom rider. Sen brukar en del katter tycka det är så roligt att reta hon då dom vet att hon inte kommer åt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Pertan, men gnället eller kommentarerna är säkert befogade. Jag känner folket i byn väl och säger de att det är jobbigt att höra hunden skälla hela dagen så är det säkert det, och det kommer ingen grillning att ändra på. Vi är redan goda vänner.

 

Fler hundar är ett alternativ, inte för att det skall låta mer, men för att testa om jycken skäller mindre om han slipper vara själv. Jag är rätt säker på att det är där skon klämmer, han gillar helt enkelt inte att vara själv. Så jag tror egentligen inte att syn eller hörselintryck spelar så stor roll. Skulle gärna skaffa en hund till men fixar inte riktigt en valpfas just nu, och har heller inte tid att jaga med mer än en hund...

 

Det där med att lära hunden vara tyst igen då... Visst, jag vet att det går att lära hunden allt och att det är föraren/flockledaren som sätter gränser osv, men i detta fallet förstår jag verkligen inte hur jag skall kunna få till det, då det handlar om något han gör när jag inte är där. Jag betalar dock gärna om någon vill komma och visa mig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har samma problem. Närmsta grannen jobbar natt och har fönstret mot min hundgård ca 20m bort. Tyvärr är terriern helt tokig periodvis och antiskallhalsbandet (citronspray) nötte han ut batteriet på efter en vecka typ. Fullständigt meningslöst att ha på honom.

 

Ska testa motionera han lite på morgnarna kanske han är lite lugnare sen? Han skäller mest när han ser nånting. Oftast nån som går förbi eller nån trast elelr liknande. Han gillar att jaga fåglar den lille rackaren. Ska tillägga att han är drygt 11 månader. 

 

Nån som har andra tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lutar åt att bygga tak och minst ett par väggar på hundgården, med någon ljudabsorberande fordring, typ som man har i skjutbåsen på bättre skjutbanor.

Om någon vet vad det är för material och var man får tag på det så är jag idel ära!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grannar som fått för sej att hundarna hos en viss person skäller spelar de nog ingen roll vad man gör. Mina hundar kan vara iväg och jaga 50 mil bort och ändå kommer klagomål på dem!

 

Jag flyttade hundgårdarna, och spände upp pressenning, det har hjälpt en hel del.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bad grannen hålla koll på om hunden skällde när vi började lämna honom. Efter två dagar meddelade grannen att hunden skäller en gång -Från det ni åkt tills ni kommer hem... Jag placerade en vattenspridare på strategiskt ställe och "låtsades" åka till jobbet. Vid första skallet så åkte vattenspridaren igång. Tror att det räckte med 4-5 duschar sen har han varit tyst. Har inte märkt något på skallviljan i skogen. Vilket många varnade för att han skulle koppla ihop med vattendusch.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bad grannen hålla koll på om hunden skällde när vi började lämna honom. Efter två dagar meddelade grannen att hunden skäller en gång -Från det ni åkt tills ni kommer hem... Jag placerade en vattenspridare på strategiskt ställe och "låtsades" åka till jobbet. Vid första skallet så åkte vattenspridaren igång. Tror att det räckte med 4-5 duschar sen har han varit tyst. Har inte märkt något på skallviljan i skogen. Vilket många varnade för att han skulle koppla ihop med vattendusch.

Inga problem, brukar spruta vatten på min med en vattenspruta det påverkar inte skällandet i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu har jag äntligen fått tummen ur och testat ett citronsprayhalsband!

Först fick han gå dagligen med det utan att det var påkopplat i ett par veckor för att inte relatera sprayen till halsbandet. Under denna tiden var han aldrig i hundgården då vi hade semester.

Sedan slog jag på det och satte honom i hundgården. Tyvärr löste det ut första gången för att han skakade på sig. I förvåningen slog han ett skall, fick en spray och skällde igen. Sedan tyst men lite stressad. Släppte därför ut honom efter en stund.

Andra gången testade han ett skall, fick en spray och gick och lade sig.

Tredje gången, heldag i hundgården och vad jag vet helt tyst.

Verkar mycket lovande! Rekommenderas!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Vattenslang, skall, skall, skall - TYST!!! Skall skall skall - TYST!!! + en välriktadstråle vatten.

Ovan upprepas ggr flera och man bör även gömma sig så att hunden inte fattar att man hör den.

Min skäller endast numera när hankatten väljer att gå förbi och retas, då blir hon riktigt förbannad. Hunden är en spets med ett stort skall.

Är man konsekvent så funkar det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns det 15 hundar som skäller på en yta av ca 300x150m, de hundlösa byborna har resignerat för länge sen :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat antiskallhalsband på min gamla tik, två försök att skälla sen var det tyst, påverkade inte jakten alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...