Hoppa till innehåll

Delar till armébilar


MKJ

Recommended Posts

Hej,

Jag liksom många andra har en s.k 13 bil som jaktbil, suverän maskin som verkligen är byggd för tuffa tag.

Försvaret har sålt 100 tals av dessa de senaste året, 11,13,20 modellerna. Frågan är vad har försvaret gjort utav sitt förmodat gigantiska reservdelslager? Jag är rädd för att någon "krämare" kommer att köpa det i en batch och sen sitta som påve på dessa delar utan konkurrens >:(

Vet någon var man hittar reservdelar typ drivaxlar, fälgar etc till dessa modeller hör av er. Motormässigt finns det grejor, en B30 är inte hjärnkirurgi direkt ;D

Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för bil?

Terrängbil 11,13 och 20 är en modell som tillverkades av Volvo/Hägglunds under ca 15 år med start någon gång tidigt 70 tal gissar jag. Den efterträdde då den gamla Volvo valpen.

11an är tvåaxlig medans 13 och 20 är treaxlade och således 6-hjulsdrivna. Problemet är att på min driveier de bakre boggihjulen konstant vilket gör att byter du ett hjul och har tre slitna och ett nytt går knutarna pga att hjulen snurrar olika fort.

Annars är dom otroligt framkomliga och går fram på grumligt vatten om så behövs.

Bästa bil du kan få för den penningen, 20+moms gav jag och då hade den gått 1500 mil med armé service var 50e mil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>Nicke & Hulken

Finns lite här och där, avdankade militärer brukar veta om dom...vet om 4 st i dag!

En 11:a drar ca 3 lit/milen, riktpris 30-35000:-, b-körkort!

13-bilen finns i lite olika varianter, 13,1312,1313,1314 mfl beroende på ändamålet, radiolänk, sjukvård mm, om inte jag har fel behövs tung lastbil på körkortet i det civila

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>Nicke & Hulken

Finns lite här och där, avdankade militärer brukar veta om dom...vet om 4 st i dag!

En 11:a drar ca 3 lit/milen, riktpris 30-35000:-, b-körkort!

13-bilen finns i lite olika varianter, 13,1312,1313,1314 mfl beroende på ändamålet, radiolänk, sjukvård mm, om inte jag har fel behövs tung lastbil på körkortet i det civila

Ja min uppfatning är att den ligger runt 3 liter, som en raggar bil fast fan så mycket roligare ;)

Toveks heter dom som köpt upp huvudelen av armens överskott, kolla på nätet om auktioner.

13 bilen kräver c-kort civilt, medans 20 bilarna kan göras om till lätta lastbilar om dom strippas inför besöket hos staten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...