Hoppa till innehåll

Sjuk hund


Guest Tore

Recommended Posts

usch vad tråkigt att din vän är sjuk!! Synd att de väntar till i morgon med op... alltid bättre att ha det överståndet! 

I alla fall jag brukar vara löjligt orolig när nån av vår hundar är sjuka och/eller ska opereras!

Håller tummarna stenhårt för att allt ska gå väl med din lilla tik!

med medkännande hälsningar

Cecilia

Hej allihopa jag är deprimerad för min springer tik Fiona är sjuk. Skall opereras i morgon för livmodersinflammation hon är riktigt risig :'(

Mvh.Dr:Tore

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa jag är deprimerad för min springer tik Fiona är sjuk. Skall opereras i morgon för livmodersinflammation hon är riktigt risig :'(

Mvh.Dr:Tore

Hoppas på det bästa med Fiona, det är alltid lika tungt när en fyrbent vän mår dåligt  :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra! Nu ska det väl pysslas lite extra med godsaker och extra kel kan jag tro :)

Fantastiskt söt är hon också!!

Tack för era sympatier :-*

Oprationen gick bra så nu har jag fått komma hem och jag fick en krage för jag kan ju inte låta bli såret.

Mvh.Fiona 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,tråkigt det där med din hund,hoppas hon åtehämtar sej snart. Sen en seriös fråga från mej,har du använt P-sprutor på din tik?

Detta är en helt oveteskaplig undersökning jag gör bara för att samla in information om dessa sprutor o dess biverkningar..

Som du förstår har jag dåliga erfarenheter

mvh!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av hormonsprutor... men till en hane. (Kemisk kastrering)

Jag var emot det läääänge med min vet. tyckte det var klokt att prova för min då översexuella hane, (vi har ju tikar också).

Efter 1 (en) spruta fick han juvertumörer!! Jo det är helt sant!

Hela vänster juverrad fick opereras bort, tumörerna var ofarliga och detta var något min vet. aldrig varit med om tidigare.

Juvertumörer på en hane...  :o

Med p-spruta antar jag att du menar abortspruta, eller?

Om jag får passa på att säga vad jag tycker så tycker jag att all hormonbehandling är av ondo, även om den säkert kan behövas ibland, så tycker jag att man ska hålla såna behandlingar på ett aboslut minimum!

Skulle vara intressant att få ta del av dina erfarenheter!!

Mvh

Cecilia

Hej,tråkigt det där med din hund,hoppas hon åtehämtar sej snart. Sen en seriös fråga från mej,har du använt P-sprutor på din tik?

Detta är en helt oveteskaplig undersökning jag gör bara för att samla in information om dessa sprutor o dess biverkningar..

Som du förstår har jag dåliga erfarenheter

mvh!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med p-spruta menar jag att tiken inte löper efter sådan hormonbehandling,man injicerar detta med jämna mellanrum så man kan jaga utan avbrott i jakten. Jag har har fått på hund o massor av andra jag talat med livmoderinflammation med akut operation som följd.

Inte ovanligt alls att hela livmodern måste väck, hur tragiskt som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Istället för att laborera med hormoner för jaktens skull, skulle jag verkligen rekommendera att kastrera tiken!

Då kan hon aldrig få  livmoderinflammation, och juvertumörer är extremt ovanligt!

Dessutom kan tiken jaga utan avbrott.

Visst det kostar några tusen, men det är det nog väl värt när man både får frisk hund och bra jakt!

Med p-spruta menar jag att tiken inte löper efter sådan hormonbehandling,man injicerar detta med jämna mellanrum så man kan jaga utan avbrott i jakten. Jag har har fått på hund o massor av andra jag talat med livmoderinflammation med akut operation som följd.

Inte ovanligt alls att hela livmodern måste väck, hur tragiskt som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Istället för att laborera med hormoner för jaktens skull, skulle jag verkligen rekommendera att kastrera tiken!

Då kan hon aldrig få  livmoderinflammation, och juvertumörer är extremt ovanligt!

Dessutom kan tiken jaga utan avbrott.

Visst det kostar några tusen, men det är det nog väl värt när man både får frisk hund och bra jakt!

Visst jag har läst om det,vissa vetrinärer förespråkar det i stället,fast å andra sidan är man ju rätt rökt om man i framtiden vill ha valpar.

Men som sagt,vet man vad man vill så är nog kastrering att föredra,men å andra sidan är inte dessa löpveckor så betungande i det stora hela,det bästa är nog syvene o sist att låta naturen ha sin egen gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig där! Bäst är det nog om naturen får ha sin gång. Vill man ha valpar, så är det nog klokt att inte p-spruta tiken innan, just med tanke på komplikationsrisker osv.

Visst jag har läst om det,vissa vetrinärer förespråkar det i stället,fast å andra sidan är man ju rätt rökt om man i framtiden vill ha valpar.

Men som sagt,vet man vad man vill så är nog kastrering att föredra,men å andra sidan är inte dessa löpveckor så betungande i det stora hela,det bästa är nog syvene o sist att låta naturen ha sin egen gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Testeboån

Är det inte så att att om man tar bort livmodern har tikarna ganska lätt för att bli överviktiga. Måste väl ses som en sista utväg om man har problem vid löpningar, skenvalpning mm.

Tycker man kan styra löptiderna ganska bra själv via hård jakt mot givna avbrott (älgjakten) har man dessutom möjlighet att låta tiken gå i lag med en löptik så brukar ju det skynda på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ökad hunger är en vanlig följd av kastration.

Men det kommer ju alltid ann på hur mycket mat de får om de blir tjocka eller inte ;)

Midjan blir nästan alltid lite bredare, och nu menar jag utan att de är feta. Pälsen kan bli lite mjukare också, men jag anser ändå att det är ganska små problem.

Har haft en taxtik som blev väldigt håröm efter kastration, så henne fick jag klippa istället för att rycka som man ska..

En del tikar blir ju hemskt deppiga och låga under löp, och många även efter. Såna gånger skulle jag lätt kastrera.. inget kul för varken hund eller ägare ju!

Är det inte så att att om man tar bort livmodern har tikarna ganska lätt för att bli överviktiga. Måste väl ses som en sista utväg om man har problem vid löpningar, skenvalpning mm.

Tycker man kan styra löptiderna ganska bra själv via hård jakt mot givna avbrott (älgjakten) har man dessutom möjlighet att låta tiken gå i lag med en löptik så brukar ju det skynda på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...