Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Kias Husse

Vad säger panelen?!?

Recommended Posts

Kias Husse

Hittade dessa i ett jakttorn efter att en jaktgäst fått panga på en älg.

post-4173-0-95129900-1378993005_thumb.jp

post-4173-0-73998200-1378993063_thumb.jp

Han nämnde även att spången kornet sitter i har börjat släppa från pipan.

Kias Husse

Var jag onödigt hård, när jag sa att han borde tänka sig för lite mer när han laddar!?

Christian N

Var jag onödigt hård, när jag sa att han borde tänka sig för lite mer när han laddar!?

Lite oklart hur hårda laddningarna var men klart är att hylsorna var kass, påtaglig ring, påvisande ett snart hylsbrott samt halsar så sköra att de har spruckit,

allt igenom tecken på en dålig handladdare eller en som är ruggigt snål o gnetar på hylsorna, alternativt båda förklaringarna. IOFS till detta kommer så klart ev slaskigt patronläge, ev M96/98 system mm. Christian

Kias Husse

Lite oklart hur hårda laddningarna var men klart är att hylsorna var kass, påtaglig ring, påvisande ett snart hylsbrott samt halsar så sköra att de har spruckit,

allt igenom tecken på en dålig handladdare eller en som är ruggigt snål o gnetar på hylsorna, alternativt båda förklaringarna. IOFS till detta kommer så klart ev slaskigt patronläge, ev M96/98 system mm. Christian

Han har en m98. Hylsorna är omladdade 2-3 gånger.

Jag gissar att han i princip bara fyller upp hylsan men krut och trycker i kulan.

Han förklaring är att hylsorna är från övningsammo(Normas) och därför inte tål så många omladdningar.....

Edit: Det kan ju iof vara så att bössan är slut.... Men en 8x57 torde väl klara rätt många smällar innan den är slut.

Jag inbillar också mig att överladdning har gjort att kornet lossnar.

hubler

Han har en m98. Hylsorna är omladdade 2-3 gånger.

Jag gissar att han i princip bara fyller upp hylsan men krut och trycker i kulan.

Han förklaring är att hylsorna är från övningsammo(Normas) och därför inte tål så många omladdningar.....

Edit: Det kan ju iof vara så att bössan är slut.... Men en 8x57 torde väl klara rätt många smällar innan den är slut.

Jag inbillar också mig att överladdning har gjort att kornet lossnar.

Han borde inte få syssla med ammunition helt enkelt.

sidelock

Fråga honom efter receptet och rekommendera att en smed kikar i patronläget. Att hylsor från jaktmatch skulle vara sämre är ju bara skitsnack.

Kias Husse

Nja inte läge att nämna det något mer.... Han var rätt purken när jag tog upp det med honom.

Glädjande är iaf att han har sålt pressen, det sorgliga är att han har laddat upp så han ska "klara sig ett tag".

Gissar på att möjligtvis en pipsprängning kan få honom att inse att det står helt rätt till..... 

sandsjim

Utan att veta förutsättningarn mer än det ni skrivit är jag inte hundra på att det är överladdat.

känns lite som att han inte svarvat hylsorna så dessa blivit långa samt varit "snål" och använt hylsorna lite många gånger.

bara en teori!

Finns vad jag kunde se inget märke efter utstötaren i hylsbotten och tändhatten verkar i mina ögon normal!?

men som sagt det är en gissningslek och solklart är:

EN DEL SKALL VERKLIGEN INTE HÅLLA PÅ MED HANDLADDNING!

Återfallsjägare

När jag experimenterade med att hitta en Klass 1-laddning till bygeln i 30-30 såg några av mina hylsor ut sådär i toppen med spruckna hylshalsar. Det var första laddningen i fabriksnya hylsor, så hylsorna måste inte bara skjutna så många gånger för att spricka.

Naturligtvis kasserade jag mina spruckna hylsor, och backade lite i laddstegen...

Jag tycker absolut att du ska ta upp det hela med vederbörande igen!

Skit i att han blir sur. Vederbörande har helt klart inte en susning av vad han sysslar med, och är en stor säkerhetsrisk för både sig själv och andra när han avlossar dom där patronerna.

Tänk om det står ett barn bredvid och tittar när han skjuter nästa gång?

Stocken1969

hmm jag kör bara med jaktmatch hyllsor som jag först lekt upp på banan ( läs tränat ) sen noga rengort och kalibrerat, kontrolerat och sedermera laddat om. Dock kör jag bara jaktsmällar tre gånger i dom sen blir det övnings plugg av dom. Och jag handlar en pack Jaktmatch om året. 

Skall till lägga att mitt recept finns i en annan tråd. Och där har inte lösnat någonting från min bössa. :)