Hoppa till innehåll

Bästa mellanmålet vid jakt?


MBx

Recommended Posts

Inget riktigt receptämne men hittade ingen annanstans att posta det.:)

För några veckor sedan var jag på sjöfågeljakt. Efter resa till jaktstället, förberedelser och promenad till viken där vi väntade på änder hade det gått en god stund sedan lunchen och det knorrade lite i magen. Mellan and-/gåsstrecken fundrade jag på den ideala mellanmålet vid denna och andra typer av jakt.

Vad kan man önska sig av ett sådant mellanmål? Det ska naturligtvis vara gott! Enkelt att ta med sig och inte kräva någon tillagning el dyl på plats, kanske också att det går att köpa det färdigt och förpackat så man kan förbereda i god tid. Inga onödiga förpackningar som man ska ta hand om och eventuellt ska mellanmålet inte lukta så mycket att viltet känner det. Mellanmålet bör väl inte heller vara kladdigt och gå att äta utan bestick.

Vad väljer man då? En Snickers, en påse nötter och russin eller en banan? Eller har du något annat förslag?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luffarmackor e fantastiskt:)

Rostat skogaholmsbröd med stekt ägg, falukorv, tabasco och HP sås.

Nu snackar du ju lunch(fn va hungrig man blev nu då)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja eller tar man med sig en helt vanlig macka och koncentrerar sig på jakten i stället. ;)

Själv brukar jag va glad om jag hunnit få i mig nån mat på hela dagen när jag jagar. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaffe o torkat kött. Helst skogskokat kaffe. :thumbsup:

 

Kaffe och torkat kött får min röst.

Men jag är ju en latteaholic så jag har alltid med mig seriöst stark latte i termosen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns små müslibars som man håller sig extra någon timme eller två på, Lidl har till en billig peng. Då du verkar vill aha något man köper överdisk och inte funderar på så är väl alla handa energybars ett alternativ!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma gjorda kättfärspiroger bla fantastiskt gott å lätt att äta.. Jag tycker att man blir kass i magen av att äta mackor i 4 månader .

Här hemma får vi jaga drygt 7mån, framåt jul är det lätt att göra 2:an :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hemma får vi jaga drygt 7mån, framåt jul är det lätt att göra 2:an :thumbsup:

Vi får oxå jaga 7mån men det brukar bli en jävla massa snö framåt december

:sad:   Jag förstår att det blir lätt :sick:  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Goda mackor och någon bulle eller liknande brukar jag ha med. Nyponsoppa att dricka ! Gott som fan och lika enkelt. 

 

Nötter har jag ofta med också. Riktigt bra energi men man blir törstig även om man väljer de naturella. 

 

Mvh // Johannes 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nöja mig med kaffe och ev mackor (vid frukostjakten) då jag jagar fågel. Jagar jag något annat så har jag inte tid att äta en massa, sådant överlåter jag till passkyttarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgpasset en halv skogaholmslimpa, man har ju inget annat att göra än att äta, fågeljakten, en bit torrkött eller ibland rökt kött, en flaska vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fläsk!

 Rökt, och en lagom vass kniv och tälga med.

 

Annars är kött (muskel) med tät textur bra, typ rökt älghjärta. Man får garanterat vara i fred i sin jaktbinge på kvällen också via gasridå, klar bonus. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket energi i liten förpackning, bra om gillar att bära lätt.

Har styckat en ren idag som ska bli bl.a mellanmål, riktigt fet och fin :D

Ska en ren vara fet om den ska torkas?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, en del var mycket hungrigare än jag brukar vara.;) Jag hade bara tänkt mig något litet och enkelt, närmast tröstätning när det är lugnt. :ohmy:

 

Men både korv och och ost är ju koncentrerad energi! En renkorv i innefickan, kan det vara något? :smile:

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...