Hoppa till innehåll

oduglig terrier?


bams

Recommended Posts

Hej, kompisen har en 9 årig terrierblandning..som enl. Min mening är att den e värdelös som grythund..när vi kollar gryt kryper hon rätt ofta inte ner,oavsett hur sönderslitna gångarna vid grytet är.. nu här senaste gången kollade vi 4 stycken gryt, hon kröp ner i två av dom.. men nu till grejen, hon kryper ner sen går det ca 45 sek sen kmr hon upp ur en annan ingång..och anser sig färdig. sen vänder hon så fort det börjar bli trängre.. ibland har man fått se det också. 3 grävlingar har blivit skjutna för hunden ingen i gryt. Utan under hus resp klippskreva. Kan en " grythund " med den erfarenheten antingen känna utanför ett gryt om det är tomt? Eller om hon " genomsökt" det ...vilket alltså är till nästa grytöppning,/ eller en u- sväng efter två meter. Jag har fått vara med vid ett grytjakt vid två andra skilda tillfällen ( grävlingjakt) (andra hundar) då vi kollade gryt var de rätt ointresserade av de som vart tomma, så de ville vid nått gryt inte ens krypa ner men de hundarna hade 50 grimmar på samvetet..fick skjuta grävling för de hundarna. Ah den här terriermixen är sprängare..vilket är tämligen värdelöst för gräv. Men det är sprä/ förliggare enl. Ägaren..trodde att en grythund antingen var sprängare eller förliggare? Så fort hunden inte vill gå ner/ gjort sin u- sväng/ eller gått ner för att gå direkt upp ur en annan ingång..då säger ägaren att det är tomt...ni som kan vad säger ni om den här hunden? -mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 grävlingar, 2 under hus o 1 i en klipp/stenskramel. Ingen i gryt..fast ägaren som jag jagar med tkr den är jättebra,men så gott som alla gryt är tomma då hunden gör som den gör,( som jag beskrivit i första inlägg) hunden visar ju det säger ägarn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det jag gör med min "kassa" tax är att sitta och mana på henne så hon fortsätter söka i grytet och ger mej först efter minst en timme hon brukar hitta nått men hon är för sval för att vara riktigt bra

 

men kan ju göra så att du tar dit en annan hund som är "duglig" får testa i gryten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta med en van hund och låt blandningen kolla först. Är den ointresserad efter en kvart med uppmuntran och allmän påhejning så släpp i nästa hund. Efter några gryt bör ni ha svaret, de skulle ju faktiskt kunna vara tomma allihop.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ska tipsa kamraten om det att ta med en erfaren hund.! Ni förstår vi har kollat 10 gryt hemma hos mig, vissa av gryten VET jag är aktiva..sen har vi kollat ett antal gryt på vännens hemma marker..men hunden fjantar, inte så roligt när vi blev bortbjudna på jakt å terriern dissade 4 gryt som markägaren var med o visade. Men finns de grävling under hus/ ladugård då jäklar skäller hon å arbetar på bra ,om de är något där!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kan man leta rätt på en grävling med annan hund, göra nedslag, dra upp hunden och släppa i blandningen rakt på grävlingen så den ser vad som kan finnas i underjorden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för gryten är aktiva behöver det inte va invånare i dom. Blev varsle det senast idag då 3 av gryten vi var vid visade mkt aktivitet men hunden ointresserad. Hon fann själv ett hål som såg helt obebott ut men slutade med att vi fick en sugga på 13kg där.

Så alla aktiva gryt behöver nödvändigtvis inte ha invånare i sig!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det är klart att det inte behöver vara någon där i grytet även om det är aktivt..men personligen har jag noll tilltro till att den hunden visar oss rätt. Jag menar isf har 30 gryt varit tomma. Ska snacka med kompisen, han vet nog egentligen att hunden inte är grytämne, jo ska fixa en annan jycke om vännen vill träna hunden sin... Men frågar igen en kan en grythund både vara sprängare å förliggare? Vad jag fattat har grythundar en av ovanstående som egenskap.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vart i Dalsland håller du till ?  oftast brukar det vara en av dom men så vitt jag vet så kan vissa hundar vara riktigt filurer och skifta arbetssätt beroende på hur grytdjuret beter sej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En hund kan både vara sprängare o förliggare japp.

O visst kan hunden va för feg/lam men hunden vet oftast bäst men en dålig hund är en dålig hund. Min går inte in i ett gryt om ingen är hemma. MÅNGA ggr jag betvivlat på hundens egenskaper men får alltid på fingrarna när ja inser att den har rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor utanför Bengtsfors, är du också dalslänning? Aha, men skönt turbo hunter då har jag lärt mig nått nytt om grythundar,men är det inte så att erfarna hundar ibland struntar att gå ner i gryt för de känner redan ovanför att det är tomt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det har han inte, hade det vart min hund hade den varit på ett sånt ställe några grr. Håller du på med grytjakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ah ok iofs så vägrade min tax gå i konstgrytet fan hon vägrade skälla på grävlingen bakom gallret tom men vi stapplar på framåt som grytteam har tyvärr lite för få gryt att jaga i och inte kommit tillskott med att skaffa en grytpejl heller iom att det är vår första riktiga säsong så nerslagen blir sisådär bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en ung hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä hon är 6 år i år men vi har gått över mer till gryt för att få mer tid i skogen plus hennes rådjursintresse svalnade när vi hade så jävla djup snö två år i rad så vi inte kunde jaga mer än ett fåtal gånger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor utanför Bengtsfors, är du också dalslänning? Aha, men skönt turbo hunter då har jag lärt mig nått nytt om grythundar,men är det inte så att erfarna hundar ibland struntar att gå ner i gryt för de känner redan ovanför att det är tomt?

Japp min vänder oftast i öppningen. Större gryt kan hon gå in någon meter men man ser på min hund när något är hemma. Är det ointressant grytet så är hon totalt ointresserad av att gå ner så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp min vänder oftast i öppningen. Större gryt kan hon gå in någon meter men man ser på min hund när något är hemma. Är det ointressant grytet så är hon totalt ointresserad av att gå ner så.

Min är likadan. Går sällan ner om det är tomt.Har oxå tvivlat några ggr, ifjol var vi vid ett gryt som va helt igenväxt men hon ville ner o  vi sköt 4 grävlingar i det grytet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att det är ganska mkt tråkiga tonarter mot den hunden så förstår badger där. Bara för de ser aktivt ut så betyder det inte att någon är hemma. Har man ingen annan hund som kan dubbelkolla detta så får man helt enkelt lita på hunden.

Haft en som kalla min hund dålig. Den personen är inte med o jagar någonsin igen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Sanna, du inleder det hela med " i min mening värdelös grythund"

Då har du väl bestämt dig? I annat fall kan man på smidigare sätt framföra saker.

Om hunden har jaktlust och känner att där är djur i grytet så borde den gå ner.

Min kan gå ner och dyka upp efter ett par min, är där tomt så vill hon iväg på sök.

Det är väl bara testa med annan hund.,men där finns ju värre scenarion, tänk dig en oärlig hund som skäller sofort den går ner, whoops helt plötsligt är alla gryten aktiva :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...