Hoppa till innehåll

Val av Ras på blivande ÄlgHund?


Kazzore

Recommended Posts

Tjenare

 

Tänkte slänga ut och få lite tips på erfarenhet och så på dom olika älghundsraserna?

Blir första hunden för mig på älg. och som hundförare efter älg.

 

Och ska kunna passa ihop med småbarn också

 

Jag var lite inne nu på Gråhund eller Jämte.

 

Men gärna nu fler idér och tips och råd.

 

Tack nu

Kenneth

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En grå eller jämthund av god stam har du nog störtst chans att få en bra jakthund av.

Tror det kräver lite mer kunskap/kännedom om dom andra raserna för att hitta rätt.

Vad gäller barnvänlighet tror jag att samtliga spetsar som får växa upp med barn blir trevliga familjehundar.

Deta är mina personliga synpunkter i allafall....:rolleyes:

Mvh/Urban

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla är färgade av sina val......

Jag av mitt val av Jämte.  :thumbsup:  :wub:

 

Jag håller Jämten som den socialt trevligaste älghunden. Väldig följsam och lyhörd.

Jag upplever Jämten som något mindre ihärdig än Gråhunden. Även om det finns Jämtar som också jagar i flera dygn/släpp och gråhundar som är som frimärken på stövlarna.

Ser också att många vill att Jämten ska bli lika envis och ihärdig som gråhunden, även fast jag tycker att Jämten skall vara den hunden som släpper i rimlig tid både när dom förföljer och när dom skäller stånd.

 

De flesta Jämtar släpper efter några km förföljande av skenälgar. De grå brukar oftast förfölja till det blir stopp. Sen brukar Jämtarna kunna komma in till föraren efter några timmar stånd och då kan man mana hunden tillbaks på stånd eller koppla och åka hem. De grå skäller oftast lite mer självständigt och är mer ovilliga att komma in till föraren.

Där gäller det att ha dressyr på hunden så du kan vissla in den av ståndet. Har du inte det så är det troligt att den grå fortsätter efter älgen när du går in på stånd och försöker koppla.(Dressyr behövs på Jämten också, för det är alltid en fördel att kunna vissla av den från stånd!)

 

Vi har mest haft Jämtar i mitt lag, men 3-4 gråhundar har också passerat i laget.

Nu vet jag inte om det mest hänger på hundföraren som har de grå, men jag tycker mig se skillnad i söken mellan raserna. Jämten gör mer "cirklar" med varierande diameter. Men säg 300-800 m från dig i en cirkel från dig. Tex hunden springer ut framför dig och gör en båge ut åt höger/vänster. Sen bågar den ner så den kommer in strax bakom dig.

De grå jag sett springer oftast mer rakt ut och sen möjligtvis tillbaks i samma löpa... Troligtvis så tar dom spår eller springer på vittring av en älg och har dom tagit efter så förföljer dom tills det blir stopp. (Ibland någon mil bort)

(Jag brukar pejla alla lagets hundar, så jag brukar se hur dom arbetar)

 

Har du inte obegränsade marker och det finns älgar på marken, ja då kanske Jämten är det jaktliga valet.

Har du stora älgfattiga marker, kanske gråhunden passar bättre. Min uppfattning är att det är mycket få gråhundar som inte är jaktidioter så det kan vara ett säkrare kort  att få en hund som förföljer och skäller älg. Nackdelen är att jag upplever dom som mer egensinniga och jagar över större områden och att dom oftare är ute många dygn när dom blivit släppta. Jag upplever det som bland Jämtarna så finns det fler hundar som är ljumma även fast det finns idioter även där som kan skälla i dygn.

 

Socialt hemma med familj och vardags dressyr, då är Jämten trevligast. Den vill verkligen vara familjen tillags och är oftast en mjuk och följsam hund.

Sen finns det olika linjer bland Jämtarna. Några är lite mer envisa med stora sök och långa förföljanden, några skäller gärna björn osv också, sen finns det linjer som är lite mer som Jämten alltid har varit.

 

Viktigt är dock att du väljer valp från 2 föräldrar som är väldigt lika varandra. Har du en mjuk och följsam förälder med normalt sök och förföljande och inte är björn intresserad. Och en förälder som är mer envis och söker stort med långa förföljanden samt kanske även skäller björn. Då blir det ett stort lotteri på hur din valp kommer att bli. Den bli allt från väldigt trång till att vara en jaktidiot som är ute i flera dygn.

 

Är föräldrarna ung likvärdiga, då kan du förutsätta att valparna mer troligt ligger i spannet mellan föräldrarna, dvs det är mer troligt att alla valparna ligger nära varandra i egenskaper och jagar ung lika.

 

Sen hänger det mycket på uppfostran, träning, injagning och dressyr samt lite tur vid de första älgkontakterna, hur hunden slutligen blir oavsett ras. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är normalt Karelare jämfört med Jämte o Grå?

Jag har bara jagat med en hundförare som har Karelare och hans är suveräna men det kan ju bero på individ/hundförare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är normalt Karelare jämfört med Jämte o Grå?

Jag har bara jagat med en hundförare som har Karelare och hans är suveräna men det kan ju bero på individ/hundförare!

Karelare har jag ingen erfarenhet av.

Men jag har varit i kontakt med och sett Vitälghund. Socialt så är dom lika trevliga som Jämten. Jaktligt så har det varit stor skillnad mellan de 2 som jag sett. En som var som ett frimärke och hellre skäller fågel/ekorre än söker älg, den andra en mycket god älghund som gränsar till jaktidiot men håller sig inom ramen för vad som är funkis till "normal" jakt. Dvs kommer hem rätt sent när det mörknar, men som faktiskt kommer hem och inte ligger ute i dygn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det säkraste kortet för att få en jakt hund är gråhunden, den jagar i princip alltid sen finns det säkert linjer där också som är svår att få igång.. Jämten så skall du vara mer noga med föräldrar djuren ( det är min uppfattning ).. Men som första hund skulle jag helt klart rekommendera en gråhund, det kommer dock att ge dig många xtra timmar i skogen om du inte har bra pli på hunden.. Jag har alltid kunnat vissla av mina hundar från stånd och det anser jag vara A o O på en älghund, är ju inte så roligt om hunden skäller fel älg en hel dag.. Båda hundarna är annars ganska lika, jämten har väl enligt mig ett bättre sök och ett bättre skall.. I hemma miljön så har jag aldrig haft nå problem med mina gråhundar, dem trivs att få uppmärksamheten från barn och dem delar bädd med katterna.. Allt beror i slutändan på hur du uppfostrar hunden, men så är det ju alltid..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har haft några karelare både i mitt lag och i grannlagen, ingen av dessa har jagat ens så pass att dom förtjänat maten än mindre all tid och allt arbete som ägarna lagt ner på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

svart älghund kanske eller hälleforsare

 

Min personliga favorit jämten så klart

 

men läs runt lite på de olika raserna så hittar du säkert vad du söker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kias husse o Solve har skrivit bra inlägg o jag är beredd att hålla med dom om i princip allt.

Svart älghund är avlad helt för att avvändas till ledhund så den går bort om det inte är det du är ute efter. Gråhund fungerar också ofta bra som ledhund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt val hamnar på grå, dels för jag vill jaga gris och då tror jag grå är smidigare i närkontakt.

Sen har jag fördet mesta jagated gråhundar och mina kompisar har gråhundar. Vi jagar på market om ca 1000ha och har du bra pli och inkallning så är det inga problem när det går utanför vilket det sällan gjort för oss. Enligt vad jag sett så hat jämten större sök och anpassat sig sämre efter hundföran där jag har sett. (väldigt få jämtar)

Det är inget du kanske ska ta till dig då min erfarenhet är begränsad!

Laikan har väl ett mer utpräglat intresse för mer arter än bara älg, gris i björn. Hur vipa den jobbat vet jag ej men vad jag sett så gillar jag farten men tyvärr lite het i upptag/ståndskall så de går loss eller skenar fort.

Som sagt erfarenheten är begränsad men detta är mina tankar som jag ofta disskuterat med klasskompisarna.

Familjehund kan alla bli enligt mig bara uppfotra hundeb rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt val hamnar på grå, dels för jag vill jaga gris och då tror jag grå är smidigare i närkontakt.

Sen har jag fördet mesta jagated gråhundar och mina kompisar har gråhundar. Vi jagar på market om ca 1000ha och har du bra pli och inkallning så är det inga problem när det går utanför vilket det sällan gjort för oss. Enligt vad jag sett så hat jämten större sök och anpassat sig sämre efter hundföran där jag har sett. (väldigt få jämtar)

Det är inget du kanske ska ta till dig då min erfarenhet är begränsad!

Laikan har väl ett mer utpräglat intresse för mer arter än bara älg, gris i björn. Hur vipa den jobbat vet jag ej men vad jag sett så gillar jag farten men tyvärr lite het i upptag/ståndskall så de går loss eller skenar fort.

Som sagt erfarenheten är begränsad men detta är mina tankar som jag ofta disskuterat med klasskompisarna.

Familjehund kan alla bli enligt mig bara uppfotra hundeb rätt.

Det var bra precis tvärtom jämfört med mina erfarenheter. :sleep:

Jagar också på 1000ha. De grå brukar oftast hamna 0,5-1 mil utanför området. Jämtarna är mestadels inne på marken, men visst händer det att dom är 1-2 km utanför och skäller ibland.

Men sånt kan ju hänga i hur föraren har fostrat hundarna också.... :thumbsup: Sen vet jag inte hur du har med annat vilt på marken. Det kan ju hända att de grå blir mer stationära om dom har gris att skälla på också.

Generellt tycker jag nog att Jämtens sök där den kommer in tämligen ofta är lättare att styra i ett visst område. De grå som jag har sett springer mer "planlöst" och mer självständigt med få förar kontakter. Fast nu har vi en tämligen ung gråhund i laget, den är antingen 5-10 km utanför marken eller så går den "fot" hela tiden.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var bra precis tvärtom jämfört med mina erfarenheter. :sleep:

Jagar också på 1000ha. De grå brukar oftast hamna 0,5-1 mil utanför området. Jämtarna är mestadels inne på marken, men visst händer det att dom är 1-2 km utanför och skäller ibland.

Men sånt kan ju hänga i hur föraren har fostrat hundarna också.... :thumbsup: Sen vet jag inte hur du har med annat vilt på marken. Det kan ju hända att de grå blir mer stationära om dom har gris att skälla på också.

Generellt tycker jag nog att Jämtens sök där den kommer in tämligen ofta är lättare att styra i ett visst område. De grå som jag har sett springer mer "planlöst" och mer självständigt med få förar kontakter. Fast nu har vi en tämligen ung gråhund i laget, den är antingen 5-10 km utanför marken eller så går den "fot" hela tiden.....

jo jag vet va precis motsattsen till dig. Men har bara jagat men 7-8gråhundar och 2-3jämtar så. Jämten som du säger har nog ett bättre sök och mer planlöst. Har varit med om en gråhund som är förföljer länge av dessa.

Har ingen bred kunskap. Men du har nog rätt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet bygger både på egna erfarenheter med egna hundar och mycket på provberättelser när jag kollat efter nya valpar, och vad jag har märk i dem flesta provberättelserna så har jämthunden ett längre sök ofta på 15-25 min medans gråhunden ofta ligger på 5-15 min, lägg där med till att en jämthund lägger betydligt mer mark under sig när den springer.. Däremot kan jag tänka mig att en gråhund med lukt i näsan springer längre ut från husse iom att den är en ihärdig hund...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet bygger både på egna erfarenheter med egna hundar och mycket på provberättelser när jag kollat efter nya valpar, och vad jag har märk i dem flesta provberättelserna så har jämthunden ett längre sök ofta på 15-25 min medans gråhunden ofta ligger på 5-15 min, lägg där med till att en jämthund lägger betydligt mer mark under sig när den springer.. Däremot kan jag tänka mig att en gråhund med lukt i näsan springer längre ut från husse iom att den är en ihärdig hund...

hmm...det är nog det som ligger till grund till varför jag tycker jämten behöver mer mark. Eftersom jämthundar jag jagat med är ute på sök längre går de snabbare att gå över en mark. Men som du säger när gråhunden väl ha lukt i näsan så kanske den inte släpper lika fort som en jämte, detta ser vi sällan här nere då vi har viltrikare marker, för hunden hittar ofta vilt inom "rimligt" avstånd. Den gråhund jag träffade på bytte ju aldrig spår. De kanske de flesta andra gör byter till färskare spår?

Säger dock inte varför en jämthund söker ut mer än gråhund.

Vad vet jag bara en tanke..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack väldigt mycket bra tips och råd..

Ska kolla nu med älghundsklubben där borde man kunna få bra tips på planerade kullar med bra linjer får vi hoppas.

Längtar redan efter första släppet som är 2 år bort =D

 

Men lutar åt en gråhund och hoppas man lyckas få en sån pli på den så man får av den från ståndet

Ingen av hundförarna i jaktlaget har lyckas med det =)

Bara man får den Ren på Renar för det har vissa hundförare problem med så blir ingen älg där

 

Kenneth

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att kosta på lydnadskurser :yes: .. Jag vet inte riktigt hur man får bort intresset för ren i hundarna men med en bra uppfostran och med ordentlig pli på hunden skall du ju även kunna vissla tillbaka hunden för dem.. Lycka till med att hitta en valp, du går en intressant tid till mötes, enligt mig är det inget som går upp mot att jaga in en älghund..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

är jämtfrälst så ja säger jämte eller gråhund kanske. också är det stort utbud på bra parningar med jämtar så de borde vara relativt lätt att få tag i valp med bra härstamning. jämfört med mindre raser. och dom är lämpliga på alla vis tycker jag.men 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om nån som kan de flesta älghundsraserna kan beskriva deras NORMALA egenskaper!

Typ

grå hund är mindre i söket än... tar vind....går på gris... mm mm

jämfört med de andra raserna,.

sen tror jag att stammen och individen är viktigare än om det är en jämte eller gråhund .

själv tycker jag om dom karelare jag sett!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många nyanser av grått!

 

Vilken ras du än väljer så var noga med föräldrarna, avlar man på skit så får man skit, helst ska du försöka jaga med hundarna innan du bestämmer dig, är det bara älg så blir ju valet enklare, jag kör med laika för jag vill ha hundar som går bra på vildsvin och björn, brorsan kör med jämte av samma anledning, en bra karelare tror jag har rekordet på jaktprov, gråhunden har faktiskt blivit bättre med nedgången i antalet valpar sista 20 åren, hade jag inte laika hade det nog varit karelare och så fick jag en jämte förra veckan, söket på gråhunden har jag aldrig begripit mig på kan ha haft otur att följa bara lata och odugliga, lågt tempo och 50m bakom ägaren

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många nyanser av grått!

 

Vilken ras du än väljer så var noga med föräldrarna, avlar man på skit så får man skit, helst ska du försöka jaga med hundarna innan du bestämmer dig, är det bara älg så blir ju valet enklare, jag kör med laika för jag vill ha hundar som går bra på vildsvin och björn, brorsan kör med jämte av samma anledning, en bra karelare tror jag har rekordet på jaktprov, gråhunden har faktiskt blivit bättre med nedgången i antalet valpar sista 20 åren, hade jag inte laika hade det nog varit karelare och så fick jag en jämte förra veckan, söket på gråhunden har jag aldrig begripit mig på kan ha haft otur att följa bara lata och odugliga, lågt tempo och 50m bakom ägaren

 

Hehe, jadu Pertan,

Vi har olika krav och erfarenheter helt enkelt. Helt rätt ger jag dig dock i att det avlas för mycket på jaktljumma individer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

min erfarenhet är väl lite som så att gråhundarna o jämtarna är dem jaktsäkraste hundarna. gråhund har lite för mycket jaktlust för min sorts älgjakt då jag inte är så förtjust i att sitta i bilen nätterna ut. dem laikor jag har varit i skogen med har haft i princip inget sök men det skjuts ändå hyffsat mycket älg för dem. själv har jag jämte mest för att det är rasen jag är uppväxt med men skulle jag vilja ha en hund till att jaga enbart älg så finns det inget annat än jämte i mina ögon. min jämte förföljer älg 4-5 km vid sken o skäller hela dagarna när det står still om det behövs men går att locka in för det mesta. än så länge har jag bara behövt lämna hon någon enstaka gång i skogen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...