Hoppa till innehåll

Valpar med 3 procent inavel


Gäddan

Recommended Posts

Är på jakt efter hund, men jag har hittat en tik som ska paras med en hane som hon är besläktad med så det blir 3 procent inavel.

Vad tror ni? Ska jag skippa den eller, båda är Jakt champion.

Mvh Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3% är inte särskilt mycket. SKK godkänner ju upp till 6,25% vilket innebär kusinparning men har som rekommendation att inavelsgraden inte överstiger 2,5 %. Här kan du läsa mer: http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/hundars-halsa/inavelsgrad/

Så är kullen intressant i övrigt, vilket det låter som, så kan du gott och väl köpa där utan risk för att få en tandlös hund som spelar banjo...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara de goda egenskaperna som förstärks (tyvärr), även ev. dåliga egenskaper förstärks så kolla så noga du kan. 3% ger ingen risk för "inavelsdepression" i form av banjospelande och så men annan skit kan ligga och skvalpa i genpoolen. Det kan ju finnas irriterande egenskaper som man gärna slipper men de måste ju hela tiden vägas mot de goda egenskaper man försöker förstärka med parningen.

 

Men, som redan sagts, 3 % inavelsgrad är som en piss i Missisippi, SKK tillåter upp till 6,25. Många gamla brittiska uppfödare jag känt skrattade åt 6,25 och låg mer uppåt 15%, fortfarande inga banjospelare, en hel del skit men också många hundar som var långt över medel både bruksmässigt och exteriört för sina raser.

 

Bästa rådet är alltså, räds inte 3% men kolla så noga du kan efter oönskade egenskaper!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De e lugnt! Jag hade en gång en hund jag fick som kom från en mor o son parning. Inte att rekommendera då de är helt åt skogen men hunden va de inget fel på. Det negativa generna förstärks men så även de positiva. 3% är ko lugnt, lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med all inavel är att man varje gång utarmar en del av den genetiska variationen och det har vi inte råd med i våra raser som ofta har en snäv avelsbas redan från början. 3% är inte så mycket som alla säger.... men.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte para mina hundar med en inavelsgrad på 3% för i mitt tycke gagnar det aldrig rasen och kan ställa till med betydligt mer ofog än det är till nytta.

Sen beror det också på hur de är besläktade då det tydligen finns kombinationer som inte är lika illa än andra, men det har jag aldrig fått kläm på då jag enbart skulle para med någon som ger 0% i minst fem generationer och helst i 7 generationer.

 

Här finns det nog inget rätt eller fel utan det är upp till dig som köpare att bestämma dig för vilken filosofi du har och om du har tänkt att använda hunden till avel sen eller ej.

 

Å andra sidan hade vi inte haft våra raser i dag om ingen hade idkat linjeavel förr i tiden men det skall vi absolut inte uppmana till för då får vi som sagt höra banjo i skogen!  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också man bör hålla ner inaveln, MEN det finns nått som heter LINJEAVEL, där man förstärker riktiga kanoner, men då kallas det linjeavel även om det blir mer än 3%!

Så MIN tanke är väl att är det riktiga kanonhundar som man inavlar/linjeavlar på så kan det vara ok , men är det vanliga "bra" hundar så bör man hålla ner inavels%!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan är det väl så, om jag förstått det rätt, att inavelsgraden är ett mått på hur hela populationen påverkas av parningen. Med andra ord kan du ta två stycken extremt inavlade individer som inte råkar vara släkt med varandra och då blir inavelsgraden 0%. Men individen är ju ändå rätt inavlad. Så tolkar i alla fall jag länken jag skickade tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om föräldrarna var för sig är hårt inavlade men sins emellan är helt obesläktade så blir ju självklart avkomman inavlad till 0%, det finns inga gemensamma nämnare på säg 5 generationer däremot är ju varje halva i stamtavlan fortfarande hårt inavlad, där har inget hänt med inavelsgraden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt kul... Snackar man inavel så rynkar man på näsan men kallar vi det linjeavel känns det helt ok.

Båda benämningarna är ju bara olika namn på samma sak...

 

Visst är det lustigt hur man kan känna det bara namnet är rätt  :wink:

Helt rätt!

Travhästavel;

Usa godkänner ca 18% (jag säger att dom målar in sig i ett hörn, dom säger linjeaven)

Sverige godkänner ca 12%

Frankrike ca 3-4%

Behöver jag nämna att jag använder franska hingsten till mina fransk/svenska ston?

Jag tror man ska titta lite på koavel gav att dom har kommit längst i avelsforskning!

Utan att veta gissar jag att man godkänner mer%inavel i en liten ras än i en stor!

Vad avlar man på?

Jag tror att man bör om möjligt ha jagat med föräldrarna, en sjch kan ju ha samma svaghet som din tik!

Man bör ju stärka upp tikens ev svagheter?

Men bör man förstärka tikens starka sidor?

Om tiken har snabbt stort sök, blir söket för snabbt stort på valpen om hannes starka sida också är söket?

Dessa tankar är omvandlade från min travavel och kanske är lite dåligt formulerade men hoppas ni förstår!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avel är dessvärre inte så enkelt som man skulle vilja... Generna tenderar att göra som de själva vill, inte vad vi vill! Däremot kan vi vinna mycket genom god bakgrundskunskap och det ligger massor i sanningar som "vi vet inget om framtiden om vi inte känner till historien". Sedan handlar det en del om tur också... Appropå travhästar så vem hade t.ex kunnat förutspå Mustards storhet!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja inte känns det lätt! Man kanske kan fråga tikens ägare varför han har valt denna hane.

Det ska du absolut!

Om det är en parning jag tror på och vill ha valp från den uppfödaren så hade inte 3 % inavelsgrad avskräckt mig från köp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte para mina hundar med en inavelsgrad på 3% för i mitt tycke gagnar det aldrig rasen och kan ställa till med betydligt mer ofog än det är till nytta.

Sen beror det också på hur de är besläktade då det tydligen finns kombinationer som inte är lika illa än andra, men det har jag aldrig fått kläm på då jag enbart skulle para med någon som ger 0% i minst fem generationer och helst i 7 generationer.

 

Här finns det nog inget rätt eller fel utan det är upp till dig som köpare att bestämma dig för vilken filosofi du har och om du har tänkt att använda hunden till avel sen eller ej.

 

Å andra sidan hade vi inte haft våra raser i dag om ingen hade idkat linjeavel förr i tiden men det skall vi absolut inte uppmana till för då får vi som sagt höra banjo i skogen!  :tongue:

Bra synpunkter även om 3 % inte känns så avskräckande. För ADB som är en liten ras gäller (från hemsidan):

  1. Eftersträva att så många olika obesläktade individer som möjligt används i avel vilket leder till större genetisk variation samt riskspridning vad gäller negativa effekter. Ingen individ bör överanvändas.
  2. Den genomsnittliga inavelsgraden för avelsdjuren bör ej överstiga 2,5% beräknat på fem generationer. Inavelsökningen bör ej överstiga 0,5% per generation.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra parningen jag gjorde var det 0% inavel, jag parade en trångsökt tik med en vidsökt hane, förhoppningen var att få någotsånär lagom sök i valparna, vad tror ni jag fick? Jo valpar som har sök som aldrig tar slut. Idealsöket för finsk spets är 3-500m, min tik har sökturer på 1-1,5km.Hennes syskon ligger väl på ungefär samma sökvidd. Nej generna lever sitt eget liv det är då ett som är säkert. Jag har aldrig gjort en parning med högre inavel än 0,5% vad jag vet i en så liten ras som min ska man vara myyycket försiktig med inavel eftersom det sänker den genetiska variationen för mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja efter många funderingar så blir det nog ändå att ta en valp från denna uppfödare. Har studerat stamtavlorna noga, och dom är alldeles för bra för att jag ska kunna skippa det! Dom flesta hundarna är sjch eller sjch , fjch så det är bara att längta till våren! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ge din valp stamtavla till en konkurentuppfödare som är duktig.

varför jo han hittar säkert den svaga punkten!

för det finns "bottennapp i aveln även om "bottennappet själv var en bra hund!

 

Jag har ingen aning om din valp, du kanske har hittat den idag bästa korsningen!

Men jag vet killar som köpt kanonstammat och efter några tråkiga säsonger letat ny hund och då dom visat stamtavlan på den första kanonstammen så säger den nya uppfödare :

jo men du har ju xx  i stamtavlan, det funkar inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ge din valp stamtavla till en konkurentuppfödare som är duktig.

varför jo han hittar säkert den svaga punkten!

för det finns "bottennapp i aveln även om "bottennappet själv var en bra hund!

 

Jag har ingen aning om din valp, du kanske har hittat den idag bästa korsningen!

Men jag vet killar som köpt kanonstammat och efter några tråkiga säsonger letat ny hund och då dom visat stamtavlan på den första kanonstammen så säger den nya uppfödare :

jo men du har ju xx  i stamtavlan, det funkar inte!

Konkurrentuppfödare? Nä, det funkar INTE! Vet inte hur det är i travaveln men hundaveln... No, no, no!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet! Finns alltid fel att hitta, och speciellt finns det alltid nån som vet bättre. Eller iallafall tror att dom vet bättre. Men jag tycker det ser bra ut iallafall. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet! Finns alltid fel att hitta, och speciellt finns det alltid nån som vet bättre. Eller iallafall tror att dom vet bättre. Men jag tycker det ser bra ut iallafall. :)

Bra! Det är Du som ska leva med hunden och det är Du som ska tro på det Du gör! Go for it!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet! Finns alltid fel att hitta, och speciellt finns det alltid nån som vet bättre. Eller iallafall tror att dom vet bättre. Men jag tycker det ser bra ut iallafall. :)

Får man fråga varför du fastnat för just denna parningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...