Hoppa till innehåll

Valpar med 3 procent inavel


Gäddan

Recommended Posts

Jo jag vet! Finns alltid fel att hitta, och speciellt finns det alltid nån som vet bättre. Eller iallafall tror att dom vet bättre. Men jag tycker det ser bra ut iallafall. :)

Jo jag tänker så här... du ser denna parning som perfekt till din hund men en konkurrent hittar säkert nåt "fel" , och då kan du ju anylesera detta "fel"

om du då tycker att "felet" är ok, köp!

Detta var ju ett tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänker så här... du ser denna parning som perfekt till din hund men en konkurrent hittar säkert nåt "fel" , och då kan du ju anylesera detta "fel"

om du då tycker att "felet" är ok, köp!

Detta var ju ett tips!

Ja men det var jävligt smart! :) Tackar för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför du fastnat för just denna parningen?

Ja det är så att jag ringde till avelsrådet i Västerbotten, han visste inte av någon parning men rekommenderade mig att ringa norrbottens avelsråd. Jag gjorde så och han räknade upp några som planerade att para, speciellt 1 tik. Jag kollade och tyckte hon såg bäst ut och även hanen såg bra ut. Men jag är inte bra på detta så vem vet. Det var mycket campions i stamtavlorna iallafall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad rör det sig om för ras....?

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte för jag har inte en susning om beaglar. Spontant kan jag doxk tänka att eftersom beagle är en stor ras internationellt, bör inte tre % inavelsgrad vara mycket att ligga sömnlös över om det är så att du tror på kombinitationen.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det beror mycket på vilka hundar som paras!

Höjer man inaveln måste man vara extra kritisk på sjukdomar och andra svagheter för precis som många redan sagt förstärks såväl goda som dåliga anlag. Sedan tycker jag man måste skilja på rasens inavelsprocent och enskilda parningar. Rasen som helhet bör man försöka hålla låg men enskilda parningar på "rätt" avelsdjur kan man gärna testa att höja inaveln.

 

Har själv en med 6,6% som jag köpte just för att linjerna man kört på har det jag söker i en jakthund och det är friska och väl undersökta. Dem är 3,5år nu och har visat sig bli riktigt bra hundar såpass att även olyckskorparna tystnat  :tongue: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beagel, jag vet int om det är ok att skriva vilka hundar det gäller, ?

Beagel, ja då gäller då att välja rätt. Lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäller väl vid alla hundar!:)

Tror nog att man ska va noggrannare vid val av valp vid vissa raser....speciellt dom där många hundar hålls som sällskapshundar eller söndagsjakthundar...

Men jag har själv oduglingar, så.....:wacko:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog att man ska va noggrannare vid val av valp vid vissa raser....speciellt dom där många hundar hålls som sällskapshundar eller söndagsjakthundar...

Men jag har själv oduglingar, så..... :wacko:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

En hund är ju en kompis men också ett "redskap". Inget "slit och släng" redskap. Jag tycker att man skall vara väldigt noga vid val av kompisar och "redskap". :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog att man ska va noggrannare vid val av valp vid vissa raser....speciellt dom där många hundar hålls som sällskapshundar eller söndagsjakthundar...

Men jag har själv oduglingar, så.....:wacko:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Jo håller med, hade en stövare som var mer än oduglig . Men en kanonhund i övrigt så han fick leva trots att han var kass!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...