Hoppa till innehåll

EU-kommissionen vill skärpa vapenlagar o införa mentaltest


lsjonsson

Recommended Posts

Dessvärre finns inte de länderna som inte slickar EU i röven likt en knähund för trångsynta stadsboende politiker styr även i de andra länderna i Europa...

 

Jag kommer ihåg när de skulle förbjuda rävjakten i England. Då gick vi från Countryside Alliance ut i ett demonstrationståg genom London för att visa vårt stöd - inte för rävjakten men för Londonbornas "våldtäkt" på landsbygden!

Vill minnas att över 200'000 personer gick i det demonstrationståget och likt förbannat att vi hade makt genom att rösta så blev det EU som till sist hade sista ordet...

 

Att försöka få vapenlicens i England i dag kräver i princip att du har egen mark och som mer eller mindre måste vara inhägnad. En annan jägare måste låta dig få jaga på hans mark i syfte att lära upp dig, och att få jaga på annans mark i England är svårare än att komma åt en septemberjakt på älg med köttlott i jämtland för en skåning!

Med andra ord vill de inte att folk skall jaga mer. Dessutom kan du i dag inte få en öppen licens längre om du inte bor i villa på landsbygden och har egen mark.

 

Tydligen måste det vara bättre med industrikött som produceras utanför konsumenternas insyn så att ingen behöver ha dåligt samvete. I skogen skall det bara huseras rovdjur och folk som skall profitera på allemansrätten.

 

Undrar vad alla dessa rovdjur skall äta den dagen vi jägare inte längre jagar? Tror någon på fullt allvar att vi kommer att fortsätta bekosta stödutfodring och skadorna på furuplanteringarna?

Våra vilda djur kommer likt sydafrika bara att finnas på Zoo och i vilthägn och det kommer att vara lika dyrt att skjuta ett rådjur som en oryx.

 

Se nu för f-n till att agera i frågan med lite pondus! Var inte så mesigt svenska utan kör över vansinnet!

 

Sen undrar jag vart sjutton Riksjägarna tog vägen? De härjade ju på ordentligt förra året och var ute och debatterade - och drog medlemmar från SJF, vart är de nu?

Här får faktiskt förbunden sammarbeta om vi skall kunna ha kvar någon "allmogejakt"!

 

Man kan ju alltid flytta utanför EU, fortsätta prata engelska och ändå slippa hamna i USA :thumbsup: .

Nya Zeeland och Kanada skiter högaktningsfullt i vad EU tycker, inget vapenregister och iallafall vad NZ beträffar en vettig hållning till jakt- och vapenfrågor bl.a. jakt året runt på fyrfotadjur (eftersom de räknas som skadedjur.)

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Raggarö.

 

Hur stora är möjligheterna för en 47åring med halvtaskig utbildning som jobbat med jakt och avskjutning hela livet att få jobb/medborgarskap på NZ....drömmarnas ö!

 

Har egentligen ingenting som håller mig kvar i det här skitlandet.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Raggarö.

 

Hur stora är möjligheterna för en 47åring med halvtaskig utbildning som jobbat med jakt och avskjutning hela livet att få jobb/medborgarskap på NZ....drömmarnas ö!

 

Har egentligen ingenting som håller mig kvar i det här skitlandet.

 

/Mike

tips  inte full koll nu  men kolla upp den/dom organisationer som sköter avskjutningen och lämna in ett cv     

 

ty ingen minns en fegis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Mad Mike, on 26 Sept 2013 - 14:51, said:

> Hur stora är möjligheterna för en 47åring med halvtaskig utbildning som jobbat med jakt och avskjutning hela livet att få jobb/medborgarskap på NZ....drömmarnas ö!

 

Sådär...

 

 

maddog, on 26 Sept 2013 - 14:08, said:

> usch, jag ogillar verkligen eu. varför betalar vi för den skiten.

 

För att slippa krig mellan Tyskland och Frankrike igen.

 

 

benknäckaren, on 25 Sept 2013 - 19:36, said:

> Det e ju rena sovjetunionen snart!!

 

Tja, eftersom det är de som har oljan och ingen politiker verkar tycka Sverige ska ha en försvarsmakt är det nog det som är planen om 20 år.

 

 

henke67, on 24 Sept 2013 - 18:32, said:

> Det som irriterar mig mest är frånvaron av målbild.

> Vilka brott är det man vill försöka få bort genom att krångla till det och göra livet surt för laglydiga medborgare?

 

Två saker: 

* Eftersom det till skillnad mot hos vapenhandlarna inte sker nån inventering hemma hos oss (frånsett sällsynta undantag) är i praktiken riskfritt att sälja vapnen svart. Nu är inte våra så eftertraktade, precis.

* Ni kanske har märkt att det finns områden där man kastar sten på brandbilar och tänder eld på bilar? Alla ostraffade där får ju köpa vapen lagligt och polisen gillar inte att dela ut licens till såna som kan komma att skjuta på dem senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 
Mad Mike, on 26 Sept 2013 - 14:51, said:
> Hur stora är möjligheterna för en 47åring med halvtaskig utbildning som jobbat med jakt och avskjutning hela livet att få jobb/medborgarskap på NZ....drömmarnas ö!
 
Sådär...
 
 
maddog, on 26 Sept 2013 - 14:08, said:
> usch, jag ogillar verkligen eu. varför betalar vi för den skiten.
 
För att slippa krig mellan Tyskland och Frankrike igen.
 
 
benknäckaren, on 25 Sept 2013 - 19:36, said:
> Det e ju rena sovjetunionen snart!!
 
Tja, eftersom det är de som har oljan och ingen politiker verkar tycka Sverige ska ha en försvarsmakt är det nog det som är planen om 20 år.
 
 
henke67, on 24 Sept 2013 - 18:32, said:
> Det som irriterar mig mest är frånvaron av målbild.
> Vilka brott är det man vill försöka få bort genom att krångla till det och göra livet surt för laglydiga medborgare?
 
Två saker: 
* Eftersom det till skillnad mot hos vapenhandlarna inte sker nån inventering hemma hos oss (frånsett sällsynta undantag) är i praktiken riskfritt att sälja vapnen svart. Nu är inte våra så eftertraktade, precis.
* Ni kanske har märkt att det finns områden där man kastar sten på brandbilar och tänder eld på bilar? Alla ostraffade där får ju köpa vapen lagligt och polisen gillar inte att dela ut licens till såna som kan komma att skjuta på dem senare.

jag tror inte det ända som håller Frankrike och Tyskland från att kriga är med i eu. dom ser oss nog bara som en fast inkomst så jag kan förstå att eu vill sälja in krigsbilden för att få mer inkomster. rädsla säljer.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 
 
 
 
henke67, on 24 Sept 2013 - 18:32, said:
> Det som irriterar mig mest är frånvaron av målbild.
> Vilka brott är det man vill försöka få bort genom att krångla till det och göra livet surt för laglydiga medborgare?
 
Två saker: 
* Eftersom det till skillnad mot hos vapenhandlarna inte sker nån inventering hemma hos oss (frånsett sällsynta undantag) är i praktiken riskfritt att sälja vapnen svart. Nu är inte våra så eftertraktade, precis.
* Ni kanske har märkt att det finns områden där man kastar sten på brandbilar och tänder eld på bilar? Alla ostraffade där får ju köpa vapen lagligt och polisen gillar inte att dela ut licens till såna som kan komma att skjuta på dem senare.

 

Men det finns väl inte ett enda fall i Sverige (Men rätta mig gärna om det finns där eller någon annanstans inom EU) där de där slynglarna som kastar sten på brandbilar och sätter andra bilar i brand har använt gamla jaktvapen? Det är ju inte så att samhället sitter med oändliga resurser för brotssbekämpning/förebyggning så varför inte börja med att försöka förebygga/bekämpa de brott som finns istället för de som eventuellt kanske kan uppstå en annan dag... Då är det ju tom mer motiverat att sluta utfärda körkort. För det har ju faktiskt hänt att folk har försökt/lyckats köra på ordningsmaktens representanter och fordon... (T.o.m. byggnader om jag inte missminner mig...) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mad Mike,

 

Jag har kompisar som överlever som kaninjägare,  2 dolares kaninen (10 kr, skattefritt) som idag utvidgat arbetsområdet pga andra skadedjur, det blir iofs dåligt med sömn på nätterna,,,,,,men kaninerna tar aldrig slut 

 

Det är en skrälldus med människor som överlever på diversejobb på turistvisa (3 månader i NZ sedan ut ur landet 48 timmar - nya 3 månader osv, osv)

 

Du får passa på innan du blir äldre än 56, då är enda chansen "investment visa" dvs att placera (stora) pengar. Jag önskar att sonen hade åkt dit och jobbat betydligt tidigare, då hade jag förmodligen (eftersom jag gillar nyazeeländarnas tillbakalutande syn på det mesta, speciellt jakt & vapen) redan etablerat mig därnere.

 

Prova att åka ner som turist och bekanta dig med landet, risken är att du oxå får något konstigt i blicken :cool:

 

Är man det minsta intresserad av jakt "på lite längre håll" kommer man dessutom att upptäcka att man är i gott sällskap........ :wink:

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

vilket skitsnack.

 

hur många blir dödade med kniv? ska vi inte införa mentaltest på de i vår befolkning som skall handla köksknivar då de med lätthet kan användas till att bringa någon om livet.

finansierar vi denna idioten med skattemedel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min blogg refererar jag en del av debatten sedan Malmströms inlaga publicerades:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/10/eu-vill-skarpa-vapenlagar-ljuger-om.html

Det är ett djävla fulspel, så mycket är klart. Man har ett klart politiskt mål från EUs håll och dit vill man nå med varje tänkbart medel. Inte minst genom att som Malmström ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min blogg refererar jag en del av debatten sedan Malmströms inlaga publicerades:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/10/eu-vill-skarpa-vapenlagar-ljuger-om.html

Det är ett djävla fulspel, så mycket är klart. Man har ett klart politiskt mål från EUs håll och dit vill man nå med varje tänkbart medel. Inte minst genom att som Malmström ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet.

Den som tror att detta bara kommer att drabba några suspekta pistolskyttar och en eller annan suspekt sportskytt ska nog tänka om seriöst.

Och kom nu för höge helvete ihåg det här när det är val till parlamentet!

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min blogg refererar jag en del av debatten sedan Malmströms inlaga publicerades:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/10/eu-vill-skarpa-vapenlagar-ljuger-om.html

Det är ett djävla fulspel, så mycket är klart. Man har ett klart politiskt mål från EUs håll och dit vill man nå med varje tänkbart medel. Inte minst genom att som Malmström ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet.

1. Malmström verkar leva i ett parallellt universum. Först hävdar hon att det är vårt fel att ett stort antal båtflyktingar drunknar på väg från Nordafrika till Italien. Vet inte om det bara är jag, men jag kan inte riktigt känna nåt personligt ansvar för att det hände? Och nu detta dravel om att allt blir kanon bara vi förbjuder legala vapen? Seriöst...

2. Sluta använda svordomar såsom "jag är djävligt kritisk till". Det får texten att framstå som totalt oseriös och du kommer få noll gehör.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som många fp politiker är jakt o vapen motståndare. Se bara på hon som är EU minister Birgitta Ohlsson. hon är jakt motståndare. Sen måste våra politiker börja se på verkligheten. Ska försöka få folk att reagare i mitt parti men ska jag vara ärlig så är det nog svårt då vi har en liten tjärna som stureplans folk och de styr med järnhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Malmström verkar leva i ett parallellt universum. Först hävdar hon att det är vårt fel att ett stort antal båtflyktingar drunknar på väg från Nordafrika till Italien. Vet inte om det bara är jag, men jag kan inte riktigt känna nåt personligt ansvar för att det hände? Och nu detta dravel om att allt blir kanon bara vi förbjuder legala vapen? Seriöst...

2. Sluta använda svordomar såsom "jag är djävligt kritisk till". Det får texten att framstå som totalt oseriös och du kommer få noll gehör.

jag känner inget ansvar alls för personer som flyr sitt hemland dels så har jag inte startat konflikten och dels så brukar folk inte riktigt acceptera mina förslag för lösningar 

 

det jag är lärd är att förstärkningsord ska användas sparsamt dvs använd aftonbladet som avskräckande exempel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som många fp politiker är jakt o vapen motståndare. Se bara på hon som är EU minister Birgitta Ohlsson. hon är jakt motståndare. Sen måste våra politiker börja se på verkligheten. Ska försöka få folk att reagare i mitt parti men ska jag vara ärlig så är det nog svårt då vi har en liten tjärna som stureplans folk och de styr med järnhand.

Skyll inte på åsaNisse-marxisterna på Stureplan.... Drivs det politiskt arbete för att lägga ner en skjutbana då kan man ge sig fan på att det antingen drivs av en kvinnlig miljöpartist eller en 50-årig ÅsaNissemarksist i kommunen i fråga.

FP är inget bra parti för jägare eller skyttar, men centern är fan i mig inte bättre. Det finns inget så dumt att det inte kan sägas på fullaste allvar av LO eller CKF som min gamle far alltid sa......

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyll inte på åsaNisse-marxisterna på Stureplan.... Drivs det politiskt arbete för att lägga ner en skjutbana då kan man ge sig fan på att det antingen drivs av en kvinnlig miljöpartist eller en 50-årig ÅsaNissemarksist i kommunen i fråga.

FP är inget bra parti för jägare eller skyttar, men centern är fan i mig inte bättre. Det finns inget så dumt att det inte kan sägas på fullaste allvar av LO eller CKF som min gamle far alltid sa......

T

 

Vilket är bästa partiet i dessa dagar? Vid förrförra valet var ju M rätt vettiga men nu verkar det inte vara så längre. SD?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket är bästa partiet i dessa dagar? Vid förrförra valet var ju M rätt vettiga men nu verkar det inte vara så längre. SD?

Generellt sett är det M, men även där ska man använda personvalsystemet och välja rätt gubbe.

S kan vara tämligen jaktvänliga, men de säljer sig till MP för ett kolapapper. FP, KD och C är dessvärre helt styrda av sina kvinno eller ungdomsförbund. V kan man inte rösta på och SD är totalt marginaliserade.

Pratar vi parlamentsvalet så är det väl bara KD och M som är ett alternativ, sett till vilka grupper de tillhör i parlamentet. Att skicka en jägare till liberalerna i Bryssel är väl lite som att pinka i Nilen......

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skicka en jägare till liberalerna i Bryssel är väl lite som att pinka i Nilen......

 

Men det är vettigare än att skicka Per Gahrton som ju var/är EU-motståndare :sick: Snacka om bortkastade skattepengar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har någon mp i Kalix som jagar också men han är lokalpolitiker bara, men ändå. 

Inte dåligt av en mp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har någon mp i Kalix som jagar också men han är lokalpolitiker bara, men ändå. 

Inte dåligt av en mp.

Genom jobbet träffar jag en del politiker och när jag träffade Gustav Fridolin, så pratade vi jakt, för han jagar. Vi diskuterade grisjakt som han var ganska insatt i. Trots det litar jag inte på MP men jag tror inte att språkrören har något emot vanlig (allmoge) jakt.

 

Cecilia Malmström har jag alltid uppfattat som en seriös och duktig politiker men om ovanstående stämmer är jag beredd på att ändra uppfattning om henne. Birgitta Ohlsson är betydligt värre och om henne har jag inget positivt att säga.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2. Sluta använda svordomar såsom "jag är djävligt kritisk till". Det får texten att framstå som totalt oseriös och du kommer få noll gehör.

 

Djävligt åtgärdat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...