Hoppa till innehåll

Då börjar nedräkningen: Ny valp våren 2015!


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Nu till våren funkar inte, men nästa vår/sommar då får det allt bli en ny valp i familjen. Ja vad skall man säga; det är ju alltid bra att vara ute i god tid eller hur? Samt likaledes att göra sin research väl…

 

Den korta versionen är att jag skall ha en jycke till, men tvekar lite kring vad det skall bli för något. Så jag tänkte här bjuda in alla som företräder en viss ras eller uppfödar linje att framföra sina argument. Eller ännu hellre: Upp till bevis! Men mer om det längre ner…

 

Jag skall väl inte säga att mina hundköp hittills varit oöverlagda, men ett visst inslag av slumpen kan man väl säga har styrt en del. Jag är uppvuxen på landet och när jag tog jägarexamen som 15 åring hade varenda grangubbe en stövare, tax eller drever stående i hundgården, som vi jagade med. Min närmast jagande släkting hade också haft stövare men det blev bestämt att nu skulle vi ha en drever att jaga rådjur med. Sagt och gjort, med en jakttidnings annonssida i högsta hugg åkte vi en sommardag på en tur i syfte att välja en valp. Om jag minns rätt tyckte han med plånboken att valparna på Härkila var för dyra, och valpen vi sedan valde på ett annat ställe var ej rastypiskt tecknad, och därmed nersatt i pris. Den hunden växte jag i alla fall upp med i skogen. Fram tills sista släppet vid 13 års ålder kan jag faktiskt inte minnas en enda jaktdag utan att han fick upp och drev så det dånade. Då var det ju iof mer rådjur då, och något släpp kan man ha glömt... Släktingen har fortsatt med fler drevrar och det låg nära till hands för mig att också skaffa en då jag efter studier och kringflackande liv slog mig ner och flyttade ihop med en dam som kunde ta hand om hunden när jag reser i tjänsten. Problemet var bara att hennes dom över drevrar var hård och hade inget med jaktegenskaper att göra: ”Fula”!

 

Länge lutade det åt en tax, men ett jakttidningsreportage väckte minnet av en barndomskompis Beagle. Jag började kolla lite och första uppfödaren jag snackade med råkade ha valpar. Vi valde en där och hunden var som dröm. Extremt trevligt lynne, tidig jakt på alla djurslag, skapligt lydig, säker återgång, domarna och klubbfolket blåste serpentiner på första utställningen. Givetvis går den hunden och blir överkörd. När jag ringde uppfödaren och berättade hade han en ny valp att erbjuda –som jag tog direkt.

 

Den nuvarande jycken har också allt det som den första hade, lite mindre serpentiner dock, och den lilla detaljen att man nu vid fem års ålder har slutat hoppas att han skall utvecklas till mer än den i bästa fall varannandagshund han är. Ibland blixtar det till med kanondrev på alla djurslag, för att nästa gång oförklarligt inte funka alls. Och lite för långt mellan dreven är det för att det skall vara riktigt roligt. Inte heller en hund man släpper när man är bortbjuden eller bjudit in vänner till jakt, tyvärr.

 

Inget ont som inte har något gott med sig, hade han funkat perfekt lös så hade jag troligtvis inte satsat så hårt på spårandet som vi gjort nu. I lina har min kära jycke en uppklarandeprocent även på till synes extremt kniviga skadeskjutningar och viltolyckor som ligger ganska högt, vilket spridit sig i grannskapet och även renderat i engagemang i NVR och många jakteftersök. Helt oförklarligt för mig hur man kan ta ett 25 timmar gammalt älgspår i lina och välja ut de skadade djuret bland fyra andra, men inte klarar att reda upp ett färskt rådjursspår lös, mer än typ var femte gång?

 

Hur som helst, dags att börja tänka på generationsväxlingen! Frågan är då vad man skall satsa på denna gången… Som den uppmärksamme kanske räknat ut lutar det åt en drivande småviltshund igen, eftersom det är den jakten som jag har tillgång till utanför dörren varje dag (i enlighet med jakttabellen). Markerna är inte gigantiska, så snäva bukter är att föredra. Det är inte jättevilttätt, så en jycke som dessutom håller i ett par bukter är ju kul. Så ser min jakt ut idag, men sedan har vi ju det här med eftersöken också, som faktiskt är ganska motiverande. Och det är väl bara en tidsfråga när även vi får vildsvin på markerna, eftersom gubbarna inte har hundar för det idag, lär den som har den typen av verktyg få god tillgång på jakt. Last but not least: min hund skall kunna vara med mig överallt och funka inne med små barn och möblerade rum, så väl som i hundgård.

 

Vi börjar med outsidersen:

 

  • Någon gång skall jag ha en jaktlabrador. Det lär dock få bli i framtiden i samband med att jag sätter div viltvattensplaner i verket.
  • En dag skall jag ha en älghund/spets, har dock inte varken tid eller marker till det just nu, så det får vänta.
  • Egentligen borde jag köpa harstövare, för om markerna är allt fattigare på rådjur, och jag jagar i en av de få vita fläckarna på kartan utan vildsvin (att det inte finns kron eller dov behöver jag väl inte nämna), så har vi vanligtvis sjukt mycket fälthare och numer återigen en och annan skogshare. Men nja, det blir lite enkelspårigt för mig. Har dessutom goda kontakter med bra stövare, och brosan lär också ta en snart, så det är nog inte aktuellt just nu.

 

Någon av dessa blir det nog inte! Men vad har vi då kvar? Well; jag har ju redan nämnt en del raser som jag har erfarenhet av, de är fortfarande aktuella. Sedan finns det några som jag har liten eller ingen erfarenhet av:

 

  • ADB (viss erfarenhet –spännande.)
  • TJT (väldigt liten erfarenhet)
  • Basset (ingen erfarenhet)
  • Wachtel (viss erfarenhet –tveksam till om det är hunden för mig)
  • Vad glömer jag?

 

Vad vill jag då med den här tråden? Jo, jag vill ha inspiration, tips, kontakter och erfarenhet. Jag är också gammal nog för att veta att individer är viktigare än raser, vilket någon väl redan var på väg att skriva. Så; du som förespråkar en viss ras eller kanske själv är uppfödare med en blodslinje som slår allt annat: Låt mig veta vad du har för idéer om vad som skulle kunna passa mig.

 

Jag har ju ett tag på mig och skulle gärna komma och titta och lyssna på hur just din hund jagar, eller bjuda in er till mina marker. Jag finns mellan Göteborg och Borås, så hela Väst-Sverige är spelbart, och även längre bort med lite framförhållning. I vågskålen för dig ligger kontakten med en potentiell seriös och intresserad valpköpare.

 

Sedan vill jag också diskutera: Vilket är ex lättast, att få en drever att spåra bra och skälla på vildsvin, eller att få en ADB med kraftigt skall som dessutom att hänger i lite längre i dreven?

 

Så; vad tycker ni?

 

 

//FE

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va, ingen som vill argumentera för att en Drever kan göra allt some en ADB gör eller tvärt om?

 

Idag är annars en sån dag då det känns som om man kanske skulle sattsa på en spets i allafall...? Drivande hundar har jag ju trots allt jagat med hela livet, och visst vore det kul att testa något nytt...

 

Får se hur det känns efter att man begått rådjurspremiären i morgon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det kul med rådjurshund, men inte från början! Såg ett rådjur gå över en inäga precis efter jag släppt. Efter en stund kom hunden dit och fick mycket riktigt slag, men trotts ihärdigt ringande och en utflykt på löpan, så blev det inget upptag…

 

Eftersom löpan gick in på grannmarken var det inte mycket mer än att göra än att acceptera och nedslagen (som vanligt) gå vidare.

 

Efter en stund blev det väckskall i en plantering, den vanliga utflykten på bakslagen, och så på det igen med fullt upptag. Ohh vad härligt det ljudet är! Sedan fullt drev som buktade fint i 20 min innan drevdjuret kom rakt på mig. Jag hade väl egentligen tyckt att hunden kunde få driva en stund till, men när det äntligen blev drev och djuret kom i pass, så lät jag skottet gå. Hunden låg ca 2 min efter. Lycka!

 

Så, när det väl funkar är det ganska kul med en rådjurshund. Men förklara gärna varför det inte blev upptag på första djuret…!

 

Så kanske är det en drivare till man ska ha?

 

//FE

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur länge är en stund ?

Måhända hade rådjuret satt fart och kommit långt så att hunden inte kom tillräckligt nära så att säga innan den gav upp förföljandet, någonstans går gränsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm, skulle gärna förklarat det så, men djuret var inte stött, gick undan lungt, och hunden var på löpan max 10 min senare. Det borde vilken hund som helst fixa kan ju jag tycka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va, ingen som vill argumentera för att en Drever kan göra allt some en ADB gör eller tvärt om?

 

Idag är annars en sån dag då det känns som om man kanske skulle sattsa på en spets i allafall...? Drivande hundar har jag ju trots allt jagat med hela livet, och visst vore det kul att testa något nytt...

 

Får se hur det känns efter att man begått rådjurspremiären i morgon.

Som jag ser det så är inte likheterna så stora mln drever och ADB. Med en ADB så kan du räkna med drevtider på upp till 30 minuter. En drever skall driva betydligt längre.

Utan att jämföra med drevern så uppfattar jag ADB som en av de bästa spårarna. Hunden har normalt en mycket stor jaktlust och fungera bra på många djurslag.

Mitt förslag är att du jagar med de raser som du är intresserad av. Du har ju tid. Oavsett vilken ras som du väljer rekommenderar jag att du tar valp från väl meriterade föräldrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv i din sits, ville ha en drever, frugan ville inte....blev en basset fauve.:lol:

Efter förra säsongen(första riktiga) ångrar jag faktiskt inte mitt val. Faktiskt så tucker jag att de drevrar jag jagat med sista åren tappat mycket av dreverns adelsmärke-jaktlusten.

Ska inte höja min basset till skyarna, men enda gången jag låtit honom driva fullt ut, kopplade jag på tappt efter ca3 tim.

Jag kommer gärna och visar upp honom om du är intresserad, annars kan du få nr till den uppfödare jag köpte från. Han kan verkligen rasen, och kan föreslå en valp efyer dom förutsättningar du vill.

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv i din sits, ville ha en drever, frugan ville inte....blev en basset fauve. :lol:

Efter förra säsongen(första riktiga) ångrar jag faktiskt inte mitt val. Faktiskt så tucker jag att de drevrar jag jagat med sista åren tappat mycket av dreverns adelsmärke-jaktlusten.

Ska inte höja min basset till skyarna, men enda gången jag låtit honom driva fullt ut, kopplade jag på tappt efter ca3 tim.

Jag kommer gärna och visar upp honom om du är intresserad, annars kan du få nr till den uppfödare jag köpte från. Han kan verkligen rasen, och kan föreslå en valp efyer dom förutsättningar du vill.

/Urban

Jag håller med dig, en fauve är ett bra alternativ till drevern. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det kul med rådjurshund, men inte från början! Såg ett rådjur gå över en inäga precis efter jag släppt. Efter en stund kom hunden dit och fick mycket riktigt slag, men trotts ihärdigt ringande och en utflykt på löpan, så blev det inget upptag…

 

Eftersom löpan gick in på grannmarken var det inte mycket mer än att göra än att acceptera och nedslagen (som vanligt) gå vidare.

 

Efter en stund blev det väckskall i en plantering, den vanliga utflykten på bakslagen, och så på det igen med fullt upptag. Ohh vad härligt det ljudet är! Sedan fullt drev som buktade fint i 20 min innan drevdjuret kom rakt på mig. Jag hade väl egentligen tyckt att hunden kunde få driva en stund till, men när det äntligen blev drev och djuret kom i pass, så lät jag skottet gå. Hunden låg ca 2 min efter. Lycka!

 

Så, när det väl funkar är det ganska kul med en rådjurshund. Men förklara gärna varför det inte blev upptag på första djuret…!

 

Så kanske är det en drivare till man ska ha?

 

//FE

Hunden kanske behöver vara väldigt nära (under 5 minuter) för att ta upp spåret. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är inte likheterna så stora mln drever och ADB. Med en ADB så kan du räkna med drevtider på upp till 30 minuter. En drever skall driva betydligt längre.

 

Utan att jämföra med drevern så uppfattar jag ADB som en av de bästa spårarna. Hunden har normalt en mycket stor jaktlust och fungera bra på många djurslag.

 

Mitt förslag är att du jagar med de raser som du är intresserad av. Du har ju tid. Oavsett vilken ras som du väljer rekommenderar jag att du tar valp från väl meriterade föräldrar.

 

Nja, det är ju iof en helt teoretisk diskussion jag ville trigga igång, men låt oss säga så här: Oavsett vad alla rasentusiaster tycker såtror och tycker JAG att Beagle, Drever och ADB har mer gemensamt är vad som skiljer dem. De har ett liknande temprament. De är, eller ska vara, ung lika stora, alla har sitt eget spann men mellan 32-42 cm i mankhöjd får du med dem alla om jag inte minns fel, de driver relativt långsamt med skall, och de har alla ett stort intresse för allt vilt. Skarpa eller minder skarpa hundar lär finnas i alla raserna.

 

Tittar man bakåt så ser man ännu mer hur lika de är när Drevern som är den yngsta av raserna  exempelvis kalladesbåde Dachsbracke och Swedish Beagle när den var ny under nittonhundratalets första år. Raserna kommer möjligtvis ursprungligen från jakt på något olika djurslag, beaglen var en harhund, drevern är framavlad för rådjursjakt, och ADB kommer från vildsvinsjakten (eller?). Om man generaliserar lite så används de dock ganska lika för jakt på allt "småvilt", möjligtvis med ADB:n mer vinklad mot vildsvin.Jag tror som sagt inte heller det är så svårt att få någon av dessa raser intersserade av fler viltslag än vad de normalt jagar (hur många drever ägare har någongång svutit över att drevern drog iväg i ett älgspår?).

 

Anlag för att bli dugliga spårhundar anser jag att alla drivande hundar som går på markvittring har. Utmaningen är som jag ser det främst att få den drivande hunden att vara tyst i färska löpor när man spårar i lina. Jag vet inte om ADB som klassas som viltspårhund skulle genetiskt ha lättare för det eller ej?

 

Så den rent hypotetiska frågan är då: Om jag vill ha en hund som spårar bra, driver allt vilt (inkl vildsvin, med någon typ an chans att överleva), och drevtider på typ en timme (bara för att säga en siffra) råkar passa den jakten jag bedriver: Hur kommer jag enklast dit (fortfarande hypotetiskt och generaliserande)?

 

  • Skall jag köpa en ADB och jobba med att få den att hänga i längre i dreven
  • Eller skall jag köpa en drever, beagle eller basset och prägla den även på svin, samt jobba med att hålla ner drevtiden?

 

Släpper man frågan om drevtid kvarstår eg bara vad det är (mer än tradition och ev nedärvning) som skulle göra en ADB mer lämpad att skälla på svin än ex drever/beagle? Annat rörelsemönster? Mer skärpa? Hårdare hud?

 

Återigen -detta är hypotetiskt, men det vore roligt att veta vad ni tycker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv i din sits, ville ha en drever, frugan ville inte....blev en basset fauve. :lol:

Efter förra säsongen(första riktiga) ångrar jag faktiskt inte mitt val. Faktiskt så tucker jag att de drevrar jag jagat med sista åren tappat mycket av dreverns adelsmärke-jaktlusten.

Ska inte höja min basset till skyarna, men enda gången jag låtit honom driva fullt ut, kopplade jag på tappt efter ca3 tim.

Jag kommer gärna och visar upp honom om du är intresserad, annars kan du få nr till den uppfödare jag köpte från. Han kan verkligen rasen, och kan föreslå en valp efyer dom förutsättningar du vill.

/Urban

Intressant! Om jag inte har fel finns du i Sörmland, vilket är lite långt från mig. Var finns uppfödaren?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden kanske behöver vara väldigt nära (under 5 minuter) för att ta upp spåret. :smile:

 

Visst, så kan det givetvis vara. Har dock sett honom gå 3 km på nattslag för att resa en räv. Men som sagt, inte varje gång...  brossan jagade en vecka i Norrland med honom förra året. Dag ett höll han på två timmar med ett rävslag innan han reste räven och drev ytterligare två timmar.

 

Dagen efter observerade de en räv på väg ut på marken och släppte på slaget ca 10 min efter. Inget upptag.

 

På skadeskjutningar eller trafikeftersök är dygnsgamla spår sällan några problem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju iof en helt teoretisk diskussion jag ville trigga igång, men låt oss säga så här: Oavsett vad alla rasentusiaster tycker såtror och tycker JAG att Beagle, Drever och ADB har mer gemensamt är vad som skiljer dem. De har ett liknande temprament. De är, eller ska vara, ung lika stora, alla har sitt eget spann men mellan 32-42 cm i mankhöjd får du med dem alla om jag inte minns fel, de driver relativt långsamt med skall, och de har alla ett stort intresse för allt vilt. Skarpa eller minder skarpa hundar lär finnas i alla raserna.

 

Tittar man bakåt så ser man ännu mer hur lika de är när Drevern som är den yngsta av raserna  exempelvis kalladesbåde Dachsbracke och Swedish Beagle när den var ny under nittonhundratalets första år. Raserna kommer möjligtvis ursprungligen från jakt på något olika djurslag, beaglen var en harhund, drevern är framavlad för rådjursjakt, och ADB kommer från vildsvinsjakten (eller?). Om man generaliserar lite så används de dock ganska lika för jakt på allt "småvilt", möjligtvis med ADB:n mer vinklad mot vildsvin.Jag tror som sagt inte heller det är så svårt att få någon av dessa raser intersserade av fler viltslag än vad de normalt jagar (hur många drever ägare har någongång svutit över att drevern drog iväg i ett älgspår?).

 

Anlag för att bli dugliga spårhundar anser jag att alla drivande hundar som går på markvittring har. Utmaningen är som jag ser det främst att få den drivande hunden att vara tyst i färska löpor när man spårar i lina. Jag vet inte om ADB som klassas som viltspårhund skulle genetiskt ha lättare för det eller ej?

 

Så den rent hypotetiska frågan är då: Om jag vill ha en hund som spårar bra, driver allt vilt (inkl vildsvin, med någon typ an chans att överleva), och drevtider på typ en timme (bara för att säga en siffra) råkar passa den jakten jag bedriver: Hur kommer jag enklast dit (fortfarande hypotetiskt och generaliserande)?

 

  • Skall jag köpa en ADB och jobba med att få den att hänga i längre i dreven
  • Eller skall jag köpa en drever, beagle eller basset och prägla den även på svin, samt jobba med att hålla ner drevtiden?

 

Släpper man frågan om drevtid kvarstår eg bara vad det är (mer än tradition och ev nedärvning) som skulle göra en ADB mer lämpad att skälla på svin än ex drever/beagle? Annat rörelsemönster? Mer skärpa? Hårdare hud?

 

Återigen -detta är hypotetiskt, men det vore roligt att veta vad ni tycker.

ADB är från början en allsidig jakthund, både i lina och släppt vid avfångning eller för att ställa det skadade djuret. Används från början också som har-hund. Vildsvin har kommit på senare tid. Köp en fauve om du önskar långa drevtider. ADB är en mellandrivande hund som vill ha kontinuerlig kontakt med sin förare. Min erfarenhet är att ADB har stor jaktlust, är orädd men försiktig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv i din sits, ville ha en drever, frugan ville inte....blev en basset fauve. :lol:

Efter förra säsongen(första riktiga) ångrar jag faktiskt inte mitt val. Faktiskt så tucker jag att de drevrar jag jagat med sista åren tappat mycket av dreverns adelsmärke-jaktlusten.

Ska inte höja min basset till skyarna, men enda gången jag låtit honom driva fullt ut, kopplade jag på tappt efter ca3 tim.

Jag kommer gärna och visar upp honom om du är intresserad, annars kan du få nr till den uppfödare jag köpte från. Han kan verkligen rasen, och kan föreslå en valp efyer dom förutsättningar du vill.

/Urban

 

Så var det för en 5 - 10 år sedan, då man ett tag avlade på allt för ljumma hundar. Men titta idag på jaktproven, vilka ligger varje år i topp.

 

Dömde SM för Drever förra året och fyran hade 3x90 min rå och tror det var 49 EP. Vad dom tre bästa hade sen kan ni ju ana!

 

Som sagt svårt att misslyckas med en Drever med bra härstamning! Plus att dom idag är väldigt snälla överlag.

 

Drevprovsdomare sen 25 år och sitter som fullmäktige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Som sagt svårt att misslyckas med en Drever med bra härstamning! Plus att dom idag är väldigt snälla överlag.

 

Just precis så är det jag tänker.

 

Men -eftersom man ju kanske har behov av mer än bara en rå drivare så låter det ju så spännande med alla de här "allt i ett hundarna". Det har ju skrivits en del här och på andra ställen om att allt kanske inte alltid är så fint och enkelt som det låter men ändå...

 

Så: är det enklast att få en Drever att göra det en ADB gör eller att få en ADB göra det en Drever gör?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Drevprovsdomare sen 25 år och sitter som fullmäktige.

 

Mats; med din stora erfarenhet, hur stor proportion av de drevprovsstartande fixar att kalla av sin drever från drev idag? Antså inte bara koppla på löpan utan faktiskt blåsa av hunden från löpan?

 

Anledningaen att jag frågar är att för mig är drevtiden ovessentlig om man kan kalla in hunden. Kan man det vill jag häldre att den hänger i snarare än släpper efter en stund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats; med din stora erfarenhet, hur stor proportion av de drevprovsstartande fixar att kalla av sin drever från drev idag? Antså inte bara koppla på löpan utan faktiskt blåsa av hunden från löpan?

 

Anledningaen att jag frågar är att för mig är drevtiden ovessentlig om man kan kalla in hunden. Kan man det vill jag häldre att den hänger i snarare än släpper efter en stund.

Bra svar. Klart att man skall kunna kalla in hunden. Efter ett "varsågod" så är det bara för hunden att återuppta drevet om man så önskar. Här finns dock ett flertal drevrar. Alla förarna är utrustade med bil för att kunna hämta sina hundar. När jag frågar varför de inte kallar in hunden säger de att hunden har så stor jaktlust för att låta sig kallas in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju iof en helt teoretisk diskussion jag ville trigga igång, men låt oss säga så här: Oavsett vad alla rasentusiaster tycker såtror och tycker JAG att Beagle, Drever och ADB har mer gemensamt är vad som skiljer dem. De har ett liknande temprament. De är, eller ska vara, ung lika stora, alla har sitt eget spann men mellan 32-42 cm i mankhöjd får du med dem alla om jag inte minns fel, de driver relativt långsamt med skall, och de har alla ett stort intresse för allt vilt. Skarpa eller minder skarpa hundar lär finnas i alla raserna.

 

Tittar man bakåt så ser man ännu mer hur lika de är när Drevern som är den yngsta av raserna  exempelvis kalladesbåde Dachsbracke och Swedish Beagle när den var ny under nittonhundratalets första år. Raserna kommer möjligtvis ursprungligen från jakt på något olika djurslag, beaglen var en harhund, drevern är framavlad för rådjursjakt, och ADB kommer från vildsvinsjakten (eller?). Om man generaliserar lite så används de dock ganska lika för jakt på allt "småvilt", möjligtvis med ADB:n mer vinklad mot vildsvin.Jag tror som sagt inte heller det är så svårt att få någon av dessa raser intersserade av fler viltslag än vad de normalt jagar (hur många drever ägare har någongång svutit över att drevern drog iväg i ett älgspår?).

 

Anlag för att bli dugliga spårhundar anser jag att alla drivande hundar som går på markvittring har. Utmaningen är som jag ser det främst att få den drivande hunden att vara tyst i färska löpor när man spårar i lina. Jag vet inte om ADB som klassas som viltspårhund skulle genetiskt ha lättare för det eller ej?

 

Så den rent hypotetiska frågan är då: Om jag vill ha en hund som spårar bra, driver allt vilt (inkl vildsvin, med någon typ an chans att överleva), och drevtider på typ en timme (bara för att säga en siffra) råkar passa den jakten jag bedriver: Hur kommer jag enklast dit (fortfarande hypotetiskt och generaliserande)?

 

  • Skall jag köpa en ADB och jobba med att få den att hänga i längre i dreven
  • Eller skall jag köpa en drever, beagle eller basset och prägla den även på svin, samt jobba med att hålla ner drevtiden?

 

Släpper man frågan om drevtid kvarstår eg bara vad det är (mer än tradition och ev nedärvning) som skulle göra en ADB mer lämpad att skälla på svin än ex drever/beagle? Annat rörelsemönster? Mer skärpa? Hårdare hud?

 

Återigen -detta är hypotetiskt, men det vore roligt att veta vad ni tycker.

Varför vill du ha drevtider på c:a 1 timme!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha drevtider på c:a 1 timme!

 

Tja, en timme var bara en siffra som sagt. Men man kan väll säga så här; jag är inte för hundar som jagar en väldig massa timmar eller hela dagar. Men eftersom det inte är extremt tätt mellan ex rådjuren där jag jagar, så om det buktar bra, vill jag gärna att hunden hänger i drevet en stund om vi äntligen fått upp. Odsen är då bättre för att få en spännande jakt på de djur vi fått upp, än att hunden släpper för att inte hitta fler djur den dagen.

 

Samma sak om jag släpper på ett skadat rådjur som gått ur legan, då vill jag att hunden hänger i tills den går ifatt, tills jag skjuter drevdjuret, eller tills jag blåser av.

 

Förstår du resonemanget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, en timme var bara en siffra som sagt. Men man kan väll säga så här; jag är inte för hundar som jagar en väldig massa timmar eller hela dagar. Men eftersom det inte är extremt tätt mellan ex rådjuren där jag jagar, så om det buktar bra, vill jag gärna att hunden hänger i drevet en stund om vi äntligen fått upp. Odsen är då bättre för att få en spännande jakt på de djur vi fått upp, än att hunden släpper för att inte hitta fler djur den dagen.

 

Samma sak om jag släpper på ett skadat rådjur som gått ur legan, då vill jag att hunden hänger i tills den går ifatt, tills jag skjuter drevdjuret, eller tills jag blåser av.

 

Förstår du resonemanget?

Jag förstår men delar det inte, men det kan bero på att förutsättningarna är olika. En ADB "får" driva 40 minuter vilket räcker gott för mig. Med då hinner vi också med 4 områden på en fm för att sedan köra med lina under em.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats; med din stora erfarenhet, hur stor proportion av de drevprovsstartande fixar att kalla av sin drever från drev idag? Antså inte bara koppla på löpan utan faktiskt blåsa av hunden från löpan?

 

Anledningaen att jag frågar är att för mig är drevtiden ovessentlig om man kan kalla in hunden. Kan man det vill jag häldre att den hänger i snarare än släpper efter en stund.

 

På fullt drev kanske 10-15 %. På tappt säkert hälften.

 

Följt er diskussion angående drevtider och skulle mina hundar slutar driva efter 40 minuter när det buktar som bäst så hade dom inte blivit gamla!

 

Sen är det ju två helt skilda sätt att jaga! Jag jaga ofta själv eller som max med tre passkyttar och då vill man ha möjligheten till att byta pass osv.

 

Är rätt säker på att man kan jaga betydligt fler gånger på en mark med hundar som inte är för snabba. Bland det värsta som finns på ett drevprov är att hamna på en mark där det ofta jagas med snabba kortdrivare, dom rådjuren dra allt för ofta rakt ut och så var den provdagen åt skogen.

 

Men som sagt välj hund hur du tänker jagar och som du nämnde innan hur gått om rådjur ni har plus hur markerna ser ut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På fullt drev kanske 10-15 %. På tappt säkert hälften.

 

Följt er diskussion angående drevtider och skulle mina hundar slutar driva efter 40 minuter när det buktar som bäst så hade dom inte blivit gamla!

 

Sen är det ju två helt skilda sätt att jaga! Jag jaga ofta själv eller som max med tre passkyttar och då vill man ha möjligheten till att byta pass osv.

 

Är rätt säker på att man kan jaga betydligt fler gånger på en mark med hundar som inte är för snabba. Bland det värsta som finns på ett drevprov är att hamna på en mark där det ofta jagas med snabba kortdrivare, dom rådjuren dra allt för ofta rakt ut och så var den provdagen åt skogen.

 

Men som sagt välj hund hur du tänker jagar och som du nämnde innan hur gått om rådjur ni har plus hur markerna ser ut.

Varför skall hunden driva längre om man kan avsluta tidigare? Hårt jakttryck ger också samma effekt som jakt med snabba hundar. Här som jag jagar får man inte använda högbenta hundar till rådjur. Kortdrivare med mankhöjd på max 43 cm är dock tillåtet, men det är det i nuläget ingen som har. Jag brukar jaga själv eller med max två passkyttar och då vill man ha möjligheten att byta pass eller område. Men det beror ju på hur man jagar. Att ha hundar som man får hämta med bil är inget för mig. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skall hunden driva längre om man kan avsluta tidigare?

 

Att ha hundar som man får hämta med bil är inget för mig. :smile:

Har man avslutat så driver ju hunden per definition inte längre, iallafall inte om det går som det ska. Det är om man INTE kan avsluta som hunden skall driva längre, med detta resonemang.

 

Men nej, hämta med bil är inte heller vi är ute efter heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följer tråden nyfiket då jag om ett par år behöver skaffa en ny drivare. Själv har jag en basset (pbgv).

Jag resonerar som så att jag hellre har en hund som driver för kort än en som driver för länge. Det är ju ioch försäg en definitions fråga, funkar inkallningen så kan hunden knappt driva för länge.

Om du är intresserad av fauve finns det väl en kennel i Bollebygd som föder upp dom vilket borde vara nära dig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man avslutat så driver ju hunden per definition inte längre, iallafall inte om det går som det ska. Det är om man INTE kan avsluta som hunden skall driva längre, med detta resonemang.

 

Men nej, hämta med bil är inte heller vi är ute efter heller.

Det finns ingen som helst anledning till att vänta med att avsluta. Och kan man inte avsluta så, kalla in hunden om den inte själv kommer tillbaka, och släpp på nytt område.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...