Hoppa till innehåll

Då börjar nedräkningen: Ny valp våren 2015!


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Följer tråden nyfiket då jag om ett par år behöver skaffa en ny drivare. Själv har jag en basset (pbgv).

Jag resonerar som så att jag hellre har en hund som driver för kort än en som driver för länge. Det är ju ioch försäg en definitions fråga, funkar inkallningen så kan hunden knappt driva för länge.

Om du är intresserad av fauve finns det väl en kennel i Bollebygd som föder upp dom vilket borde vara nära dig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Tja, så som jag jagar så är korta påstick sällan så roligt. Såpass långt så det hinner gå några bukter krävs för tt det skall bli spännnde.

 

Egentligen handlar det kanske inte om länge utan snarare om långt. Dvs om drevet buktar i såten, kan det inte gärna bli för länge. Men går det ur såten och drar iväg, bortom den gräns där det går att kalla in hunden (inga hundar går att kalla in längre bort än vad pipa, tuta, vissling hörs), kan det ju vara lite jobbigt om den hänger i allt för länge, och jag skulle då också uppskatta en hund som släpper efter en stund. Den där såtrenhetsknappen brukar ju dock vara lite svår att hitta på många drivande hundar...

 

Ska kolla upp den där kenneln i Bollebygd, tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen som helst anledning till att vänta med att avsluta. Och kan man inte avsluta så, kalla in hunden om den inte själv kommer tillbaka, och släpp på nytt område.

 Idag fick jag ett rådjur i pass på 10 m efter att hunden drivit 2 min. Hade jag skjutit i sådana lägen hade jag snabbt utrotat viltet på mina marker, vilket jag inte vill då jag vill ha jakt hela säsongen (samt nästa och nästa). Ska man skjuta på alla vilt man ser behöver man ju ingen hund, då kan man lika gärna vaka/purscha både kid och smaldjur.

 

Har dock varit bjuden på jakt på ett stort säteri ett par gånger. Där jagas 2 ggr per år, 6 såtar per jaktdag, 12 skyttar och 4-6 wachtlar i varje såt. Jaktledaren brukar kalla det att skapa en "popcorngryta" där det skall skvätta vilt åt alla håll. Där skjuter man givetvis på alla viltkontakter och hundarna driver bara i några minuter. En helt annan typ av jakt.

 

Men jag skall inte debattera med dig, för det är helt uppenbart att vi jagar olika, troligen beroende på jaktlig tradition och vilttillgång. Inget är rätt eller fel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats-bengt

Håller med dig om drevtider. En hund som bryter för tidigt hinner man ju knappt koma i pass för som hundförare.

Jag vet inte om jag har rätt eller fel, men har inte drevern tappat väldigt mycket jaktlust senare år.

Tror det är livsfarligt att avla på hundar som är "kortdrivande", då det oftast beror på bristande jaktlust i mina ögon.

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats-bengt

Håller med dig om drevtider. En hund som bryter för tidigt hinner man ju knappt koma i pass för som hundförare.

Jag vet inte om jag har rätt eller fel, men har inte drevern tappat väldigt mycket jaktlust senare år.

Tror det är livsfarligt att avla på hundar som är "kortdrivande", då det oftast beror på bristande jaktlust i mina ögon.

/Urban

 

Var nog i andra tråden jag skrev om Drevens jaktlust. Ska försöka utveckla det lite mer.

 

Dom tappade mycket för en drygt 10 år sedan då man på jaktproven införde en självman återgång för att kunna tilldelas förstapris.

Vilket innebar att de riktiga"jaktidioterna" slogs ut från aveln och man började avla på halvljumma hundar. Vilket gjorde att man fick fram hundar med för dålig jaktlust.

 

Var i samband med detta jag skaffade två taxar, för det var svårt att hitta bra Drevrar.

 

Men numera är detta ändrat sedan rätt många år och jag tycker Drevern är bättre än någonsin, vilket även avspeglas på drevprovsresultaten och kolla vilka som brukar vinna småhunds SM varje år i stor stil numera.

 

Så nu står det en Drever på nytt i hundgården, startade riktigt bra förra säsongen. Sex rådjur skjutna innan hon var 10 månader.

 

Men som alltid gäller det att välja ur rätt härstamning!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, så som jag jagar så är korta påstick sällan så roligt. Såpass långt så det hinner gå några bukter krävs för tt det skall bli spännnde.

Egentligen handlar det kanske inte om länge utan snarare om långt. Dvs om drevet buktar i såten, kan det inte gärna bli för länge. Men går det ur såten och drar iväg, bortom den gräns där det går att kalla in hunden (inga hundar går att kalla in längre bort än vad pipa, tuta, vissling hörs), kan det ju vara lite jobbigt om den hänger i allt för länge, och jag skulle då också uppskatta en hund som släpper efter en stund. Den där såtrenhetsknappen brukar ju dock vara lite svår att hitta på många drivande hundar...

Ska kolla upp den där kenneln i Bollebygd, tack för tipset!

En i laget köpte en valp därifrån för ett år sedan. Stod om den kenneln i jaktjournalen i samma veva.

Som du skriver så handlar det kanske inte om länge utan snarare om långt.

Generellt brukar jag säga att en timmes drev räcker men drar det ut så får hunden gärna släppa. I min basset så har jag precis detta driver ca timmen och släpper i regel om det drar ut och kommer "alltid" tillbaka.

Men jag kan tycka att han saknar "jaktlust" bland annat finns inget självständigt sök

Vilket gör att mina funderingar går mest åt drever. För att jaktlusten går inte att träna in det gör däremot inkallningen....

korthåriga hundar har också flera fördelar, fastnar inte så mycket snö/skräp i pälsen.

Men i grund och botten tycker jag det handlar mer om individen än rasen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter i sitsen att jag åxå ska ha en valp till våren. Vet ungefär vad jag vill, men tror att jag kommer att hinna ändra mig flera gånger.

Skitsamma, risken jag tar är att jag får arbeta lite mer. Jag tror det blir en bastard. En jakthund blir bara bra om den får vara i skogen, och oavsett hund så kommer den ar får vara i skogen.så mkt jag hinner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En i laget köpte en valp därifrån för ett år sedan. Stod om den kenneln i jaktjournalen i samma veva.

Som du skriver så handlar det kanske inte om länge utan snarare om långt.

Generellt brukar jag säga att en timmes drev räcker men drar det ut så får hunden gärna släppa. I min basset så har jag precis detta driver ca timmen och släpper i regel om det drar ut och kommer "alltid" tillbaka.

Men jag kan tycka att han saknar "jaktlust" bland annat finns inget självständigt sök

Vilket gör att mina funderingar går mest åt drever. För att jaktlusten går inte att träna in det gör däremot inkallningen....

korthåriga hundar har också flera fördelar, fastnar inte så mycket snö/skräp i pälsen.

Men i grund och botten tycker jag det handlar mer om individen än rasen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Om man släpper det där med drevtider så är faktiskt sök en intressant aspekt som troligen hänger en del på jaktlusten, som du också säger. Så som jag jagar så är dåligt sök lika illa som korta drev, eftersom man ofta stöter viltet rätt hårt och lägger ut mycket vittring om man själv ska gå med hunden hela vägen.

 

Har dock en teori om att söket har mer med injagningen att göra. Med min nuvarande jycke gjorde jag alla de vanliga missarna och "gick sönder söket". Klassiskt när man tycker det är tråkigt att sitta och vänta och man dessutom har folk med sig i skogen som man vill ge jakt. Förra hösten var jag pappaledig. Få riktiga jakttillfällen, men jag var ute mycket med min 13-14 månaders dotter, och släpptre hunden. Jag fick då fokusera på att hålla henne på humör med kottar, fika och blöjbyten, medan hunden fick söka själv. Och nu måste jag säga att vid 5 års ålder så är jag nu riktigt nöjd med söket på jycken. Förutsatt att jag står eller sitter still. Så länge jag rör mig håller han sig i närheten av mig.

 

Men ämnet är intressant. Hur ser det rastypiska söket ut för en basset, tjt, ADB eller för den delen drever, tax, beagle?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter i sitsen att jag åxå ska ha en valp till våren. Vet ungefär vad jag vill, men tror att jag kommer att hinna ändra mig flera gånger.

Skitsamma, risken jag tar är att jag får arbeta lite mer. Jag tror det blir en bastard. En jakthund blir bara bra om den får vara i skogen, och oavsett hund så kommer den ar får vara i skogen.så mkt jag hinner.

 

Vad blir det för bastard då? Vad skall du blanda för raser?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vit/wachtel eller liknande.

Måste tro på förrädarna, och ras korsningen. Annars blir det fel från start. Men någon typ av spets ska det vara med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det gris som stå överst på listan antar jag? Får man fråga varför du inte vill ha en ren spets?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte söket är så starkt kopplat till jaktlusten.

Jag anser att söket förutom lydnaden är det enda som man själv kan påverka, framförallt i negativ riktning.

Min hund har gått från dåligt till obefintligt sök, men så fort han har vittring så jobbar han helt självständigt. Han bryter oftast inte självmant förrän efter ett par timmar eller mer.

Som jag ser det saknas inte jaktlusten, ska bara få honom att förstå att söket i sig lönar sig.......

Mycket stubbsittande blir det......tur jag har jaktsidan att titta på:lol:

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte söket är så starkt kopplat till jaktlusten.

Jag anser att söket förutom lydnaden är det enda som man själv kan påverka, framförallt i negativ riktning.

Min hund har gått från dåligt till obefintligt sök, men så fort han har vittring så jobbar han helt självständigt. Han bryter oftast inte självmant förrän efter ett par timmar eller mer.

Som jag ser det saknas inte jaktlusten, ska bara få honom att förstå att söket i sig lönar sig.......

Mycket stubbsittande blir det......tur jag har jaktsidan att titta på:lol:

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det gris som stå överst på listan antar jag? Får man fråga varför du inte vill ha en ren spets?

Isof blir det en nobs. Men att hitta en sån med rätt föräldrar, som tar sig ann gris. Är nog svårt att hitta.

Och sen har jag svalt argumentet om att blandraser överlag är friskare.

Plus att frun inte kan ställa ut den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg till så hjälper jag dig med nobsen, fast jag tycker ju ändå finne. Dom flesta är ju faktiskt bättre än mina kräk.:lol:

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Idag fick jag ett rådjur i pass på 10 m efter att hunden drivit 2 min. Hade jag skjutit i sådana lägen hade jag snabbt utrotat viltet på mina marker, vilket jag inte vill då jag vill ha jakt hela säsongen (samt nästa och nästa). Ska man skjuta på alla vilt man ser behöver man ju ingen hund, då kan man lika gärna vaka/purscha både kid och smaldjur.

 

 

 

Har dock varit bjuden på jakt på ett stort säteri ett par gånger. Där jagas 2 ggr per år, 6 såtar per jaktdag, 12 skyttar och 4-6 wachtlar i varje såt. Jaktledaren brukar kalla det att skapa en "popcorngryta" där det skall skvätta vilt åt alla håll. Där skjuter man givetvis på alla viltkontakter och hundarna driver bara i några minuter. En helt annan typ av jakt.

 

 

 

Men jag skall inte debattera med dig, för det är helt uppenbart att vi jagar olika, troligen beroende på jaktlig tradition och vilttillgång. Inget är rätt eller fel.

Det finns ingen som helst anledning till att vänta med att avsluta. Och om det är ”fel” bytesdjur så, kalla in hunden och släpp på nytt område.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen som helst anledning till att vänta med att avsluta. Och om det är ”fel” bytesdjur så, kalla in hunden och släpp på nytt område.

 

OK, då vet jag vad du tycker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, i så fall vet jag faktiskt inte vad du menar, eller hur jag skall tolka dina inlägg? Jag skrev att vi jagar olika och att inget är rätt eller fel, för att understryka att jag respekterar ditt jaktsätt och hundfilosofi. Jag hoppas att du gör det samma, men jag har som sagt svårt att tolka dina inlägg. I en annan tråd skrev du själv att du tränar inför älgjakten genom att släppa på älg, vilket jag antar INTE innebär att du tänker skjuta älgen just denna vecka? Är det då också något som är fel?

 

Det finns massvis med anledningar att inte skjuta för en hund. I den jakthundstradition jag är uppfostrad belönar man hunden (och sig själv) genom att skjuta när hunden gör rätt. Du skjuter exempelvis inte vilt som den stående fågelhunden stöter utan att först ha stått och gjort en korrekt avance, du skjuter inte för trädskällaren om den skäller på fel träd mot var fågeln sitter, älghundsföraren föredrar att man undviker att skjuta skenälgar innan hunden fått chans att ställa dem. Samma sak gäller för drivande hundar där de flesta av oss vill att hunden skall få en chans att göra rätt innan man skjuter. I mitt fall skjuter jag räv i alla lägen jag kan, hare vill jag att hunden skall få driva ett varv och visa att han klarar avhopp, innan jag skjuter. Rådjur beror lite på, men eftersom min hund har tendens att avbryta lite för lätt vill jag att han skall ha drivit en stund innan det smäller. Hur länge beror lite på hur de senaste dreven gått, hur mycket rådjur man har på marken osv.

 

Detta när jag jagar själv eller med mina närmaste kamrater. Vid större samfällda jakter eller när man har gäster lämnar vi det oftast öppet för var och en när det är läge att skjuta, om man får chansen. Många av dem jag jagar med uppskattar dock att få höra ett bra drev, innan det smäller.

 

 Gränsen mellan vad som är jaktträning och jakt blir givetvis vag, men jag ser inte heller några problem i det så länge man har långsamma hundar och tänker till lite. Jag släpper givetvis inte en hund för att jaga rådjur i flera timmar för skoj skull i januari om det är långvarig kyla och snötäckt mark osv.

 

 Så resonerar jag, och jag har svårt att tro att det skulle vara kontroversiellt.

Du har rätt att det finns massor av anledningar att inte skjuta och jag respekterar ditt jaktsätt och hundfilosofi. Om och när man skall skjuta får var och en själv besluta om. Sedan så är jag personligen av den uppfattningen att man normalt inte bör jaga djur i onödan bara för att få höra bra drev. Därför bör heller inte de som skjuter så tidigt som möjligt hånas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har rätt att det finns massor av anledningar att inte skjuta och jag respekterar ditt jaktsätt och hundfilosofi. Om och när man skall skjuta får var och en själv besluta om. Sedan så är jag personligen av den uppfattningen att man normalt inte bör jaga djur i onödan bara för att få höra bra drev. Därför bör heller inte de som skjuter så tidigt som möjligt hånas.

 

Nej, ingen skall eller har hånats, iallafall inte i den här tråden. Var och en jagar och använder sina hundar så som man önskar och marken och vilttillgången medger. Nu släpper vi det!

 

Jag tror fortfarande att ADB skulle kunna vara en intresant hund för mig men skulle vilja lära mig mer och se några individer jaga. Jag förstår att du har en del kontakter och återkommer i ett PM framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Nej, ingen skall eller har hånats, iallafall inte i den här tråden. Var och en jagar och använder sina hundar så som man önskar och marken och vilttillgången medger. Nu släpper vi det!

 

Jag tror fortfarande att ADB skulle kunna vara en intresant hund för mig men skulle vilja lära mig mer och se några individer jaga. Jag förstår att du har en del kontakter och återkommer i ett PM framöver.

Jag är väl lite för känslig av kritik mot rasen. Texten ”Följt er diskussion angående drevtider och skulle mina hundar slutar driva efter 40 minuter när det buktar som bäst så hade dom inte blivit gamla!”, uppfattar jag inte som särskilt positiv. Anmärkningsvärt uttalande från en av de godkända drevprovsdomare som får döma ADB på drevprov i vinter. Men vi släpper det direkt. Skicka gärna ett pm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man släpper det där med drevtider så är faktiskt sök en intressant aspekt som troligen hänger en del på jaktlusten, som du också säger. Så som jag jagar så är dåligt sök lika illa som korta drev, eftersom man ofta stöter viltet rätt hårt och lägger ut mycket vittring om man själv ska gå med hunden hela vägen.

Har dock en teori om att söket har mer med injagningen att göra. Med min nuvarande jycke gjorde jag alla de vanliga missarna och "gick sönder söket". Klassiskt när man tycker det är tråkigt att sitta och vänta och man dessutom har folk med sig i skogen som man vill ge jakt. Förra hösten var jag pappaledig. Få riktiga jakttillfällen, men jag var ute mycket med min 13-14 månaders dotter, och släpptre hunden. Jag fick då fokusera på att hålla henne på humör med kottar, fika och blöjbyten, medan hunden fick söka själv. Och nu måste jag säga att vid 5 års ålder så är jag nu riktigt nöjd med söket på jycken. Förutsatt att jag står eller sitter still. Så länge jag rör mig håller han sig i närheten av mig.

Men ämnet är intressant. Hur ser det rastypiska söket ut för en basset, tjt, ADB eller för den delen drever, tax, beagle?

Jag tror precis som du att söket går att träna in. Men vissa individer, för detta tror jag inte bara är förknippat med rasen, har bättre sök från början. Med min hund vet jag att jag gick sönder söket vid injagningen, jag var ung och otålig. Att Träna in ett sök och bara tjura ut hunden är inte roligt alls. Därför kommer jag vara noga med att föräldrarna till min nästa hund hade ett självständigt sök i tidig ålder, viljan att finna vilt,Oavsett ras.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är väl lite för känslig av kritik mot rasen. Texten ”Följt er diskussion angående drevtider och skulle mina hundar slutar driva efter 40 minuter när det buktar som bäst så hade dom inte blivit gamla!”, uppfattar jag inte som särskilt positiv. Anmärkningsvärt uttalande från en av de godkända drevprovsdomare som får döma ADB på drevprov i vinter. Men vi släpper det direkt. Skicka gärna ett pm.

 

Ja, vi jägare står ofta väldigt nära våra hundar och f-n ta den som har något negativt att säga! Men så känslig får man inte vara, hade jag reagerat på alla som haft något negativt att säga om Beaglar sedan jag skaffade min första så skulle jag gått runt och varit förbannad mest hela tiden, och det vill man ju inte!

 

Jag återkommer med PM efter älgjakten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror precis som du att söket går att träna in. Men vissa individer, för detta tror jag inte bara är förknippat med rasen, har bättre sök från början. Med min hund vet jag att jag gick sönder söket vid injagningen, jag var ung och otålig. Att Träna in ett sök och bara tjura ut hunden är inte roligt alls. Därför kommer jag vara noga med att föräldrarna till min nästa hund hade ett självständigt sök i tidig ålder, viljan att finna vilt,Oavsett ras.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Jepp, det låter som en sund tanke!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...