Jump to content

Då börjar nedräkningen: Ny valp våren 2015!

Foxtrot Echo

Recommended Posts

Foxtrot Echo

Så ja! Väcker upp den här gamla tråden från förra året igen. Diskussionens vågor gick tidvis höga, men på det hela taget var det intressant. Fick också en del intressanta kontakter med några av er, och en del kommer jag att kontakta igen i år, för att se om jag kan få chans att se era hundar in action.

Vad har hänt sedan sist då? Jo, beaglen Fridolf han ju med att både bli skadad, återhämta sig och avsluta säsongen mycket starkt. Både som drivare och spårhund. Vissa mognar sent och jag hoppas bara att det hänger i även i år.

Valpplanerna då? Jo det kanske kan bli ett fönster till våren… Eftersom Fridolf fortfarande har ett par år kvar funderar jag mycket på om huruvida jag verkligen har jakt (läs tid) för två drivare. Kanske blir att vänta lite ändå. Dessutom ser det ut som att en nära familjemedlem kanske skaffar nästa drivare, som jag i så fall kommer att ha full tillgång till. Detta öppnar upp för en gammal dröm som jag nämnde i de första raderna på tråden. Som jag skrev så skall jag någon dag ha en jaktlabrador! Om nu nästa generation drivare/spårhund löser sig inom familjen så öppnar sig faktiskt en chans för mig att ta en annan hundtyp, och lära mig en ny dimension av jakten.

Allt eftersom eftersöken, främst på rådjur, blir allt fler, saknar jag mer och mer en utpräglad släpphund. Fridolf kan vara snabb om han vill, men är för snäll och för liten för att vara en riktig avslutare. Har också  fått tillgång till en ny jaktmark med riktigt gott om sjöar och tjärn. Jag är helt novis på området, och ingen sådan jakt verkar bedrivas idag, men visst borde det gå att skjuta en och annan and där, inte minst om man satsade lite på att mata in dem? En jaktlabbe borde med marginal täcka dessa behov, eller?

Så årets fråga är om någon här, gärna med erfarenhet av andjakt och apportörer som eftersökshundar, har lust att komma och besiktiga andtillgången samt visa upp sin hund? Ingår då att förklara för mig hur man lägger upp alla dimensioner av andjakt på uppflog och sträck. Jaktlabradorer har som sagt en speciell plats i mitt hjärta, men även andra liknande hundar är av intresse.

Låt också höra, vad tycker ni om resonemanget?

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Foxtrot Echo

23

• Miljöfriend

13

• Urban

5

• mats_bengt

3

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OK, i så fall vet jag faktiskt inte vad du menar, eller hur jag skall tolka dina inlägg? Jag skrev att vi jagar olika och att inget är rätt eller fel, för att understryka att jag respekterar ditt jakt

På fullt drev kanske 10-15 %. På tappt säkert hälften.   Följt er diskussion angående drevtider och skulle mina hundar slutar driva efter 40 minuter när det buktar som bäst så hade dom inte blivit g

Idag fick jag ett rådjur i pass på 10 m efter att hunden drivit 2 min. Hade jag skjutit i sådana lägen hade jag snabbt utrotat viltet på mina marker, vilket jag inte vill då jag vill ha jakt hela säso

Posted Images

Älgflugornas Herre

Jag är ungefär lika novis som du på andjakt, men det skall vi nog kunna lösa om du vill se en vattenglad vorsteh eller tyskterrier även om den sistnämnda hellre simmar av pur glädje än för att hämta något åt husse...

• 1 month later...
Fredric Zetterheim

Har du testat Basset Fauve som drivare och familjehund?

Du är inbjuden till mig för att höra och titta på en bra representant för rasen.

Se andra inlägg på denna sida om Fauven, jag har skrivit en del där.

Jag skall ta valpar efter henne sommaren 2015.

Fredric från Småland

post-16228-0-95923700-1412967969_thumb.j

• 2 weeks later...
Foxtrot Echo

Tack Fredric! Har ingen egen erfarenhet av Fauve, men det är helt klart intressant. Skickar dig ett PM!