Hoppa till innehåll

Grisjakt innan löven trillat


mats_bengt

Recommended Posts

Lite lustig rubrik!

 

Läser mycket i jaktdagböckerna och pratat en del med andra grisjägare. Sammanfattat så är det svårt eller nästan omöjligt att få till bra hundarbete innan löven har trillat och kanske särskilt  i Kronoberg med alla våra Gudrunhyggen.

 

Tror nästan aldrig att jag haft ett vettigt ståndskall med min Jämte innan löven har fallit och då anser jag att han är en duglig grishund, har ändå skjutits drygt 50 grisar för honom och 20 sista säsongen. Kan förstå detta då han alltid väljer ut en gris och sedan står han inom en två meter och skäller och är då sikten under en halvmeter är det svårt. Plus att grisarna lätt kan smita iväg i ormbunkar och hallonsnår.

 

Tror även att det blir svår med lukterna inne på hyggena.

 

Det jag är intresserad av är om det finns några som får vettiga hundjobb så här års och hur jobbar era hundar då!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag håller väl med. Som du säkert läst har min hund också svårt att få bra kontakt i lövet och grisarna vill gärna rinna iväg för honom. Det är dessutom gärna där dom vill ligga nu i början på säsongen tycker jag så det kan vara lite frustrerande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att det blir svårare för hundarna innan lövfällningen. 

Störst problem har väl de hundar som går och skäller på hela flockar och inte klarar av att skilja undan en gris. Men även mindre grisar som gärna springer direkt blir ju nästan omöjligt att få tryck på i spenaten så det blir stopp och ståndskall. Brukar mest snurra runt för att sedan dra iväg när hunden blir efter. Men om hunden skiljer ut en vuxen gris så ska det inte va några problem för en vettig hund. Är ju inte värre än att skälla i vass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du borde prova ett grisfyllt majsfält på natten, ett gudrunhygge framstår som en en tom fotbollsplan med solen i zenit i jämförelse. :wink:

 

Köper inte riktigt lövproblematiken, samma hundar som har problem i täta lövbuskage skäller senare på säsongen bra i täta granplanteringar under jämförbara siktförhållanden. Tror mer på ringrostighet, värme och dåligt flås tidigt på säsongen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...