Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com


Sign in to follow this  
Dr Krall

Glödga hylshalsar?

Recommended Posts

Dr Krall

Köpte 100 hylsor till min 358 win...Winchester hylsor. Nu är de omladdade ca fem ggr. Bör jag nu anlöpa/glödga hylshalsen? Hur gå till väga i sånt fall? Ha dem ståendes i en bytta med vatten så övre ca 2 cm av hylsan ovan ytan...gasolbrännare (hur mkt värmas)...vicka omkull? Blir inte hylshalsen ännu mer härdad då av avkylningen? Låta bli att vicka omkull?? Eller ska jag låta bli helt och hållet och bara ladda och vara glad? Jag har inte behövt trimma hylslängd så värst mycket ännu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Mässing härdas av bearbetning. Avhärdas med hjälp av värme.

Jag ställer mina i vattenbad, nära nog upp till bröstet och värmer tills det börjar bubbla i vattenytan intill hylsan.

Sen tipp ner i badet och värmer nästa....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dr Krall

Efter hur många omladdningar ungefär? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maddog

jag tycker 358w är mycket snäll mot hylsorna. har en batch från 2008 som går fortfarande och bössan har gått några tusen skott så dom har gått några vändor. ingen anlöpning än och jag har inte sett någon nedgång i precision eller tecken på utmattning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Efter hur många omladdningar ungefär? :)

Eg ingen aning.....

Har skjutit mina 7 mm rem mag +15 gånger utan några tecken på utmattning eller så.

Läste på lite om glödgning, och resonerar som så att det torde iaf inte försämra precision eller hållbarhet på hylsorna. Så nu mer får dom en låga inför varje omladdning.

Rätt eller fel....!? Så gör jag numer tills dess att jag hittar andra argument varför jag inte bör göra så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nils l

Glödga dem inför varje omladdning är kanske lite överdrivet. Risken är att man bränner ur zinken så att de blir för mjuka. Jag håller mina hylsor mellan fingrarna och snurrar dem i en gaslåga med dämpat ljus och så fort hylsan börjar ändra färg i halsen alternativt att hylsan blir för varm att hålla i så kastar jag dem i en bytta med vatten. På så sätt minskar risken att jag överhettar dem och genom att snurra dem så sprider sig värmen på ett bättre sätt. Blir lågan gulgrön så har man värmt för mycket och zink förbränns.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars

Har ännu aldrig glödgat en hylsa men väl laddat många 50ggr med laddningar jag inte vågar skriva på nätet ;)

 

Men då snackar vi anpassade patronlägen och bussningsverktyg så att halsarna bearbetas minimalt. Men även i ett standard patronläger ger bussningsverktyg bra utökning av hylslivet och sedan att det är mycket lättarbetade och att man kan köra minimalt headspace samt slipper kleta saker på insidan hylshalsen är ren bonus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nils l

Ja det är en stor skillnad på hur patronläget ser ut. Om metallen återgår till ursprungsform efter varje avfyrning så behöver man inte bearbeta metallen överhuvudtaget och då håller hylsorna väldigt länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
henke67

Ni som normaliserar/glödgar.

Gör ni det för att motverka deformationshärdningen som uppstår när ni skjuter eller den som uppstår när ni kalibrerar?

Är det någon som vet vilka temperaturer en hylshals hinner uppnå i bössan?

Som ni förstår är detta något jag själv har valt att hoppa över. Funderar på nödvändigheten. För 6,5:an spelar nog inte hylslivet så stor roll. Men mina 9,3:or vill jag nog att de skall överleva så länge som möjligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nils l

Då jag tillverkar 221rem fireball, 6,5-06 och tidigare 22k hornet hylsor så glödgade jag dem när omformningen var klar för att få en mjukare hals som inte spricker. Samma när jag blåste ut 22 hornet till k-hornet så höll hylsorna bättre om man anlöpte dem innan fireforming. Jag glödgar sällan halsen på en hylsa under normal "drift" utan vid tillverkning. När halsarna spricker eller visar tecken på att spricka och det är dags för glödgning på grund av bearbetning vid kalibrering så brukar jag kassera och göra en ny omgång.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
snowman

Jag glödgade hyshalsar före kalibrering  i kal 222 R för att få Sakos 45 grains helmantelkulor att sitta rejält fast

efter att jag kalibrerat hylsorna. Fungerade perfekt kommer jag ihåg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...