Jump to content

Vilken ljuddämpare?


hallstensson

Recommended Posts

hallstensson

Funderar starkt på att söka licens på en ljuddämpare. Ska sitta på en t3 varmint 308w, men vilken ska man kolla på i sånna fall? Visst en liten dämpare är ju alltid lättare men tycker att lite större dämpare ser bättre ut, men får ju inte bli överdrivet stor heller och till ett måttligt pris.

Vill också ha så lite rekyl som möjligt!

Finns det tester på den som har mest rekyldämpning eller är alla ungefär likvärdiga?

Tacksam för svar!

Link to post
Share on other sites
ozzian

Nu har jag bar hörsägen på detta , men ljuddämpningen följer rekyldämpningen, alltså mindre ljud mindre rekyl!

tester finns i flera jakttidningar, en i sista numret av någon av dem, jaktovapen/vapentidningen/jaktjournalen1

Jag kör med snart 4 st a-tec maxim, bland de bästa men bland de dyrare!

Link to post
Share on other sites
hallstensson

Sen tänkte jag på, vad är det för skillnad mellan a-tec maxim och a-tec maxim Hb. Skulle maxim Hb bli bättre på min varmint pipa?

Link to post
Share on other sites
strävhår

Sen tänkte jag på, vad är det för skillnad mellan a-tec maxim och a-tec maxim Hb. Skulle maxim Hb bli bättre på min varmint pipa?

Maxim HB är anpassad för just tjocka pipor (Heavy Barrel) tror den sväljer 23mm.
Link to post
Share on other sites

den vanliga klarar typ 19,5mm(+- 2mm)

jag har 19,3mm pipor och det blir bra!

 

strävhår,,,jag som trodde HB var att dom tålde mer stryk alla magnum :wallbash:

Link to post
Share on other sites
hallstensson

Ja jag förstod nästan det strävhår! Eftersom jag har varmint pipa så kanske man skulle satsa på en sån? Har än sålänge hittat en för 3500 på jaktcenter tror jag de hette.

Link to post
Share on other sites
Älgflugornas Herre

Jag tycker att du skall försöka få tillfälle att testskjuta lite med några olika dämpare först. Känna lite på dem, fundera över om du tycker att det är OK att bössan blir klumpigare, diskutera det där med fördel/nackdel av ev pipkapning öga mot öga med de som har dämp.

 

Så kolla om det inte finns någon med dämp i närheten av där du bor och börja där. Antingen blir du såld eller så tycker du att det inte är något för dig. Bra att veta innan man ger sig in i licensprocessen nu för tiden...

Link to post
Share on other sites
strävhår

Ja jag förstod nästan det strävhår! Eftersom jag har varmint pipa så kanske man skulle satsa på en sån? Har än sålänge hittat en för 3500 på jaktcenter tror jag de hette.

Har en Maxim på min 7rem och blir det en på 6,5 så blir det en HB.
Link to post
Share on other sites
Älgflugornas Herre

Jag har RCC teleskopiska på ett par vapen och en B&T frontmonterad på ett. Mitt ytterst subjektiva intryck är att B&T är klart mycket bättre. Men det syns ju såklart på priset också. Å andra sidan är det svårt att jämföra då de sitter på vapen med oerhört olika stockning och användningsområde. Så tipset om att försöka prova några olika kvarstår.

Link to post
Share on other sites

Jag har en V-mac och en RCC. Trivs väldigt bra med båda, RCC är nog mest för pengarna men V-mac slår den men kostar ju desto mer. Ingen super skillnad dock.

Link to post
Share on other sites
acoupleunderpar

Vad sägs om Ase Utra SL5? Den som sitter monterad då man köper Tikka T3 Black edition. Jag sneglar åt det paketet då det verkar vara ett bra insteg.

//Niclas

Link to post
Share on other sites
hallstensson

Ja de lär ju finnas en uppsjö av dämpare, för mig spelar de ingen större roll vilken dämpare egentligen. De är just det att jag vill få bort lite ljud men framförallt rekylen! Riktigt irriterande när man ligger på 300 m och bössan hoppar till så allt försvinner..

Men dom ska väl inte försämra precision eller ändra träffläge va? Det är ruskigt fin precision i den men vill som sagt bli av med rekylen.

Link to post
Share on other sites

nej, skulle vilja påstå att precitionen blir betydligt bättre!

Lite mer tyngd

mindre rekyl

men kröningen måste utföras korrekt om du kapar pipan!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
hallstensson

Måste man kapa pipan? Förstår att den kommer bygga på 15cm eller va de var med a-tec men vill ju helst inte kapa utan bara lämna in den på gängning. Behöver man nått mer? Eller är det bara att lämna in bössan och dämparen när man får hem den?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


  • Similar Content

    • Per_B
      By Per_B
      Hej!
      Funderar på att köpa ny bössa men kan inte bestämma mig... (funderar på att bygga om pappas studsare också.... so many tasty options så att säga
      Väljer mellan tre olika men alla har sin egenheter som det verkar. Priset är det billigaste jag hittat för bössan helt ren. Tillkommer på detta justerbar kolvkam, kikarsikte och ljuddämpare.
      Efter att ha kollat runt och funderat så fastnar jag på några detaljer, vad tror ni, är mina invändningar något att lägga vikt vid eller inte???
       
      1. Winchester XPR 308W: 6995kr.
      Osäker på trycket, lite högt? från fabrik 1.6kg, justerbart mellan 1.4kg (men då ramlar justerskruven ut...) upp till 2.3kg. Men om detta är något problem vet jag eg. inte... 1.6kg är kanske utmärkt på ett jaktvapen??
       
      2. Sauer 100 Classic XT 308W: 10495kr.
      Sidosäkring som man kan säkra av misstag (utan att märka det) när man repeterar / laddar om. 
       
      3. Tikka T3x Lite Adjustable 308W: 13995 kr.
      Går inte att plundra i säkrat läge.
       
      Tacksam för input!
       
    • redtop
      By redtop
      Jag kommer närmare och närmare den dagen då det är dags att slå en gänga på min m/96. Och bara så ni förstår så handlar det inte om att det ska bli en gänga på bössan, utan det handlar om att jag ska gänga bössan, annars kan det liksom lika gärna vara.
      Mental och praktisk förberedelse pågår.  Jag har letat upp rätt kuggdrev till svarven, monterat dem och kontrollkört på en rörstump och konstaterat att det blir 1,0mm stigning. Planen är att köra med pipan genom växellådan, så jag har tillverkat en "spider" för uppriktning. Hittade en lämplig koppartråd på 3mm diameter som jag tänkte använda i fyrbackschucken för att få en pivå-punkt i främre änden. Ett antal internetsidor och youtube-videos i ämnet har konsumerats, och jag börjar få ett hum om vad jag tycker verkar vara ett vettigt sätt att spänna upp pipan och rikta den (och också ett hum om hur man inte bör göra. Det finns mycket skit på internet!  )
      För att rikta upp pipan ser jag att det finns lite olika varianter som verkar kunna funka och nu får ni rätta mig om jag har fel benämning på saker och ting:
      1) Range rod/ Indicator rod: En pinne med tajt passning i pipan. Man för in den en lämplig bit, kanske 5 cm och riktar sedan med klocka mot pinnen nära mynningen och flyttar sen klockan en bit ut, kanske 5cm, och riktar mot det. Upprepa tills det är rätt riktat.
      2) Gordy rod / Grissly rod: En pinne med en bussning med tajt passning i pipan. Man för in den så den är i höjd med chuckens backar och riktar mot detta med chucken. Sen drar man ut den närmare mynningen och riktar mot detta med spidern. Upprepa tills det är rätt riktat.
      Jag tänker att resultatet av dessa båda metoder borde bli ganska likvärdigt.
      Som en första idé införskaffades en slipad stålstång diam 6,5mm och längd 200mm. Diametern mätt med mikrometer är verkligen 6,50mm kontrollmätt på flera ställen. (Vilket iofs inte säger nåt om cylindriciteten)
      Lägger man upp den i V-block och klockar så kastar den ca ±0,04mm på mitten, så helt spikrak är den inte. Stången passar dock fint i pipan på bössan. Man kan utan kraft föra in halva längden och glappet är helt obefintligt (pipan är tolkad till 6.51mm)
      Nu till frågan:
      Låter det vettigt att använda denna stång och klocka in enligt metod 1 ovan, eller kommer den lilla krökningen hos stången att ställa till det?  Jag tänker mig att jag kommer att använda halva stångens längd. Ca 50mm instick i pipan och 50mm utanför att använda för uppriktning. 
       



    • lars m. l.
      By lars m. l.
      Hej
      Jag har forud anvendt Lapua Naturalis (gen 2) i 308 win med gott resultat - både avs effekt i vilt og precision.
      Numera har jeg borjat anvende Lapua Naturalis 170 gr (gen 3) #558, men mine testladninger fungerer inte. Precisionen ar kass.
      Jag har testet Norma och Lapua  messing med N202 och N203b krut.
      Kulvapnet ar en Tikka T3, som i vanliga fall skyter bra. 
      Vad gor jag fel?
      mvh Lars 
    • MOB
      By MOB
      Hej. Jag funderar på ett par saker gällande att lämna in pipor för kapning och gängning. Önskar att få två smidigare och något lättare vapen. Samt ev. kunna sätta ljuddämpare utan att behöva bära runt på en flaggstång. Vid pipmätning i enlighet med polisens riktlinjer uppmätte;  
      Carl Gustaf 1900 6.5x55 59cm
      HVA 468 8x57 70cm

      A
      Målet är att ha så korta lagliga pipor som möjligt utan att negativt påverka.
      1. Precision
      2. Balans.
      3. Rekyl.

      Tips och råd? Fördelar och nackdelar.

      B
      Vilken sorts dämpare är att föredra? Fördelar och nackdelar.

      C
      Planerar även kolvbyten till något lättare (Syntet, laminat el. motsvarande) 
      Är det bättre att byta kolv före man kapar eller efter?

      Tack på förhand.

      /Mob
    • Granatz
      By Granatz
      Sugen på ny bössa och behöver lite hjälp, tips.
       Står mellan Tikka t3x super varmint. T3x Tactical och T3x CTR.
      alla känns hyfsat lika, men skulle gärna ta del av era åsikter!! 
×
×
  • Create New...