Hoppa till innehåll

Är det kört för min jämte?


JNJAKT

Recommended Posts

Hejsan! Har en jämthund en tik som är 2 år och 7 månader. Som jag börjat misströsta på. De är inte skjutet någon älg på ståndskall åt henne, även om jag varit så nära flera gånger. Problemet som jag har är att det inte känns som att hon är ute efter att bara hitta älg när vi jagar, Hon springer ofta runt och lallar och kör ofta fast vid spår elr liknade och kan surra över 1 timme på samma sälle utan att komma någon vart.

 

Om jag märker att hon hittar ett spår och börjar spåra, så äär hon väldigt spårnoga och håller i länge, om hon inte kommer till någon väg eller en by, då tappar hon helt fokus och så börjar hon med något annat istället.

En riktig livsnjutare med andra ord, även fast hon fått otroligt många dagar i skogen så är det ibland som att hon aldrig varit i skogen förr.

 

Vissa gånger söker hon otrlig bra och ligger ute på ca 600-1000 m och söker. Hon har blivit myket bättre på att sammarbeta med mig jämförtmed förra året, men annars är det inte så stor skillnad. Tror till och med att hon hade fler upptag förra året än vad hon haft iår.

 

Hon känns vädigt omogen, och verkar inte ha mognat mycket de senaste året.

 

Vad säger ni lite erfarnare som har bättre koll på jämthundar, börjar det vara kört för henne?

Någon som kanske varit med om samma sak, att hunden mognat sent men sedan blomstrat ordentligt vid senare dar??

 

Själv tror jag att en skjuten älg på ståndskall hade gjort så poletten trillat ner, men med fel älgar och fel marker så har det ine blivit nått, även om jag gjort ca 20 -25 släpp med henne hittils!

 

Kom gärna med egna teorier eller erfarenheter!!

 

 

/ :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om hon känns omogen så är hon nog just omogen och då behöver hon bara mer tid på sig så jag hade nog gett henne mer tid om jag vore du.

 

Varför hon är omogen än är ju omöjligt att svara på. Antingen ligger det i generna eller så på individnivå liksom och oavsett orsak så är det bara tid som löser "problemet" om jakten finns i henne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När lång tid kan de ta för en jämte att mogna? Har släppt henne tsm med kompisens hund och hon kändes väldigt valpig, hon skulle mest leka med den andra hunden. Men tillslut fick dom upp älg och skällde tsm i 1,5 h!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handlar problemet om mognad då eller är det så att det kanske inte finns så mycket jaktlust i hunden,,`´

Kompis har en jämte som jagar i bland o ibland så jagar den råttor eller nåt annat tok den är 6 år gammal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De brukar räknas som "färdigvuxna" på alla sätt och vis (fysiskt och psykiskt) vid ungefär 3 års ålder. Men många är ju psykiskt mogna långt innan dess.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min jämte var 2 1/2 år innan han "mognade", fram tills dess så lekte han när vi var i skogen och med dåligt sök. Jag hade turen att det blev två älgar skjutna på pass och efter det så lossnade allt. Idag så är söket bra och förmågan att hitta älg mycket bra. Det har under jakten skjutits 5 älgar på lika många dagar för honom. Ståndälgarna och det sista ettan till championatet tar vi när köttjägarna stannar hemma så det blir lite lugnare i skogen. Vad jag vill säga är att ge inte upp hoppet än, det hade jag nästan gjort men med facit i hand så blev det mycket bra.

 

Mvh

Stig

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktlusten har hon. Får hon upp ett spår eller har något i näsan sticker hon direkt. Men hon vill hinna med så mycket när hon är i skogen, hon är inte bara inriktad på att hitta älg.

Det var ju kul att höra figo, 2 st älgar är skjutet för henne förra året, men har haft lite otur eftersom första älgen en passskytt sköt var hon en bit bakom och när han sköt så blev hon lite skotträdd och vek av. Och islutet av förra årets jakt kom hon förbi mig med ko + kalv och en fjoling som jag sköt, men fjolingen vek av från kon och kalven och la sig en bit bort. Och hunden valde då att följa kon och kalven, så hon har inte fått se när älgen lägger sig ner, så hon har nog inte fattat vad hon är tillför än!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar jämföra hundar med barn, vissa behöver mer och längre tid på sig att lära sig

läsa och skriva, andra går det fortare för. Man måste vara en tålamodig och uppmuntrande

 pedagog både för hundar och för barn. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon verkade så lovande förra året, men hon har tyvärr inte jagat bättre iår. Så de är väl mest därför jag varit lite orolig.

Jag hade väl för höga förhoppningar på henne , och trodde hon skulle prestera ännu bättre iår!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon verkade så lovande förra året, men hon har tyvärr inte jagat bättre iår. Så de är väl mest därför jag varit lite orolig.

Jag hade väl för höga förhoppningar på henne , och trodde hon skulle prestera ännu bättre iår!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Har du haft lite mindre jaktdagar i år?? Löp på gång?? Tikar kan vara lite "off" fokus ett tag innan och efter :confused:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon löpte en halvmånad före jakten började. De har nog blivit lite.fler jaktdagar det här året, ca 4 veckor hittils så jag har nog hunnit med en 20 släpp kanske

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom mina anteckningar och jag har gjort 30 st släpp och hon har hittat älg 8 gånger, har haft 3 st drev samt 5 st ståndskall.

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom mina anteckningar och jag har gjort 30 st släpp och hon har hittat älg 8 gånger, har haft 3 st drev samt 5 st ståndskall.

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

 

Jag har ju ingen aning om hur älgrika marker ni har men 5st ståndskall på 30 släpp är väll jäkligt bra? Antar att hon drivit innan hon ställt älgarna isf har hon ju drivit 26,6% av gångerna du släppt henne iår. Det är väll inte illa för en "unghund"? :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon har oftast fått stopp på älgarna. Men hade hon haft fokus på att bara jaga älg skulle statistiken varit klart mycket bättre.

Jagar i norr och vi får skjuta 10+10 iår på ca 3500 hektar.

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min gamla tik "mognade" först vid 4 års ålder.... hon var riktigt lovande första säsongen men sedan var det som hon aldrig varit i skogen fick många bra tips att ta bort henne och satsa på något annat men envis och kär i hunden som jag var kom inte jag på tanken ens och tur det för sen blev det musik i skogen :)

så mitt råd är att hålla ut lite till och  ge henne mer tid och uppmuntran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De var kul att höra! Att ge upp finns inte på kartan. En vacker dag ska det bli en älg skjuten på ståndskall åt henne, om jag så måste bära fram älgen till henne, åt då kanske poletten trillar ner:-)

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår var det nära! Efter att hon gjort lite smårundor, så började hon spåra och ca 500 m från mig hörde jag upptaget, och det rörde sig ingenting. Jag smög in på 30-40 m och såg bara en Ko, tillslut fick den vind av mig och stack.

Tiken följde efter en 600 m och sen släppte hon och kom till mig.

De fanns så mycket älgspår och legor där, så det var säkert fler älgar där men som jag inte såg.

I slutet av dagen for hon iväg på en större runda och i skymningen fick jag återigen höra ett upptag 900 m från mig, och denna gång var det också fast ståndskall direkt, men tyvärr på fel mark.

Hon hade ståndskall i 2 h och sen släppte hon.

När hon kom tillbaks till mig ignorerade hon mig totalt, sprang hela tiden en bit ifrån mig så hon inte skulle bli kopplad....Det var som en helt annan hund! Först vid halv 10 tiden på kvällen fick jag in henne, eller jag fick hämta henne hon hade lagt sig under våran jaktkoja och skulle väl sova där.

Hon har aldrig förr varit sådär envis och det var som att hon inte visste vad "kom" betyder.

Dåligt slut på en bra jaktdag!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår var det nära! Efter att hon gjort lite smårundor, så började hon spåra och ca 500 m från mig hörde jag upptaget, och det rörde sig ingenting. Jag smög in på 30-40 m och såg bara en Ko, tillslut fick den vind av mig och stack.

Tiken följde efter en 600 m och sen släppte hon och kom till mig.

De fanns så mycket älgspår och legor där, så det var säkert fler älgar där men som jag inte såg.

I slutet av dagen for hon iväg på en större runda och i skymningen fick jag återigen höra ett upptag 900 m från mig, och denna gång var det också fast ståndskall direkt, men tyvärr på fel mark.

Hon hade ståndskall i 2 h och sen släppte hon.

När hon kom tillbaks till mig ignorerade hon mig totalt, sprang hela tiden en bit ifrån mig så hon inte skulle bli kopplad....Det var som en helt annan hund! Först vid halv 10 tiden på kvällen fick jag in henne, eller jag fick hämta henne hon hade lagt sig under våran jaktkoja och skulle väl sova där.

Hon har aldrig förr varit sådär envis och det var som att hon inte visste vad "kom" betyder.

Dåligt slut på en bra jaktdag!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Man kan nästan tro att hon var lite sur på dig. :biggrin: " här har jag stått och skällt i två timmar och ingen belöning" Jävla husse!!!

Hundar som blir för snabbt kopplade( glädjedödaren ) kan göra detta. Men jag tolkar att detta var ett "nytt" beteende hos henne.  

Det verkade ändå vara en bra jakt dag för dig. Din hund verkar ha en annan åsikt. Hundar kan vara ett mysterium :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången hon var så här envis.

Nog har hon gjort likadant tidigare men gett med sig direkt. Men nu hade hon sprungit 35 km i 15 cm snö, och det var mörkt ute....så hon var ju rätt trött.... Såg på henne direkt när hon kom från ståndskallet att "nu tänker hon inte komma till mig"..!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången hon var så här envis.

Nog har hon gjort likadant tidigare men gett med sig direkt. Men nu hade hon sprungit 35 km i 15 cm snö, och det var mörkt ute....så hon var ju rätt trött.... Såg på henne direkt när hon kom från ståndskallet att "nu tänker hon inte komma till mig"..!

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Det är ju så, det krävs två starka viljor för att träta :yes: Ni kommer nog så småningom att hitta respektive arbetssätt som passar er. Det är alltid så med unghundar, man ska skolas in med jycken. Vägen dit är lång och brokig.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog så, och hon verkar inte vara den typen som vill lära sig.

Har märkt att hon undviker ögonkontakt, hon kollar sällan mig elr andra i ögonen. Vad kan de bero på? Tror hon att hon är högre upp i rang än husse, och att det är hon som ska föra kommando? :huh:

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog så, och hon verkar inte vara den typen som vill lära sig.

Har märkt att hon undviker ögonkontakt, hon kollar sällan mig elr andra i ögonen. Vad kan de bero på? Tror hon att hon är högre upp i rang än husse, och att det är hon som ska föra kommando? :huh:

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

låter mer som hon är låg i rang om hon inte vill titta dej i ögonen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara så också! Annars så är hon väldigt social och trevlig och lägger sig alltid på rygg, och vill att man ska klia henne :rolleyes:

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena. Har lite av samma problem. Min jämte är 2,5 år och tyvärr är ingen älg skjuten för honom än. Han hade fina ståndskall förra året men tyvärr var det antingen på grannens mark eller så var det inte skjutbara älgar. I år tycker jag han inte har utvecklats mycket, jag är lite rädd att han tappar suget då husse inte skjuter de älgar han hittar. Är det fel att fånga en grävling som man sen släpper hunden på och skjuter om hunden ställer och skäller bra på grävlingen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...