Hoppa till innehåll

Idag var det nära. Mycket nära att det vart en hund mindre!


Per Gustafsson

Recommended Posts

Idag skulle vi stycka älgarna i laget jag är med o arrenderar. Men innan det tänkte jag o några gubbar jaga lite. Först började vi med en drever o en basset efter rådjur. Båda fick jakt men inget skjutet.

Efter det så släppte jag Dingo. Han fick tag i en riktig skenälg som nästan bara skenade!

Efter ett tag börjar jaktledaren knorra om att jag skulle koppla så vi kunde åka o stycka... Alla som jagar med en jakttokig spets vet att det inte jämt är så lätt att koppla, men inte denna jaktledare! Jag sade att de kunde åka i förväg så kommer jag när jag kommer. Det rörde sig ner mot den förbannade tågrälsen o man får alltid en lite olustig känsla när hundarna är nära spåret. Jag åkte ner dit för att försöka genskjuta o koppla. När jag är på sidan av rälsen så ser jag Dingo komma ut brevid spåret o i samma sekund så hör jag TÅGET! O inte många sekunder efter det så ser jag tåget som kommer i allt för hög fart. O Dingo är helt uppe i älgspåret o är nu påväg snett över rälsen! Tåget tutar för fullt o jag tänker bara NEJ! Men Dingo han över rälsen o när han var över spåret så var tåget ca 20m från Dingo. Jag andades ut o det var nästan så jag skakade i kroppen av lättnad! Är faktiskt skeptisk till att jag ska vara med i det laget efter detta. Trivs inte så bra i laget o detta vart liksom droppen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch Per, det var nära! :ohmy: Tur att vi inte har en sådan järnväg hos oss.

Vi har en godsjärnväg genom marken o den hör man när den kommer tuffandes uppför.  :thumbsup:

Tutar gör den lite då o då efter eget behov. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står 1-0 i matchen SJ vs Varg hos oss, så lite nytta gör de allt ibland.

Skönt du klarade hundrn Per, vi jagar några ggr per år längs järnvägen och hitills har det gått bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan, såg och stod på för ett par år sedan när en drever var 1m från att bli överkörd av en långtradare... :o

 

Kämpa på Per :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyfan så jävla otäckt! Tycker de är nog så äckligt att släppa vid en landsväg och än värre när man ser på pejlen att hunden är påväg över! En bil kan ju fortfarande stanna om hunden är på vägen men ett tåg kan inte göra mycket för att rädda upp situationen...

Skönt att de gick bra! Hade inte varit kul att läsa att det inte gått bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gå in på trafikverkets hemsida och dök på tåggrafer så kan du få ut exakta tider för alla tågtransporter. Så gör vi så vet man när man vågar släppa. Tiderna är väl som vanligt inte helt exakta men de måste ju ändå ha lite koll så de inte krockar. Alltid något.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen känslan. här går spåret rakt igenom jaktmarken. Har alltid koll på tågtiderna men det har varit väldigt nära några gånger. Man får en olustkänsla så fort man hör tåget och ser i pejlen att drevet är liite väl nära rälsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar sällan korsa rälsen på den här marken o jag tror att det beror på att det inte är så stort skogsområde mellan rälsen o RV34 som har viltstängsel. Djuren har alltså inte mycket att vinna på att korsa rälsen. Men en gång kan vara nog :/ O detta var första gången Dingo korsar rälsen. Rambo drev en räv längs med rälsen för några år sedan o det var rejält obehagligt! :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Hade hund fem meter från spåret förra året när tåget passerade.... obehaglig känsla... kollade på pejlen.... blundade..... kollade igen.... lyssnade om drevet tystnat.... kollade igen.... SÅG ATT HUNDEN RÖRDE SIG!!! Hua! I år har vi tajmat det hela med större marginal. Drevet passerade strax efter, alternativ jävligt direkt innan. Hoppas ingen behöver uppleva samma känsla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch. Skönt att det gick bra. Har förmodligen samma räls gåendes precis i utkanten av min mark, men peppar peppar har det aldrig dragit sig åt det hållet. Skulle det göra det blir det nervöst, det går ju en del tåg. Dock går den utmed ett par sjöar så förhoppningsvis vet djuren att det inte lönar sig att skena ner på rälsen med hunn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch. Skönt att det gick bra. Har förmodligen samma räls gåendes precis i utkanten av min mark, men peppar peppar har det aldrig dragit sig åt det hållet. Skulle det göra det blir det nervöst, det går ju en del tåg. Dock går den utmed ett par sjöar så förhoppningsvis vet djuren att det inte lönar sig att skena ner på rälsen med hunn.

Det är rälsen som går från kisa o upp mot Linköping.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att det gick bra för hunden. :yes:  Men, fy fasen vilken mardröm. Det blev antagligen lite

"starkt" till husse. Du vet, lugna nerverna......   :sweat:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...