Hoppa till innehåll

Vilket krut bäst precision 6.5x55


Majja

Recommended Posts

Gör laddstegar med 107-140grains kulor nu och har mest provat n204 och Mrp. Börjar nu snegla på Vv krut vad ska jag köpa? Är inte intresserad av höga hastigheter bara jämna farter och presicion tacksam för svar och förslag

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om N160!

Annars har jag också fått bra resultat med MRP.  Och Normas gamla skyttekrut, på den tiden.

 

N560 verkar ge bra hastigheter, men jag har inte testat det ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Majja

För mig blev det stor skillnad beroende på kula. Lätta kulor (Scenar 7gram) funkar bra med 204 men 9,1 eller 10,1 grams kulor blir bra mycket bättre med MRP.

Sedan tycker jag, (men skillnaden är egentligen mindre än min skjutförmåga medger att bekräfta), att 204:an är mindre temperaturkänslig.

När jag försökte med MRP och lätta kulor behövde jag hålla bättre koll på termometern. Men som sagt. Jag skjuter egentligen inte tillräckligt bra för att våga ta gift på att detta stämmer med sanningen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MRP skjuter mycket bra i det högre fartspannet med 120+ grains kulor i min erfarenhet... Annars är N160 som sagt det som brukar slå tätast i nästan hela kulviktspannet.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Majja

För mig blev det stor skillnad beroende på kula. Lätta kulor (Scenar 7gram) funkar bra med 204 men 9,1 eller 10,1 grams kulor blir bra mycket bättre med MRP.

Sedan tycker jag, (men skillnaden är egentligen mindre än min skjutförmåga medger att bekräfta), att 204:an är mindre temperaturkänslig.

När jag försökte med MRP och lätta kulor behövde jag hålla bättre koll på termometern. Men som sagt. Jag skjuter egentligen inte tillräckligt bra för att våga ta gift på att detta stämmer med sanningen...

Jag har märkt samma sak men alla förordar n160 som om det skulle vara mirakel...

Undrar vad norma laddar deras jaktmatch hålspets med? Får den skjuter min krico bäst med

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som testat URP i 6,5x55? Fick några laddningar från Åke på norma tidigare som jag tänkte testa.

Nä inte i 6,5 men i 30-06 och där får man magnumfarter. Men jag läste någonstans om att det krutet dödar pipan fortare vete fasen om det stämmer... Någon som vet ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte i 6,5 men i 30-06 och där får man magnumfarter. Men jag läste någonstans om att det krutet dödar pipan fortare vete fasen om det stämmer... 

Vad som dödar pipor är trycket,laddar man till max CIP tryck hela tiden så kommer pipan få kort livslängd,sen finns det teorier om att vissa hylsformer och krutsorter snabbar på det men dessa är alla underordnade trycket.

 

Om man laddar standardkalibrar till standardfarter så får man alltså långt pipliv oavsett krutsort.

Ska man skjuta tröga krut behöver man magnumtändhattar för bra övertändning,speciellt om det är kallt ute,vidare ger tröga krut högre fyllningsgrad i hylsan än snabba m,m

 

Alla dessa parametrar kan man behöva labba med för att hitta bästa precision.

 

För egen del så ger VV kruten genomgående bättre precision och högre farter till lägre tryck i mina bössor än vad jag får med Norma.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat en del urp i 6,5x55 och det är för ostabilt för mig.

 

Misstänkte detta. Åke var snabb att ge recept på 203b och mrp laddningar i samma svar då han själv inte riktigt verkade tro på kombinationen urp+6,5x55. Jag har ju 66cm pipa så ja borde få ut bra hastigheter till mina tsx 130 och ttsx 120 grain ändå med Vv n 160. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådärja nu har jag handlat vv n160 fans en burk kvar på vapencentrum i Umeå :) samt så köpte jag upp alla deras kvarvarande nosler cc 140grains kulor dom sålde dom för 2kr/st

Någon som har några smaskiga recept på dessa komponenter?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...