Hoppa till innehåll

Räckvidd Astro 220


hprush

Recommended Posts

Har en Astro 220 som jag upplever har fått kortare o kortare räckvidd. Nu börjar den att tappa vid 800 meter. Tidigare var det (nog) aldrig problem förrän efter 1500-2000 meter. Kan det vara knas eller är det inbillning?? Är 320 bättre? DC40?

 

Skall man uppgradera till DC 50 om man köper en 320?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

800 är för klent om det inte beror på terräng, men gissar att dina 1500-2000 är på samma mark

 

Det du kan göra är uppdatering av enhet och halsband, via Garmin, antennen på halsbandet kan ha fått ett brott och är sämre, mitt ena halsband tappar drastiskt vid 200m det är nog till 99% säkert antennen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så började mitt halsband med sen vart de frågetecken.

Fick tillbaka det från service.

Prova hänga de i trädgården tog bilen upp till stora vägen 2,3 km.

Funka!

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det råkar inte vara så att du använder jaktradion med Astron nära?

 

-- Mats

 

Radion är alltid vid vänster bröst o pejlen i högerfickan.

 

Kan det betyda att vänster bröst närmar sig högerfickan?? Hängiga, felroterande manboobs är ett tecken på?

 

Så började mitt halsband med sen vart de frågetecken.

Fick tillbaka det från service.

Prova hänga de i trädgården tog bilen upp till stora vägen 2,3 km.

Funka!

S

 Bra att veta! Vem servar dylika tingest?? Skulle gärna vilja ha 2,3 km!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det luriga med 220 är att antennfästet sitter direkt på kretskortet och om muttern har gängat upp sig så börjar antennen vicka, vilket ofta leder till brott på kortet  :sad:

Men man brukar märka det på att man tappar hunden på märkbart kora avstånd.

 

Börja med att skruva av antennen på hand enheten och kolla muttern som håller antenn fästet.

Är den lös så skruva åt den med vanlig finger kraft inte hårdare. 

Testa om du har fått tillbaks räkvidden. Funkar det så lägg på lite loctite på muttern.

Funkar det inte så är det brott på kortet går att löda.

 

Annars är det antennen på halsbandet.

 

Har det funkat förut utan uppdatering så ska det funka nu oxå utan uppdatering.

Det blir ju inte sämre räckvidd bara för att det kommit en ny uppdatering  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skickade till it for hunting som jag fick tips om från en annan tråd.

Idag blir de fällt test.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite dränering på vatten, polerat antenn fästet på halsbandet och dragit fast skruven så funkar skrotet igen :thumbsup:  :wink:

 

Kan sälv! :thumbsup:  :tongue:

 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att trimma en Astro 220. Har två stycken och det skiljer säkert en kilometer i räckvidd trots att jag kör med standardantennen på den som går längst och en längre på den sämre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Astro 220 som jag upplever har fått kortare o kortare räckvidd. Nu börjar den att tappa vid 800 meter. Tidigare var det (nog) aldrig problem förrän efter 1500-2000 meter. Kan det vara knas eller är det inbillning?? Är 320 bättre? DC40?

 

Skall man uppgradera till DC 50 om man köper en 320?

skicka in för uppgradering/byte av kretskort. It for hunting är ett företag som hjälper dig

073 8393372

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder du en 155:a nära äldre 220 så blir det överslag i antennförstärkaren på 220.

Det medför att den mattas och räckvidden minskar med tiden.

Nyare 220 och 320 ska tydligen ha skyddsdioder för att förhindra utmattningen av förstärkaren.

 

Tappar du räckvidd från en dag till en annan så kan det vara det berömda antennfästet som gått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skicka in för uppgradering/byte av kretskort. It for hunting är ett företag som hjälper dig

073 8393372

 

Tack för tipset ska kolla med dom! Dom andra förslagen hjälper tyvärr inte redan testat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Väcker liv i denna... Verkar va otroliga individuella skillnader på gps handenheter. Min flera år gamla 220 hade längre räckvidd med orginalantenn än polarns sprillans nya 320 med teleskopantenn. I höstas då vi stog bredvid varann hade vi en hunn på 5km som jag fick in direkt men inte han. Nu köpte jag nya antenner till min 220 å mitt dc40 halsband från http://exrange.storedo.com/å hade kontakt med halsbandet på nästan 9km då jag kom upp på liten höjd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ska kolla med dom! Dom andra förslagen hjälper tyvärr inte redan testat.

Kan ju meddela resultatet. IT hunting bytte kretskort i min 220 och efter det är räckvidden betydligt bättre. Som sagt det kan skilja otroligt mycket när det gäller 220 däremot 320 verkar rätt lika.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad kostade det att fixa kretskortet? Tröttnade strax före grävlingspremiären när jag skulle kolla pejlen och den krånglade.. bara frågetecken.. åkte till jaktia och köpte alpha och t5. Men kanske skulle fixa den och ha reserv eller helt enkelt sälja den så man får tillbaks nån krona :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla radiobaserade apparater driver i frekvens och måste kalibreras för att fungera optimalt. Jag tror absolut inte att du inbillar dig. Bara att lämna in och åtgärda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan... blev fundersam på det ni skrev om att skruva åt antennfästet. Nu funkar skiten.. är hemma ensam med småbarn som sover så kan ej testa räckvidden men den satt löst som faen och nu hittade jag halsbander på en gång.. fan förra sesongen köptes nytt batteri till halsband 2 nya antenner till halsbandet och en skogsantenn till handenheter pga räckvidden.. fan ta garmin om deg funkar bra nu :) då står jag med den gamla som funkar nu och den nya på avbetalning haha!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Här är en bild på det klassiska felet. Lagade denna enhet förra veckan. Brukar sällan vara så här illa att hela kabeln är av, oftast är det skärmen på kabelns som går sönder när det glappar i antennfästet och då brukar det gå att löda en "brygga" över brottstället. En bra ide är att limma fästet med superlim både på ovansidan och inifrån för att säkra sig att det sitter.

 

Finns nya originalfästen att köpa på ebay , rätt saftigt pris på dem.

Man kan även köpa ett löst fäste (sma hona) och löda själv, då kommer man billigt undan.

post-588-0-80305000-1441276015_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
5 hours ago Lusitoo77 sa:

Har problem med våran 220!!! 1.5km är Max som den kan se huden på och efter 1km så är det från och till. Hjälp 

Uppgradera till nutid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...