Hoppa till innehåll

Sako 22 Hornet (rävbössa)


19Henke94

Recommended Posts

Sako L46 - 22 hornet

 

Det är ett tag sedan detta Blev gjort men har totalt glömt bort att lägga upp det

 

det hela började med att jag skulle sälja min brno 22lr för att jag inte hade någon nytta av den och att jag ville ha en bössa till räv samt grävling.

att jag valde en klass 3 kaliber beror på att, på ett par ställen där vi har jakten är det väldigt flackt och öppet samt mycket folk
och hus i närheten så det lämpar sig inte med klass 1 studsare pga säkerheten. har inte haft någon 22 hornet tidigare men läst mycket om kalibern så var

sugen på att testa något nytt.

 

hittade nästan direkt sakon och de jag pratade med sa att det var en bra bruksbössa

 

post-6952-0-23166400-1384113707_thumb.jp

 

när jag köpte den så såg den inge vidare ut, så hade redan bestämt att jag skulle göra vid den lite granna iallafall.

 

-plocka isär totalt och rengöra allt

-byta kikarsikte

-göra något åt stocken, då den såg ohygglig ut.

 

 

post-6952-0-30747900-1384114069_thumb.jp

 

plocka isär och rengöra var ett rent H..VETTE då den troligtvis inte var någonting gjort med den sen 1950-1960 talet och det tog sin tid.

 

fick tag i ett schmidt & bender 1,5-6x42 som jag tycker lämpar sig till mitt användnings område.
tog ett tag men sen fick jag även tag i rätt fästen för en bra peng.

 

tänkte först slipa ner och olja stocken från grunden, men kändes onödigt att göra det på en bruks bössa som det ändå inte finns

värde i (Pengar). så jag ruggade upp ytan på stocken. sen målade jag den helt enkelt svart, inga konstigheter alls.

blev positivt överaskad av precisionen och jag skjuter winchester super-x hollowpoint i den till allt vilt.

 

post-6952-0-43448600-1384115061_thumb.jp

 

Första viltet med den blev en räv på 135 meter (knall & fall), har även skjutit, Grävling, kanin och diverse fågel med den och det är

bra död i bössan :)

 

den enda nackdelen med bössan är säkringen, den är dåligt placerad om man har kikarsikte på samt att den är rätt så seg att manövrera

men får man lite tid med bössan å inte är väldigt klen i fingrarna så går det rätt snabbt att lära sig osäkra nästan ljudlöst ;) 

 

Totalt har jag lagt 2000 kr på bössan. så för de pengarna är jag väldigt nöjd :)

Ber om ursäkt för att det inte blev fler och bättre bilder!

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läckert.. Horneten är en mysig kaliber och är rejält mångsidig. Enda irriterande begränsningen är väl den något krokiga kulbanan men med lite fnulande och tester så skjuter man rätt långt med den iaf. Dubbléerat räv på 180 meter med kalibern men det var rätt mycket tur inblandat..

 

Tänkte på miljön du jagar i, testat Vmax pluggen till bössan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hornet är en jäkligt trevlig kaliber och rätt bössa så skjuter den mycket bra. Har haft flera själv både i K och vanlig. Har skjutit mängder med ripa och orre samt någon gås och ett antal rävar med kalibern. Håller med Hipshot om att du borde testa 40 grains V-max eller noslers ballistic tip i varmintmodell. Nu finns ju ett blyfritt alternativ i nosler men den stabiliserar nog inte i din pipa. Lycka till med bössan och ledsnar du så är en 222rem med ljuddämpare tystare än en hornet utan dämpare och det går att ladda ner om man vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läckert.. Horneten är en mysig kaliber och är rejält mångsidig. Enda irriterande begränsningen är väl den något krokiga kulbanan men med lite fnulande och tester så skjuter man rätt långt med den iaf. Dubbléerat räv på 180 meter med kalibern men det var rätt mycket tur inblandat..

 

Tänkte på miljön du jagar i, testat Vmax pluggen till bössan?

 

tackar! dubble på 180 , de va inte dåligt ! :)  nej inte testat dem, tänkte jag skulle testa något nytt när super-x tar slut, så då kanske man skall pröva dem, har du testat eller hört något om dem? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hornet är en jäkligt trevlig kaliber och rätt bössa så skjuter den mycket bra. Har haft flera själv både i K och vanlig. Har skjutit mängder med ripa och orre samt någon gås och ett antal rävar med kalibern. Håller med Hipshot om att du borde testa 40 grains V-max eller noslers ballistic tip i varmintmodell. Nu finns ju ett blyfritt alternativ i nosler men den stabiliserar nog inte i din pipa. Lycka till med bössan och ledsnar du så är en 222rem med ljuddämpare tystare än en hornet utan dämpare och det går att ladda ner om man vill.

jodå, det har ju inte blivit några mängder vilt med den ännu men jag är nöjd än så länge. jo tänkte köra slut på super-x bulorna först sen ska jag testa något nytt tänkte jag :)

ja som du säger, tröttnar man så kan man ju alltid byta upp sig lite, knallen är inte så farlig tycker jag, så länge man inte ska mangla en mängd skott så går det hyfsat utan hörsel skydd, men drömmen hade ju varit en dämpare på en 22 hornet  :wub:  men så länge man inte är komunjägare eller flyttar till något annat land så kan man ju bara drömma  :sleep:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte testat själv men Mad Mike jobbar som kommunjägare och använder kalibern till rådjur och han sköt tidigare med Winchesters hålspets tills V-maxen kom. Men det är lite speciellt, han skjuter uteslutande hals och skallskott och då är V-maxen helt oslagbar. Till räv tror jag den kan vara helt optimal, ganska klent vilt, och om du har en lite giftigare miljö att skjuta i så lär V-maxen ha lägre restvikt efter träff jämfört med Winchestern.

 

Däremot har jag för mej att han var lite försiktig när det gäller kanadagäss, där kunde V-maxen vara för mjuk.. men vi får väl se, han hittar nog hit och kan lägga ut texten. Han har iaf svart bälte i 22 Hornet  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22Hornet är en mångsidig liten rackare.

 

Dämpare på 22H är mer problematiskt och ofta dämpar 222 bättre.

 

Misstänker att eftersom i princip alla 224 dämpare är tillverkade för 223 remington så är avståndet mellan bafflarna samt expansionskammarna optimerade för att fungera med en viss längd på kulorna,med samma dämpare som jag har så är en 223 tystare än min 22H sannolikt beroende på krutläckage pga korta kulor.

 

kanadagås,22H och V-max är ingen lyckad kombination,tyngre och hårdare kulor måste användas,mindre gäss går bra dock.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22Hornet är en mångsidig liten rackare.

 

Dämpare på 22H är mer problematiskt och ofta dämpar 222 bättre.

 

Misstänker att eftersom i princip alla 224 dämpare är tillverkade för 223 remington så är avståndet mellan bafflarna samt expansionskammarna optimerade för att fungera med en viss längd på kulorna,med samma dämpare som jag har så är en 223 tystare än min 22H sannolikt beroende på krutläckage pga korta kulor.

 

kanadagås,22H och V-max är ingen lyckad kombination,tyngre och hårdare kulor måste användas,mindre gäss går bra dock.

 

/Mike

tror det får bli v-max nästa då för det är 99% predator jakt som bössan används till, blir det genom slag på en räv med v-max ? tänkte mer om man skulle få för sig att spara skinnet om man skulle lyckas knäppa någon fin i vinter. vilket tycker du är det optimala inskjutnings avståndet för 22H, för att man ska få ut maximalt av kulbanan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vuxna rävar skjutna genom bogarna är liten risk för genomskott.

 

Min Hornet är inskjuten mitt i på 100m då i princip alla skott med den tas under det avståndet,om jag skulle sträcka ut kulbanan så skulle jag nolla den på 130m.

 

Vill jag skjuta längre än så väljer jag annan kaliber av flera orsaker.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet ett sätt att få dämpare klass 4, skriv dig i norge köp dämpare skriv dig i sverige, en i mitt jaktlag har gjort så :P dock inte medvetet ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet ett sätt att få dämpare klass 4, skriv dig i norge köp dämpare skriv dig i sverige, en i mitt jaktlag har gjort så :P dock inte medvetet ^^

Förutsätter då att han har dubbelt medborgarskap annars gäller svensk lagstiftning.

 

Såna här tips klarar vi oss utan.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg är mycket nöjd med min BRNO 22 Hornet den går klockrent. Så det var en mycket bra 40 års present man fick :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutsätter då att han har dubbelt medborgarskap annars gäller svensk lagstiftning.

 

Såna här tips klarar vi oss utan.

 

/Mike

han jobbade där förr i tiden,så han bodde där i några år, sedan flyttade han hem, alla licenser han hade skrevs över så han har licens SVENSK licens, Detta var inget medvetet han gjorde, utan han har den bara liksom, vet dock inte om han höll på med nån skyddsjakt osv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vuxna rävar skjutna genom bogarna är liten risk för genomskott.

 

Min Hornet är inskjuten mitt i på 100m då i princip alla skott med den tas under det avståndet,om jag skulle sträcka ut kulbanan så skulle jag nolla den på 130m.

 

Vill jag skjuta längre än så väljer jag annan kaliber av flera orsaker.

 

/Mike

då blir det att testa v-max, tackar så mycket för svaret! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg är mycket nöjd med min BRNO 22 Hornet den går klockrent. Så det var en mycket bra 40 års present man fick :)

är väldigt nöjd med kalibern än så länge, skulle bara vilja hitta en kikare med med lite mer förstoring i framtiden,

men den schmidt & bender 1,5-6x42 jag har får räcka ett tag till iallafall :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...