Hoppa till innehåll

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet


Ken1

Recommended Posts

Ja hur många är vi. Jag har träffat några sköna forumister den här sommaren när vi va ute och försökte träffa något.

 

Själv skjuter jag/vi sporting men det måste ju finnas några som skjuter andra grenar också.

Den historik jag har är att jag sköt sjukt mycket för 10-11 år sen men sen kom det en liten odåga som heter Dennis och förstörde allt :biggrin: la skyttet på hyllan och hade inga planer på att börja igen men min (skjut kåta) fru hade andra planer :yes: Vi började lite smått med jägarduvan som är en förbannat trevlig form av sporting sen något kval och Sm sen va intresset väckt igen (det är ju kul att ha sönder saker utan att få skäll) tänker nog försöka mej på Fitasc till sommaren det va förbjudet för oss svenskar på min tid.

 

Så skriv lite vad ni skjuter.

 

Väl mött / Kenneth.S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika former av jaktkombination är det jag håller på med men det blir även jägarduvan, jaktstig och någon enstaka sportingtävling. :)  Sportingen är något jag skulle vilja satsa mer på, finns det nått roligare skytte? Tyvärr har jag inte möjlighet att träna sporting så ofta på hemmabanan :( 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bli en trevlig tråd.

 

Det där med barnen känner jag igen. Mina kom 2002 och det har blivit lite hackigt med träning. Men det är ju så kul så det är svårt att låta bli.

 

Själv har jag övergått från att skjuta viltmål med hyfsad framgång till att skjuta hagel pga att jag fått en nerv i kläm på skjutfingret och nedsatt känsel. Jag gjorde en operation för att återfå känseln men den misslyckades och jag blev av med den helt istället. Så då övergick jag helt till hagelskytte som inte är fullt lika känsligt. Men visst är det stor skillnad med och utan känsel även där.

Började lite grann med skeet redan under viltmålstiden så det var tänkt att jag skulle skjuta väldigt mycket sånt. Det blev inte som jag tänkte, men jag hade tur och bra lagkamrater och lyckades få en SM-medalj i skeet i lag för några år sen.

Deltog på kul i en sportingtävling och råkade vinna. Hur det gick till vet jag inte riktigt. Började träna lite och det var ju riktigt kul men nån riktig satsning blev det aldrig. Men det kanske blir comeback snart.

Köpte en Blaser F3 med lite extravikter (tycker om tunga vapen) för ett par år sen och skulle med barnen till Norge på semester. Deltog på kul i en tävling i N-trap på vägen dit och fick över 90. Så då blev det också en del trap de sista åren. Blandat med skeet och sporting. Alla grenar samtidigt :)

 

Blev ett "sabbatsår" i år där jag inte deltagit på ett enda SM i någon gren.

Har inte hänt sen 1983.

 

Fyller 50 nästa år och blir då oldboy. Tänkte träna lite mer och eventuellt försöka ställa upp i nåt SM för oldboys nånstans. Jag älskar ju att tävla även om fingret inte fungerar. 

Den svåra frågan är bara vilken/vilka grenar. Alla kanske? :)

Eller ska man fokusera på en enda gren?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte tävlat sedan slutet av 80 talet, då främst i jägartrapp.

Efter att följt främst ken 1 här i forumet, som kliver in som sm 4a i engelsk sporting med en gammal -80 tlsbössa blor jag riktigt sugen att testa någon jägar duva till våren.

Behöver docck en rejäl spark i a...let, så välkommen forummnister att sparka.....:D

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd!

 

Jag skjuter sporting, främst fitasc men även engelsk. Jag skjuter fortfarande som junior. Ambitionen är att satsa fullt ut på sporting och släppa jaktkombination samt jaktstigsskytte. Har dock varit framgångsrik på SM i jaktstig med en 2a plats. Har nyligen införskaffat en Beretta 692 och ett liten morot är att försöka ta sig till VM i Sydafrika nästa sommar, något som ligger långt bort men inte är helt omöjligt. Söker dock ny klubb då min nuvarande är påväg att läggas ned och sportingträningen är mycket liten :/

 

Ska bli kul att läsa om er andra! Kanske kan vi till och med organisera någon form av träningsutbyte ;) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd!

Jag skjuter sporting, främst fitasc men även engelsk. Jag skjuter fortfarande som junior. Ambitionen är att satsa fullt ut på sporting och släppa jaktkombination samt jaktstigsskytte. Har dock varit framgångsrik på SM i jaktstig med en 2a plats. Har nyligen införskaffat en Beretta 692 och ett liten morot är att försöka ta sig till VM i Sydafrika nästa sommar, något som ligger långt bort men inte är helt omöjligt. Söker dock ny klubb då min nuvarande är påväg att läggas ned och sportingträningen är mycket liten :/

Ska bli kul att läsa om er andra! Kanske kan vi till och med organisera någon form av träningsutbyte ;)

Nu blev ja ju nyfiken! När blev du sm-2a i jaktstig? Pysslar en hel del med sånt nämligen :)

Ursäkta för OT.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter främst Sporting, men även lite skeet och jaktkomb. Sportingen är det som satsas mest på,älskar det helt enkelt!!! Jaktstig blir det en del även om det inte blir lika mycket som förr då jag sköt 20-30 stigar per år. Ser fram mot att få fajtas med Ken1 nästa säsong, även om man inte är på hans nivå! Men gubben ska få sig en match!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev ja ju nyfiken! När blev du sm-2a i jaktstig? Pysslar en hel del med sånt nämligen :)

Ursäkta för OT.. :)

två år sedan, när SM-finalen gick på svegeråsen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är tillbaka i sportingträsket, slutade nästan samtidigt som ken1 av olika anledningar.

Gick över på jägarförbundets kombination mm. 

Började om 2012 med Engelsk sporting och 2013 med Fitasc = fast igen...

 

Tror dock att det kan bli ett deltagande på jägar-sm i katrineholm till hösten om det passar in i ett redan fullt skjutschema.

 

(Ken1, har du funderat på mitt förslag?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt jaktkombination som junior med gott resultat. Numera får det räcka med någon sporting/jägarduvan o kuljaktstig.

Sugen på att börja mer aktivt igen men det kommer när det kommer :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började med Trap ganska så precis när licensen på hagelgeväret tillade ned i brevinkastet, men jag blev mest förbannad för att det inte hände mer och för att jag aldrig sköt fullt. Bytte klubb och torskade på sporting för några år sedan. Avsikten var att bli en bättre hagelskytt för jakten vi då bedrev - mycket fågel och småvilt.

 

Hade stor tur och träffade hjälpsamma skyttar på skjutbanan så grunden att bygga vidare blev rätt bra. Träningskompisarna brukar finnas högt uppe på prispallen runt om i landet och de reser runt en hel del och de tjatar fortfarande på mig att jag ska börja tävla för klubben. Men finanserna fanns inte att skaffa riktig utrustning så pengarna har gått åt till övningsammunition istället. Har inte löst aktivitetskort så jag skjuter bara öppna tävlingar. Har blivit KM titlar, och några vinster i insatsskjutningar. Intresset har dock falnat markant efter att klubben förändrade upplägget och nu riggar en Compact Sportingbana istället. Visst jag blev farsa för några månader sedan så tiden finns inte direkt längre.

 

Största meriten ser jag nog som den fjärde eller om det var femteplatsen jag tog på TDI-2013. Djävlar så roligt det var, vilket gäng och vilken fantastisk bana :biggrin:

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter KM i skeet o trapp varje år men längre än så räcker inte mina förmågor o kunnskaper (pga handikapp).

Mest för att komma i form till jakt o endast jaktbössan används, Beretta Ul.

Sen blir de lite jaktstigar på våren för att ha ngt att göra.

Kul familjeskytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tävlar i praktiken aldrig, har förmodligen de sämsta tävlingsnerver en person kan ha utrustats med, ja jag menar de är så kassa att jag hade varit bättre utan ett par sådana men så är inte fallet. Men jag är glad över att vara med när det smäller, det gillar jag. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter främst Sporting, men även lite skeet och jaktkomb. Sportingen är det som satsas mest på,älskar det helt enkelt!!! Jaktstig blir det en del även om det inte blir lika mycket som förr då jag sköt 20-30 stigar per år. Ser fram mot att få fajtas med Ken1 nästa säsong, även om man inte är på hans nivå! Men gubben ska få sig en match!!!

Gubbe!!!! Du är faktiskt flera dagar äldre än mej vore det inte för dålig rygg trasiga knän och ledvärk skulle jag linka ikapp dej och ta dej i örat :biggrin:

 

Gustav OT är det som kommer att liva upp tråden. Det finns ju annat att skjuta på än lera :thumbsup:

 

Patrik klubbyte blir det, vet ej till vilken. Har fått några trevliga förslag :tongue:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tävlar i praktiken aldrig, har förmodligen de sämsta tävlingsnerver en person kan ha utrustats med, ja jag menar de är så kassa att jag hade varit bättre utan ett par sådana men så är inte fallet. Men jag är glad över att vara med när det smäller, det gillar jag. /Christian

Då har vi samma problem. Men lyckades bli tre på KM i trapp i år min första hela säsong. Började förra hösten med att krossa lerduvor lite mer seriöst. Sen har vi TDI skjutningarna som har triggat igång mig + ett par rundor med Fitzo och Wizzie i Hanninge. Så om nerverna håller så ska jag försöka mig på lite tävlingar nästa år. Förhoppningsvis så blir första en TDI tävling.

 

Lasse

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så snart jag lärt mig skjuta så tänkte jag försöka mig på att tävla lite. Körde ett par jägarduvor ifjol och det gav mersmak. Älskar själva tävlingsmomentet , brukar kunna skärpa mig ett par snäpp då.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har som likhet med gode Christian och lika gode L-B dåliga tävlingsnerver rättare sagt kan inte hävda mej under tävlingar

kör dock lite KM tävlingar och jag bör ha placerat mej som etta i seniorklassen i trap om dom inte slog ihop klasserna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hagel de är bara för de som inte kan träffa med kula :wink:

 

Får se hur våren blir om jag kan slipa upp hagelskyttet till en nivå som är duglig, var hyfsat vass ett tag men den meriten räknas inte längre, 99% av den jakt jag bedriver är med kula och tre dagar med hagelbössan.

 

Det är faktiskt roligt att svinga och få in rytm o känsla för en perfekt serie läs alla träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hagel de är bara för de som inte kan träffa med kula :wink:

 

Får se hur våren blir om jag kan slipa upp hagelskyttet till en nivå som är duglig, var hyfsat vass ett tag men den meriten räknas inte längre, 99% av den jakt jag bedriver är med kula och tre dagar med hagelbössan.

 

Det är faktiskt roligt att svinga och få in rytm o känsla för en perfekt serie läs alla träff.

Ligger lite i vad du skriver går med 9,3x57 numera vid jakt när jag gär med hund annars 308:an.

Men helt plötsligt har det blivit kul med att bränna hagel på lerduvor OBS inget annat som flyger än lerduvor.

Så mitt problem är att hagelbössa vid jakt är inte användbar då jag inte skulle överhuvudtaget få för mig att skjuta en fågel.

 

Lasse

 

 

 Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O jag som tyckte kula var för lätt började med hagel!

Men en sak e säkert, kulskyttar har bra mkt större käftar än hagelskyttar  :devil:  :laugh: (jag skjuter även kula!)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd!

 

Jag skjuter sporting, främst fitasc men även engelsk. Jag skjuter fortfarande som junior. Ambitionen är att satsa fullt ut på sporting och släppa jaktkombination samt jaktstigsskytte. Har dock varit framgångsrik på SM i jaktstig med en 2a plats. Har nyligen införskaffat en Beretta 692 och ett liten morot är att försöka ta sig till VM i Sydafrika nästa sommar, något som ligger långt bort men inte är helt omöjligt. Söker dock ny klubb då min nuvarande är påväg att läggas ned och sportingträningen är mycket liten :/

 

Ska bli kul att läsa om er andra! Kanske kan vi till och med organisera någon form av träningsutbyte ;)

Kul med en junior finns för få av er. Fin pang du köpt klämde på en sådan kändes helt ok. Bra att du sätter höga mål det sporrar till kvalitets träning :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har fått en bössa och allt lugnat ner sig. Tänkte jag försöka skjuta jägarduvan nästa år om de räknas till tävling vet jag då inte?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...