Jump to content

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Ken1
 Share

Recommended Posts

Trevlig sporting idag. Visst kan man kanske tycka att vissa duvor är nära men dom ska likförbannat träffas:unsure: något man som banläggare också måste tänka på är att mer än hälften av dom som skjuter är B och C skyttar. Lägga tävlingar för AA-AAA skyttar betyder bara att deltagar antalet kommer att sjunka och det vinner ingen på. Sen är det ju faktiskt Februari det är kallt rått och ruggigt :o

Bra tävling av Haninge idag som är på väg att reparera sitt ryckte med bravur ;)

• Like 2

Instämmer med båda herrarna ovan. En mycket trevlig bana och kul att få lite träffar som c-skytt :whistling: och som alltid träffa och skjuta med trevligt folk.

Fick en tankeställare kring klassningissystemet, då dagens näst högsta resultat sköts av en c-skytt. Och skjuta kunde han, så handlade inte om tur på något sätt...

Så, vila nästa helg, om man inte orkar kajka ner till Gnesta för årets första Jägarduva. Annars Uppsala igen om två veckor.

Ingen vila nästa helg för då är det gnestas Jägarduva.

C skytten som sköt bra har bara skjutit en tävling tidigare då som 15åring tror jag, där av klassningen. Han är nu mera AAA skytt.

9 minutes ago Ken1 sa:

Lerduvor.com :)

Märks att man vart ifrån det där ett tag för jäklar vad rörig den listan var, men det var många över 80 iaf ,

däremot tyckte jag synd om Haninges Marcus som såg ut att ha en dålig dag..

/ P

8 minutes ago Hipshot sa:

Grattis!

Men om pluggen suger, får du inte skjuta om??

Upp till domaren att avgöra och det är inte lätt när vartannat skott puttar eller pjättar. Kan bara tänka på hur många omskjutningar det skulle bli. 

20170305_125904.jpg

4 hours ago Ken1 sa:

Vi va iallafall i Gnesta idag... 

Finfin jägarsporting med både dubbleer och special duvor (mini midi battue)

24-23-23 blev det för mej borde varit en 24a till men kan ju säga att Gyttorp inte blitt ett dugg bättre.... Plutt och haglen landade 5-6m framför i gräset..... Blev 2a efter särskjutning..

Susanne 3a på fina 21 träff...

Fan va kul!  snyggt skjutet.

själv kom jag inte iväg... Fick däremot ett bra träninspass i lördags, ca. 100 plugg på chondel-helvetet, börjar hitta dem men inte i mål än :wallbash:

• Like 1

Banan var väl jägarsporting-mässigt bra, även om man själv sköt som en kratta. Men den där särskjuntingen var väl inte så lyckat lagd. Långsamt inkommande kantduva utan rotation och en mini på ~30m, och speciellt med tanke på ammunitionen det bjöds på idag. Jag tyckte riktigt synd om Ken1 och övriga inblandade när tänkta träffar bara blev bom. Hur ofta vinner nån första pris på 3 träff av 12 skott liksom..

Detta var nog sista jägarduvan jag åker på vid sån här väderlek. Den där skitpluggen dom kör med funkar ju knappt alls, vissa skott bara "rann ur loppen" och gav minst sagt ojämna resultat. Sen alla dessa halvautomater som folk släpar runt på gör ju inte saken bättre, det gick säkert 50% extra skott/duvor på varje sån skytt pga ammon, och säkert en del till pga avsaknad av kvalitet och vapenvård som vanligt...

• Like 2

11 hours ago Prestige sa:

Banan var väl jägarsporting-mässigt bra, även om man själv sköt som en kratta. Men den där särskjuntingen var väl inte så lyckat lagd. Långsamt inkommande kantduva utan rotation och en mini på ~30m, och speciellt med tanke på ammunitionen det bjöds på idag. Jag tyckte riktigt synd om Ken1 och övriga inblandade när tänkta träffar bara blev bom. Hur ofta vinner nån första pris på 3 träff av 12 skott liksom..

Detta var nog sista jägarduvan jag åker på vid sån här väderlek. Den där skitpluggen dom kör med funkar ju knappt alls, vissa skott bara "rann ur loppen" och gav minst sagt ojämna resultat. Sen alla dessa halvautomater som folk släpar runt på gör ju inte saken bättre, det gick säkert 50% extra skott/duvor på varje sån skytt pga ammon, och säkert en del till pga avsaknad av kvalitet och vapenvård som vanligt...

app app app ! tänk på vad du säger nu .... Tror du att det blir mer snurr i steel max om automaterna försvinner ???

Jag har skrivit till Gyttorp ett flertal gånger och bett dom öka farten på SMax för att få upp trycket och gasbildningen,

Men dom säger att då nästan alla skjuter Bock och då behövs inte det för att Smax är så "bra"  och av 20-22 milj årligen så

skjuts 80-90% upp i sverige,  är det fortfarande ingen som kollat hur förladdningarna ser ut ??  Förra året hade dom problem med

matrialfel  och om det är nya batcher så verkar det inte fixat .. Mitt råd är hör av er till gyttorp  och ta rätt på förladdningar för att

se om dom tätat,  spricker tätningan så säger det sig själv att det inte funkar.  Står det sen en HagelDyslektiker som domare

Så kan ni inte räkna med omskjutning.... Hade jag vart arrangör så hade jag hört av mig till Gyttorp omgående och faktiskt

Skulle Tävlingen annulleras då det inte blir rättvist , tyvärr är de flesta  arrangörer så okunninga vad som händer i pluggen.

/ P

15 hours ago Ken1 sa:

Upp till domaren att avgöra och det är inte lätt när vartannat skott puttar eller pjättar. Kan bara tänka på hur många omskjutningar det skulle bli. 

20170305_125904.jpg

Det där är matrialfel  och då ska man stå på sig !   Ytterligare en tävling med 50/50 utgång när du trycker av  och ingen gör nåt åt det.

/ P

2 hours ago culot sa:

Det där är matrialfel  och då ska man stå på sig !   Ytterligare en tävling med 50/50 utgång när du trycker av  och ingen gör nåt åt det.

/ P

Jaja... att försöka prata med gyttorp vet vi ju att det inte funkar. Så länge man måste skjuta gyttorp på vissa tävlingar kommer dom sälja.... skulle se annorlunda ut om ammo valet va fritt.

Är bara att gilla läget och det är ju bra träning för psyket :)

Ska bli intressant att se om dom smäller klokt på hjks plåt Stig till helgen.

3 hours ago culot sa:

app app app ! tänk på vad du säger nu .... Tror du att det blir mer snurr i steel max om automaterna försvinner ???

....

Jag är med på vad du menar, men personligen bryr jag mig inte direkt om det blir mer snurr i dom eller inte. Skjuter endast Gyttorp när man är tvungen till det (läs Jägarduva), och som det ser ut nu kommer jag ytterst sällan tvinga mig till det igen.

Men visst, vill dom få lite mer snurr på affärerna så kan det ju vara idé för dom att börja kvalitetskontrollera lite mer ofta, eller ibland, eller överhuvudtaget. Som "sponsor" vore det kanske heller inte då dumt att göra ett fältbesök på en JD den här årstiden.

Har förövrigt inget emot halvautomater som så, utan bara att det är dom som av okänd anledning oftast krånglar på dessa sammankomster. Sen att dom samtidigt råkat hamna i händerna på en till synes helt oteknisk person är ju bara en ren slump. Det finns nog minst lika många otekniska skyttar med bock, men dom märks sällan av.. :)

• Like 1

Steelmax funkar ok på Jägarduvor.......OM!! de har förvarats rätt! Synd bara att de flesta klubbar inte har koll på det.

Tycker det är märkligt att Gyttorp inte är mer rädd om sitt varumärke och rykte, om de nu ska envisas med undermåliga produkter så borde rimligtvis gå ut med hur ammunitionen förvaras......Gäller naturligtvis inte enbart deras ammo kanske skall tilläggas. Jägarduvan är ju en trevlig tävlingsform både för sportskyttar och jägare, hoppas de tar sig i kragen.

1 hour ago Upptag71 sa:

Steelmax funkar ok på Jägarduvor.......OM!! de har förvarats rätt! Synd bara att de flesta klubbar inte har koll på det.

Tycker det är märkligt att Gyttorp inte är mer rädd om sitt varumärke och rykte, om de nu ska envisas med undermåliga produkter så borde rimligtvis gå ut med hur ammunitionen förvaras......Gäller naturligtvis inte enbart deras ammo kanske skall tilläggas. Jägarduvan är ju en trevlig tävlingsform både för sportskyttar och jägare, hoppas de tar sig i kragen.

Finns ingen förvaring i världen som hjälper om tätningen spricker som de gjorde förra året.

/ P

3 hours ago Prestige sa:

Jag är med på vad du menar, men personligen bryr jag mig inte direkt om det blir mer snurr i dom eller inte. Skjuter endast Gyttorp när man är tvungen till det (läs Jägarduva), och som det ser ut nu kommer jag ytterst sällan tvinga mig till det igen.

Men visst, vill dom få lite mer snurr på affärerna så kan det ju vara idé för dom att börja kvalitetskontrollera lite mer ofta, eller ibland, eller överhuvudtaget. Som "sponsor" vore det kanske heller inte då dumt att göra ett fältbesök på en JD den här årstiden.

Har förövrigt inget emot halvautomater som så, utan bara att det är dom som av okänd anledning oftast krånglar på dessa sammankomster. Sen att dom samtidigt råkat hamna i händerna på en till synes helt oteknisk person är ju bara en ren slump. Det finns nog minst lika många otekniska skyttar med bock, men dom märks sällan av.. :)

Ja jag kan inte skjuta dom även om ammon skulle vara ok då gränsen vad min Fabarm klarar går vid Steelmax och gamebore 24

/ P

4 hours ago Upptag71 sa:

Det står på varenda ask hur ammo ska förvaras , men det hjälps inte om plasten i förladdningen inte pallar kyla , om man nu kan kalla 3-4 gr nån vidare kyla . 

• Like 1

1 minute ago culot sa:

Det står på varenda ask hur ammo ska förvaras , men det hjälps inte om plasten i förladdningen inte pallar kyla , om man nu kan kalla 3-4 gr nån vidare kyla . 

Precis........Tyvärr har väl många klubbar inte möjlighet att förvara sin ammo rätt.