Hoppa till innehåll

Injagning av tax


bratell

Recommended Posts

I våras sprang jag på en taxvalp som jag föll pladask för. Fina linjer och en lite chokladbrun sak med röda inslag. Efter mycket tjat på uppfödaren så fick jag köpa honom trots att han inte var till salu.

Har under sommaren försökt prägla honom så mycket på rådjur som möjligt med diverse viltspår och promenader i koppel efter rådjur på åkern så han har fått lukta i färska löpor.

Har även varit med honom dygnet runt under de första månaderna för att få så god kontakt med honom som möjligt. Vilket har lett till en fantastiskt social hund som inte viker från mina fötter när vi är hemma.

Vi började treva i skogen lite lätt i slutet av september och släppte honom på tyskharar på åkern vilket resulterade i ett par drev runt 10-15 minuter.

När rådjuren blev lovliga så började det släppa ordentligt. Han hade inget större sök, men lite vittring i backen och han drar iväg. Säsongens drev fram till idag har resulterat i fina drev någonstans mellan 30 -45 minuter. Efter avslutat drev kommer han tillbaka på löpan och kommer till mig när jag kallar på honom. Söket har senaste släppen ökat avsevärt. Han drar iväg ett par hundra meter och har varit ute på dryga 500 m utan att ta upp. Med regelbundna kontakter hos mig.

Dagens jakt resulterade i ett snabbt upptag drygt 100m ut varav två rådjur studsar förbi på 60 m. En snäv bukt runt gården och sedan iväg upp i höjderna. Rådjuren var säkerligen stötta av min närvaro. Drygt 600m ut på grannmarken så slutar gps-sändaren att fungera. Men efter lite letande och en tur med bilen så hör jag hunden 2 km bort i fullt drev. Efter 1 timme och 45 minuter så kan jag koppla honom då han kommer när jag visslar.

Dock utan sin väst med gpsen i!

Nu funderar jag på om jag går för hårt fram med honom när drevtiden ökat så drastiskt och han endast har uppnåt åldern 7 månader.

Vågar jag släppa mer, eller är det alltför stor risk att han blir en jaktidiot som håller på hela dagen? Eller är det redan för sent kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

personligen tycker jag att du har gått för fort fram det finns risk att det blir en jakt idiot av din hund 

jag skulle backa bandet lite med träna inkallning så att du kan ta av hunden från drevet för att lära den att 

inte driva så länge och absolut inte skjuta när drevet har pågått mer än 45 min   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt klart att loppet är kört med den valpen, tyvärr...

Jag kan erbjuda ett gott hem för dylika blivande jaktidioter, och i likasinnat sällskap! Sällan fäller vi drevdjur inom första drevtimmen, och 2-3 timmars jobb är förväntat, dygnslångt ger vågen. Jag ger gärna en halvtimmes "stötande" tik i byte ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skjutit för hunden någon gång än. Och sista drevet

Är också det enda som varat längre än 45 minuter. Inkallningen fungerar de gånger jag har provat

Har ju inte velat förstöra ett drev och har kört på pedagogiken att alltid bara kalla på hunden när den lyckas. Inkallning kör vi för övrigt

Fortlöpande under hela dagarna.

Men du har nog rätt har väl gått för hårt fram, dock så har vi inte kört mer än ett släpp per helgdag.

En fundering bara. Ska man gå jaktprov med tax så är ett förstapris 60 minuter varför ska man då aldrig skjuta efter 45 min?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inga problem med att äga en jaktidiot. Jag håller resonemanget högst att hellre ha en hund som jagar hela dagen än en som inte jagar alls.

Däremot så vill jag ha en så bra hund som möjligt därav min tidigare frågeställning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så det Du vill ha är absolut lydnad och möjlighet till inkallning från hett spår. Grattis. Det är endast jaktidioter som ger möjligheten till den skolningen. Resten av hundarna snor ändå runt stövlarna och duger inget till.

Inkallningen tycks ju fungera för er. Var nu ärligt skitnöjd istället för orolig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är också helt ärligt fantastiskt nöjd med hunden. Är dock min första jakthund och man gör säkert många fel.

Blev bara så förvånad igår över att drevtiden hoppade upp så oerhört i tid, trots att djuren drog iväg flera km.

Precis som du säger peltopekka så önskar jag i framtiden kunna blåsa av hunden i fullt drev. Håller djuret sig i såten får ju gärna hunden driva hela dagen om det så skulle vara möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är också helt ärligt fantastiskt nöjd med hunden. Är dock min första jakthund och man gör säkert många fel.

Blev bara så förvånad igår över att drevtiden hoppade upp så oerhört i tid, trots att djuren drog iväg flera km.

Precis som du säger peltopekka så önskar jag i framtiden kunna blåsa av hunden i fullt drev. Håller djuret sig i såten får ju gärna hunden driva hela dagen om det så skulle vara möjligt.

Måste bara :smile: --> Det är bättre att vänta på att hunden ska sluta jaga. Än att vänta på att den ska börja jaga :thumbsup:.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan skjuta efter 45 om du vill. det är vad du vill ha hunden till som är gränsen för vad du ska träna 

min erfarenhet är att i början av säsongen är dreven lite kortare och alt eftersom så ökar drev tiderna

jag brukar försöka hålla drevtiderna under 60 min för att det inte ska bli en jakt idiot mot slutet av säsongen 

 

har flera gånger märkt att det brukar dra i väg långt om det är en bock 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör nog på lite till då. Jag sätter ingen press på honom utan han

Får jobba fritt. Kör inte stubbmetoden direkt men nästintill. Rör mig väldigt sakta och korta sträckor försvinner han iväg så stannar jag så han känner trygghet.

Det är i alla fall fantastiskt roligt det här med hund. Har haft möjlighet att kunna skjuta flertalet ggr för honom men och höra dem driva är bättre.

Hoppas ju att han ska bli duglig i framtiden och kunna gå prov med honom så drevtiderna får gärna hålla i till det längre hållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att ta det lite försiktigt, en 7-månaders valp är inte mogen varken mentalt eller kroppsligt för långa drev.

Det finns i mina ögon ingen anledning att stressa med injagningen i så ung ålder.

Han kommer inte bli en sämre jakthund av att du tar det lugnt i år, tvärtom.

Han verkar ju otroligt lovande så befäst ledarskap och lydnad.

Fantastiskt med intagningen, men glöm inte att han först ska lära sej att gå på retur så att du inte måste fara omkring och leta/kalla in honom i vuxen ålder....

Hoppas du förstår vad jag menar..

Googla på "Injagningsråd för unga taxar" så hittar du ett kompendium med jättebra tips mm

Lycka till.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag är ganska försiktig men vill samtidigt ge honom så mycket träning som det går denna säsongen. Jag är säkert för het i mångas ögon, men det är fantastiskt kul när det går så bra. Jakten har fått en ny dimension sen en hund införskaffades.

Gällande kontakten så är han, än så länge i princip hundraprocentig. Han kommer eller slutar att driva när jag visslar in honom. Och om han slutar driva självmant så tar han sina slag tillbaka. Under sökrundorna så besöker han mig med jämna mellanrum.

Men anledningen till att jag skriver idag är att första rådjuret är skjutet för honom. Efter ett 25 minuters välluktande drev gick det äntligen i lås och en kompis sköt ett smaldjur för honom.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag sköt vi nummer två för honom. Tyvärr delade sig femtio meter ifrån och han fortsatte med geten. Kul som bara den. Nu blir det några dagars vila. Och här ligger en trött tax och snarkar på min mage.

Trevlig kväll!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller inte med tuggo om att du kommer få en hund som kommer bli en jaktidiot. Alla hundar är unika individer, du har uppenbarligen en hund med tidig mognad, det är inte alls något negativt. Det tog nästan fyra år för min nuvarande tax att börja driva 1 timmes drev, nu går han första pris jämt och ständigt. Det gäller bara att låta hunden lära sig och inte stressa, ge den tid att utforska. Det viktigaste enligt mig är att alltid berömma hunden när den kommer tillbaka. Ge den värme och omtanke, lite vatten och en smörgås. Då vet den att det positivt att komma tillbaka, på så sätt jagar den inte i dagar och nätter! 

 

Tycker du har gjort ett jättefint jobb med din tax bratell! Kör hårt och jaga mycket, finns inget så roligt som att höra ett taxdrev med taktfast skall och täta bukter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det här med jakt med egen hund är fantastiskt! Idag fick jag äran att skjuta första rådjuret för min egen hund. Vi gick ut för att träna på hemmamarken och det fanns egentligen ingen tanke på att skjuta men omständigheterna förändrade situationen. Upptag på rådjur och täta bukter inom ett kanske 5 ha stort område. Efter 25 minuters drev och efter att ha haft rådjuren i pass hela 6 ggr så bestämde jag mig för att skjuta. Lyckan total! Första rådjuret för första egna jakthunden. Nu har vi skjutit 4 rå för honom innan 10 månaders ålder.

Riktigt kul detta! Vet inte varför jag skriver egentligen, bara roligt att dela med sig lite glädje en lördagskväll!

Kul!! 4 rådjur innan första året är inte dåligt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...