Hoppa till innehåll

Labrador som stötande hund?


Ekalfus

Recommended Posts

Jag har precis ställt mig i valpkö för att köpa en jaktlabrador. Planen är att främst använda hunden som apportör och eftersökshund, men jag tycker väldigt mycket om stötande småviltjakt och undrar därför om en jaktlabrador kan användas för denna typ av jakt. Såvitt jag förstår är det främst spaniels som används för stötande jakt/jakt under bössan. Det jag avser med stötande jakt är småviltjakt där hunden arbetar inom hagelavstånd och stöter vilt vilket ger skottchans på uppflog/uppsprång och där hunden därefter stannar upp och på kommando apporterar). Är det någon som har erfarenhet av labbar som kan arbeta på detta sätt? I så fall, hur tränar man bäst detta? Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm du vill ha en labbe att jobba som en spaniel. Det fungerar, hänger på två saker, dels dej som förare och dels vad du får för hund. Rätt hund kräver mindre jobb men det är görbart utan tvekan. Det magiska ordet för dej och din hund heter "närsök". 

 

I normala fall används närsök när man dirigerar hunden ut i ett område där man vet att det ligger en fälld eller skammad fågel. Du kör ut hunden i området och väl där ger du en sk söksignal, hunden ska då fatta att den ska börja jobba. Nu ska du få hunden att jobba på samma sätt dvs intensivt på liten yta men då nära dej i stället. Det brukar fungera rätt väl, jyckarna är inte dummare än att de lär sig ganska snart. 

 

Det kan bli trassel, du måste vara väldigt uppmärksam på hunden, för ligger den och jobbar i utkanten av hagelbössans räckvidd och får vind av vilt längre ut så lär du få svårt att stoppa hunden. Är det sen tex fasaner så är risken stor att de kutar för glatta livet dvs du måste hänga på. När du närmar dej så kutar fasanerna ännu mer  :biggrin:

 

Sen är detta lite galet, labben jobbar med vinden i högre utsträckningen medans spanilen i princip gräver fram viltet. Sett labbar ta vind av vilt på 30-talet meter och är det en jycke med bra drag så lär du få svårt att få stopp på hunden :biggrin:

 

Men det brukar kunna lösa sig, får du bara jaga och jobba mycket med hunden så lär den sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att få hunden att "söka" inom hagelhåll kan inte vara spec svårt, håll hunden kopplad och ta en skogspromenad :wink: Tror tyvärr att du får bättre jaktlycka med pyrschjakt och ett kulvapen.

Men alltid kul att testa något nytt :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte risken att man får en retriever med ett snävt fritt sök vid ren apportering?

 

För på nått sätt måste ju hunden bibringas dressyr att inte söka ut mer än 20-25 meter i sida.

 

Men den kanske kan skilja på arbete före och efter skott?

 

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick ett antal år med en labbe som stötande mest på skogshöns men även till viss del sjöfågel.

Funkade väl sådär......

Det hände helt klart att hunden stötte upp fågel, men iom att hunden var rätt nära och oftast stötte på väg ut från mig. Så blev det uppflog som gick från mig och var tämligen snabbt ur skotthåll. Har skjutit betydligt fler skogshöns när stövaren stött fågel på mig. 

 

Iom att stövaren jobbar betydligt längre bort så är det mer vanligt att stöten kommer när stövaren är på väg in och uppfloget går rakt på mig.

Ibland är uppfloget som så långt bort att fågeln träar igen strax intill där jag står och jag kunnat klippa till med hagelbössan på sittande fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte risken att man får en retriever med ett snävt fritt sök vid ren apportering?

 

För på nått sätt måste ju hunden bibringas dressyr att inte söka ut mer än 20-25 meter i sida.

 

Men den kanske kan skilja på arbete före och efter skott?

 

/Må

är du orolig för det så lägg in ett kommando för just stötandet  jag kör "vart är älgen" så drar nelly ut och lägger sej och jobbar på dryga 100 m från mej vill jag att hon ska jobba nära mej så går jag bara då slår hon ungefär knappt 30 m som max

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte risken att man får en retriever med ett snävt fritt sök vid ren apportering?

 

För på nått sätt måste ju hunden bibringas dressyr att inte söka ut mer än 20-25 meter i sida.

 

Men den kanske kan skilja på arbete före och efter skott?

 

/Må

 

Nja.. det är det jag menar med att jobba mycket med hunden. De lär sig snart vad man vill ha ut av situationen, skickar du dem på apport så väljer jag hundens namn som kommando och då får jycken lösa uppgiften efter eget huvud dvs storsökt om de inte markerat.

 

De är ju ganska följsamma så i rätt terräng torde det inte vara svårt att fixa det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar. Känns som att det borde gå att få till stötande jakt (tänker främst fasan och hare) med labbe men att man nog får vänta med det tills hunden är mogen och klarar apportering utan anmärkning. Vad tror ni förresten om att jaga ripa med labbe? Något som kan funka eller helt otänkbart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allting går om man har rätt nivå på förväntningarna men jag hade nog inte åkt upp på fjället med bara labben. Att den ska reviera lika bra som en pointer är nog att begära för mycket.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på fasanjakt i söndags, EN cocker 6 labradorer som stötande hundar. Så visst fungerar det!

 

Men det kräver lite mer jobb från ägaren innan labbarna gör ett bra jobb till just den typen av jakt. Precis som det kräver lite mer av spanielägaren innan den apporterar som en labrador. Anlagen finns så det är träning som krävs. Labradoren har en liten tendens att undvika dom tätaste snåren, men igen med rätt träning så kryper dom igenom dom också. 

 

Dert var en förnöjelse att se hundarbetet från hundar och förare i söndags!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla tuben på rough shooting ifrån Brittiska öarna så kommer du se att det går alldeles utmärkt, men räkna med att du får gå en bit på fjället vid dåligt ripår :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Låter superbra. Kommer bli mycket övning men det ser jag bara fram emot!

Hur har det gått med detta? Jag har använt min labbe som stötande lite. Jag hade nog mest tur med individen för vi har just inte tränat på det. Hon håller sig gärna inom hagelhåll av egen vilja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...