Hoppa till innehåll

Bom eller inte! Frågan om eftersök.


M-Ola

Recommended Posts

Jag pratade med hundföraren också efter att jag skjutit kalven och han menade då att skytten inte varit säker på skottplats och trodde att de sökt på fel plats. Sen var det lite andra saker som han menade hade gjorts fel men jag får ta det nästa gång jag träffar det jaktlaget. Jag är väldigt glad att jag fick en dålig känsla och gick ner i varje fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott jobbat !

Sen kan det ju ofta va bättre att vänta en tid precis som det nu blev.

Då lättar de färska dofterna efter viltet och gör det lättare för en hund att sortera ut det som luktar skadat.

Blodvittring och kroppsvätskor ligger kvar längre än de luftburna doftpartiklarna. 

 

Märkt det förut att det verkar knepigt om där varit många djur i pass och ett blev påskjutet.

Startar man eftersöket lite senare så verkar det lättare för hund att reda ut och följa rätt löpa.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Niklas.

 

Tror det gick ungefär två till två och en halv timme innan jag kom ner med min hund. Vi hade nog ett tjugotal djur i farten runt skottplatsen både före, under och efter skottet. Hundföraren passerade ca en halvtimme efter skott.

 

Har i alla fall en mycket nöjd hund i kväll som legat och vaktat dörren in till matkällaren där kalven hänger.  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute och jagade med jaktlaget vid min gård i dag. Första drevet skall gå över bland annat mina marker och jag får med mig en passkytt att sätta ut. Vi går ut och när jag kommit fram till mitt pass vid en ny granplantering nere i mitt ena hörn kommer en hund jag inte känner igen. Ser hundföraren som går inne på ena grannmarken. Visar sig att det jagas på två av grannmarkerna samtidigt som vi är ute. Efter ett tag så är det hundar som driver överallt. Ena grannlaget blåser av sitt drev då deras hund är inne hos oss hela tiden. Men samtidigt så är det full fart på djuren i såten. Efter ett tag så går ett skott nära mig och det är skytten jag satte ut som skjutit på en Dov-kalv. En av hundförarna kommer dit och de kollar skottplats och hittar ingenting. Hunden visar inget intresse för något speciellt spår men det har gått djur överallt. Skotten blir kallat bom. När drevet blåses av så går jag och pratar med skytten och på väg ut så får jag hans sida av det som hände. Han tyckte det var mycket underligt att han skulle ha bommat men han litade på hunden. Kändes inte helt bra för mig.

 

När vi fikat och drivit av en mindre såt så bryter jag och kör tillbaka till min gård. Tar med mig min spaniel, Linus, som jag senaste åren har försökt få att gå så många eftersök med som möjligt och efter en trög start så har han börjat intressera sig mer och mer för detta. Går ner i skogen för att se om jag kan lokalisera skottplatsen eller i varje fall försöka få hunden att ta spår då jag tror att jag har koll på hur hjortarna har gått ur marken. På väg ner så går vi över färska spår på flera ställen men Linus är ganska ointresserad.  När vi kommer in och får vind från området där de borde ha gått, så markerar han att det finns något som intresserar honom. Jag låter honom gå in i området och följer efter. Plötsligt går en hind upp och hoppar iväg och i ögonvrån ser jag något röra sig ungefär där hinden gick upp. Jodå, en kalv har rest sig och tagit ett språng men stannar och tittar på Linus. Inser att den inte sett mig och smyger upp bössan och kollar in den. Ser inga skador men tänker att den nog är skadad då den står kvar. Sätter ett skott strax bakom bogen och djuret går omkull på plats. Går fram med Linus som är tok-glad och kollar. Visst var kalven träffad, dock verkar det som om kulan träffat något annat innan och tumlat när den träffade då det är ett stycke av skinnet bortslitet med mjukdelar högt upp på ryggen men inga skador på rygg eller andra benbitar. Vet inte om det hade blivit en sådan skada om kulan gått rakt på?

Låter kalven ligga och tar Linus och försöker bakspåra kalven till skottplats. Fungerar hyfsat och jag tror jag hittar skottplatsen efter ca 100 meter då jag hittar lite blodstänk ganska högt upp på några grenar i en bok. Mellan denna plats och platsen där skytten stod, ca 40 meter bort, så är det gott om små bokplantor så kulan kan nog ha träffat en liten gren och börjat tumla. Hittar inga blodstänk på marken eller efter skottplatsen och inget blod i legan där kalven låg när den gick upp. Har nu meddelat skytten att kalven ligger och så får vi väl ta och diskutera det där med eftersök på Dov nästa gång det är jakt.

 

Och så en bild:

attachicon.gifDovkalv.jpg

Linus efter väl utfört arbete.

Så himla trevlig läsning! Bra jobbat av dig som inte rynkar på näsan och bara tänker bom :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat. Det är oftast bra att inte ha för bråttom och börja springa efter med en gång. Dels går djuren längre, och dels är det svårare för hunden. Minst en timme är bra om det får vila innan man går på.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför, men det som gällde förr, att man skulle vänta 1-2 timmar innan man påbörjade eftersöket verkar ha försvunnit helt.

Känns som det är mer regel än undantag idag att eftersöket ska igång snarast möjligt efter skott.

Jag tror det har ett starkt samband med den jaktutövning som blivit kultur, iallafall i mina områden, södra mälardalen. Allt ska vara superintensivt.

Håller med NS utifrån mina egna ringa erfarenheter, att det lönar sig att vänta ett slag, så ev. blod, vom eller annat hinner börja lukta.

Har själv flera gånger gått på minan och stressat med att påbörja eftersök, trots att jag vet att jag har större uppklarande % om jag avvaktar.

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Att man ska vänta har mer med att viltet ska hinna lägga sig i sårchock  men instämer många gånger ska det vara så jäkla bråttom att gå på-

 Sen när viltet är stött så släpps hund på sen friskskrivs viltet när det går ur markerna,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vanliga fall så brukar det fungera utmärkt med eftersöker med det här laget. Jaktledaren gör eftersök för polisen och de andra hundförarna brukar också lösa problemen. Dock har det inte skjutits så mycket dov-vilt än och det är kanske därför som det inte fungera. När jag pratade med skytten så trodde han att en annan hund skulle in och göra en extra koll men under tiden vi gick ut ur såten hade det ändrats och här har jag dålig koll på varför. Men det var då jag tänkte att jag skulle ta en sväng när jag kom tillbaka till gården. Skytten brukar inte skjuta i onödan och han tyckte det var mycket underligt att han inte hade träffat. Dock hade han skjutit i en riktning med dåligt kulfång och hade nog lite ångest över det då han flyttat sig 50 meter från platsen jag pekat ut när vi gick in. (Jag sa visserligen att han fick hitta en bra plats själv, men att han skulle stå så han kunde "skjuta neråt", nu sköt han uppåt.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi gör alltid våra eftersök som man "gjorde förr". Att man har bråttom kanske beror på att man inte har tillgång till en bra eftersökshund som tar "gamla" spår. :smile:

 

Snarare att man vill köra igång jakten så fort som möjligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi gör alltid våra eftersök som man "gjorde förr". Att man har bråttom kanske beror på att man inte har tillgång till en bra eftersökshund som tar "gamla" spår. :smile:

 

Tror att du delvis har rätt, dels att man har lite halvdålig tillgång på hund och dels att många nu släpper direkt i syfte att hunden ska gå ifatt och få stopp på viltet. Snabbare släpp innebär att hunden lättare får kontakt om viltet inte lägger sig. Sen beror det självklart på vilket vilt och hur det är träffat osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...