Hoppa till innehåll

Ljuddämpar inskaffning


elias_eeriksson

Recommended Posts

Hejsan alla pryljägare! Jag har tänkt att montera en ljuddämpare på min browning x-bolt 30-06 och har sneglat mellan Stalon whisper och Aimsonic cyclone predator. Vissa säger att stalonen är bättre medans andra att predatorn är bättre. Så tänkte kolla ifall någon själ här har egen erfarenhet av dessa två eller vet någon annan dämpare som är bättre än båda? Tacksam för alla svar!

 

 

http://www.stalon.nu/StalonWhisper.htm

http://aimzonic.blogspot.se/2012/08/frontmonterad-eller-teleskopisk-dampare.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stalon har ju funnits så länge att de borde ha kommit förbi eventuella barnsjukdommar medan aimzonic (väl?) är ganska nya på marknaden. Det kan ju vara något att väga in i bedömningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har B&T hunter (frontmonterad) på min 9.3-a, den jag tycker är absolut bäst av de 4 dämpare jag hittills haft i min ägo.

 

Kanske för att den kommer från ett stort företag som verkligen har råd att utveckla en prova fram en bra produkt och inte bara skapa en grej i något cadprogram som man låter en mek verkstad fräsa ut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har B&T hunter (frontmonterad) på min 9.3-a, den jag tycker är absolut bäst av de 4 dämpare jag hittills haft i min ägo.

 

Kanske för att den kommer från ett stort företag som verkligen har råd att utveckla en prova fram en bra produkt och inte bara skapa en grej i något cadprogram som man låter en mek verkstad fräsa ut...

 

Anar viss bitterhet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anar viss bitterhet ;)

 

Egentligen inte. Bara en reflektion med tanke på att det börjar poppa upp rätt många olika tillverkare nu när dämparmarknaden mer eller mindre exploderat. Det finns en tydlig resurs- och kunskapsskillnad mellan olika tillverkare och den bör rimligen märkas på något sätt i slutprodukten.

 

Nu är jag inte missnöjd med min RCC T45, men jag är mer nöjd med B&T dämparen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det svåra med dämpare idag är inte hur bra de är dag 1, utan hur länge kommer den att hålla och hur kommer dämpningen att slitas i den, jag är en av dem som har varit med och hört en dämpare slitas ut, det är inte så svårt som man tror med aludämpare.

 

Nästa sak är gängorna och deras utformning, helt klart är att en del dämpare har för dålig kvalité på sina gängor och det i sin tur sliter på gängan på pipan, det medför även andra följder såsom att linjeringen av en dämp som från början var bra riskeras, ett islag i en dämp med en kula och det är inte säkert att dämpen längre ger den precision som den en gång hade.

 

Ett annat moment är det att dämpare, många och i varje fall frontmonterade sådana är lite suspekta i infästningen och när gängan är M14 eller mindre så börjar det att bli klent helt enkelt.

 

Ovanstående är bra mycket viktigare att tänka på än märket idag, oaktat att jag hålller med älglusen ovan om att det är många dämparmodeller/tillverkare som saknar forskning och stöd för sin tillverkning, det går bra ändå, till mycket och till mångas användning. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv står jag och velar mellan en Stalon Whisper eller en ASE Utra 5... Tyckte faktiskt att Stalon verkade snäppet "händigare" - kvaliteten har jag dock ingen aning om - på någon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en cyklone compact på min .308 .. Rätt nöjd . Jaktia i jönköping har dock segat som fan ( typ 1,5-2 månader) med att skicka den delen som fasar av mot pipan mot skytten, typ styrhylsan, stödhylsan eller vad det kallas. Enda jag har att anmärka på är väl att den verkar täta kasst mot pipan?.. Kommer massa ammoniakgas eller vad det kallas som blir som ett skikt mot pipan, skitsvårt o få bort o är helt grått:(

Dämpning och vikt är jag supernöjd med. I klass med polarns stalon compact.

Borde kunna knåpa ihop en film i helgen med och utan dämp om det är av intresse!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har min andra V-mac och även den har det gått hål på. Varken den första eller den andra var speciellt mycket skjutna med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-mac dämparen har gått sönder på grund av materialfel. Den första byttes ut direkt på garanti. Den här har jag inte reklamerat. Hålet sitter längst bak på dämparen i bakre avrundningen och har uppstått på grund av trycket inuti dämparen. Den är endast skjuten med 6mm PPC och med fullängdspipa. Det syns att hålet uppstått på grund av materialfel. Det är ett pyttelitet hål som nästan inte syns och V-mac är ju rostfri så det är inte orsaken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en cyklone compact på min .308 .. Rätt nöjd . Jaktia i jönköping har dock segat som fan ( typ 1,5-2 månader) med att skicka den delen som fasar av mot pipan mot skytten, typ styrhylsan, stödhylsan eller vad det kallas. Enda jag har att anmärka på är väl att den verkar täta kasst mot pipan?.. Kommer massa ammoniakgas eller vad det kallas som blir som ett skikt mot pipan, skitsvårt o få bort o är helt grått:(

Dämpning och vikt är jag supernöjd med. I klass med polarns stalon compact.

Borde kunna knåpa ihop en film i helgen med och utan dämp om det är av intresse!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det hade vart toppen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad kul att det var så många som svarade på detta. Verkar dock som att dem flesta tycker att olika om nästan alla dämpare, så det blev inte precis enklare men verkar iallafall som att man ska skita lite i aimzonicen där stalonen ligger bättre i pris och mer beprövad och verkar ge goda resultat i tester.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Jakt Journalens stora dämparetest o där smiskar Jaki Sniper alla övriga med hästlängder, dessutom kostar den bara en spottstyver mot de flesta andra.

Enda minuset kan om möjligt vara att den bygger enbart framåt och väger en hel del.

Men man får ställa sig frågan om man prioriterar dämpning eller storlek.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Jakt Journalens stora dämparetest o där smiskar Jaki Sniper alla övriga med hästlängder, dessutom kostar den bara en spottstyver mot de flesta andra.

Enda minuset kan om möjligt vara att den bygger enbart framåt och väger en hel del.

Men man får ställa sig frågan om man prioriterar dämpning eller storlek.

Eftersom jag tänkt sätta ner min bössa i en GRS kolv så vill jag gärna ha en lätt dämpare så det inte blir ett gympass varje gång man lyfter ut bössan ur skåpet:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Schultz & Larsen Hardcore TMD 35 och är nöjd med den. Har skjutit runt 300 skott igenom den. Den är väldigt liten och nätt. Vill man ha ner vikt ytterligare så kan man ta bort ringar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag tänkt sätta ner min bössa i en GRS kolv så vill jag gärna ha en lätt dämpare så det inte blir ett gympass varje gång man lyfter ut bössan ur skåpet:D

 

Mycket bra tänkt. Efter att jag satte min Sako 75:a i en GRS kolv så är allt mycket bättre. Jag valde en Stalon Whisper med en extra vakfront och är otroligt nöjd. Balansen i bössan är bra och det extra kilot som dämpare och kolv gav känns visserligen, men när adrenalinet pumpar märker du inget ändå.  :tongue:

Rekylen är nu i stort sätt helt borta och när jag vakar gris behöver jag inte bli helt bländad av mynningsflamman då vakfronten tar det mesta av den.

 

Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tänkt. Efter att jag satte min Sako 75:a i en GRS kolv så är allt mycket bättre. Jag valde en Stalon Whisper med en extra vakfront och är otroligt nöjd. Balansen i bössan är bra och det extra kilot som dämpare och kolv gav känns visserligen, men när adrenalinet pumpar märker du inget ändå.  :tongue:

Rekylen är nu i stort sätt helt borta och när jag vakar gris behöver jag inte bli helt bländad av mynningsflamman då vakfronten tar det mesta av den.

 

Lycka till

Låter som en dröm! jag har ju inte varmint pipa men är sugen på att lägga ner den i en sporter/jakt kolven ändån istället för deras jaktkolv. vilken kolv valde du och har du varmint pipa? Ja det är ju till 99% tänkt att den bössan ska vakas med och kanske lite pyshjakt så det ska nog gå bra. med vikten ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa här:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41707-fixa-till-sako-75-finnlight/#entry713299

Jag valde som du kan läsa deras jaktkolv och har en tunn pipa så det är ett jättemellanrum nu mellan pipa och kolv. Men tanken är att i framtiden byta från 30.06 till 270 Win och då sätta varmint pipa. Efter det kommer den att fungera som vak bössa.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...